תרבות ופנאי

פרס אקו"ם על מפעל חיים לסופרת גלילה רון פדר עמית

פורסמו הזוכים בפרסי אקו"ם לשנת 2022/23 בתחום המוסיקה הקונצרטית, ספרות ושירה. מלבד רון פדר יקבלו פרסים הסופרים נאוה מקמל עתיר וערן בר גיל, המשוררים מאיה ויינברג ודיתי רונן, המלחינים משה זורמן והגר קדימה ועוד
מערכת ice | 
גלילה רון פדר עמית (צילום דן פורגס)
אקו"ם, האגודה הישראלית השומרת על זכויות היוצרים בישראל, פרסמה הבוקר (ראשון) את שמות הזוכים בפרס אקו"ם לשנת 2022 בתחומי המוסיקה הקונצרטית, ספרות ושירה. בין הזוכים: הסופרת גלילה רון פדר עמית, המלחין משה זורמן והמלחינה הגר קדימה. שבעה מתוך 11 פרסי אקו"ם יוענקו לנשים יוצרות.
הפרסים יחולקו בטקס פרסי אקו"ם שיתקיים זו השנה ה-66 ב-16.4.23 בבית היוצר של אקו"ם בנמל ת"א, בהנחיית דורי בן זאב ובהשתתפות אנסמבל גלעד אפרת. בחירת הזוכים, נעשית על ידי חבר שופטים מקצועי ובלתי תלוי, המורכב מיוצרות ויוצרים בולטים, מבקרי תרבות ואנשי התעשייה, מה שהופך את פרס אקו"ם למשמעותי ובעל ערך עבור היוצרים.

חברי ועדת השיפוט בתחום הספרות והשירה (דורית רביניאן, מאיה בז'רנו וציפי גון גרוס) בחרו השנה להעניק את פרס אקו"ם ע"ש דליה רביקוביץ' על מפעל חיים לסופרת גלילה רון פדר עמית.
בין נימוקי הבחירה: גלילה רון-פדר-עמית היא מעמודי התווך של הספרות הישראלית לבני ובנות הנוער. תופעה שאין כדוגמתה של כוח יצירתי, חריצות ופריון. במשך 50 שנות כתיבתה פרסמה כ-400 יצירות לקהל הקוראים הצעיר; תשעה מתוך הקורפוס האדיר הזה היו ספריה למבוגרים.
גובה הפרס: 35,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש דבורה עומר לעידוד פרסום היצירה לספרות ילדים ונוער מוענק ליצירה "הסודות של מרק לום" מאת נאוה מקמל עתיר.
בין נימוקי הבחירה: "נאוה מקמל-עתיר בונה במילים מדויקות ורגישות את העולם הפנימי של גיבורי וגיבורות הסיפור שלה. את החלומות שלהם, החששות, ההתלבטויות והתקוות. היא מתארת באופן אמין גם את מה שמתרחש בינם לבין החברים מבית הספר, בינם לבין בני המשפחות שלהם, כשברקע המלחמה באוקראינה, הגעגועים והדאגה לאבא שנשאר שם.
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש אהרון אשמן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הסיפורת ליצירה: "אם הדרך" מאת ערן בר גיל.
נימוקי הבחירה: "בתריסר הסיפורים בקובץ "אם הדרך" מתגלה קול מספר חיוני ואמפטי, מלא סקרנות ובעל תנופה דרמטית בטוחה. דמויות מושכות לב ומערכות יחסים משכנעות מעוצבות בו בעברית רהוטה ויעילה, וכמו העלילות הקצרות, הנעות בתוך חיים ישראליים בני הזמן הזה, כך גם התמות הסיפוריות – גבוליות, אלימות, פגיעות – ניחנות בעכשוויות ובניואנסים מקומיים".
גובה הפרס: 15,000 ₪ 
פרס אקו"ם ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה בתחום השירה ליצירה "אבן על אבן" מאת מאיה ויינברג.
בין נימוקי הבחירה: "ספר שיריה של ויינברג צולח את אחת הדרכים הקשות והבלתי אפשריות כמעט לביטוי אמיתי מקורי וחף מזיוף של נושא המוות - הדרך אל ועל אודות המוות: 'אנחנו יודעים שנמות אבל לא יודעים לסבול' בלשונה. מה שניכר לאורך כל הספר היפה הזה היא הזהירות לא להיכשל בלשונה כדבריה. זהו ספר שירה מעולֶה ביכולת הדיבור המדויק שבו, לבטא ולגלם רגש  לתת צורה שירית לכאב ולשמחה כאחד, לגעת בעומקים אנושיים.
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש נתן יונתן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום השירה ליצירה "דברי הימים" מאת דיתי רונן.
בין נימוקי הבחירה: "קסם מיוחד נוצר אצל הקורא/ת לנוכח השירים בספר 'דברי הימים'. אפשר ממש למשש את המילים, לגלגל אותן על הלשון, להרגיש בגוף את המקצב שבו הן מונחות זו ליד זו ויוצרות מנגינה ייחודית. המשוררת מתכתבת בשירים בין השאר עם התוהו ובוהו וסיפור הבריאה, עם ההתרחשות בגן עדן, עם הטבע, עם המיתולוגיה היוונית, עם סינדרלה ונעל הזכוכית שלה. יש בשיריה געגועים וזעם, הסתכלות אמיצה על הילדות וכאביה, דיאלוג נוקב עם האימהות שחוותה ועם האימהות שהיא עצמה מעניקה לבתה, וגם התבוננות ארס-פואטית על העברית. 
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש שלמה טנאי לעידוד פרסום היצירה בתחום הסיפורת ליצירה "עוברים ושבים פחות" מאת יחזקאל רחמים.
בין נימוקי הבחירה: "סיפוריו של יחזקאל רחמים מתארים מגוון טיפוסי אבל לא שגרתי של מצבים ישראליים. יש הומור ואירוניה בלכידתם בכפיפה אחת של בחור רווק העובד בחנות לצרכי משרד והדפסה למשל אופן השתלשלות היכרותו עם צעירה לקוחה והתפנית הלא צפויה בסופו, או מקרה עימות קיצוני למדי בין הורים במשפחה לילד יחיד על חינוכו של הילד בין העדפת אוכל בשרי לאוכל צמחוני".
גובה הפרס: 15,000 שקל.
חברי ועדת השיפוט בתחום המוזיקה הקונצרטית (אלה מילך שריף, פרופ' אמנון וולמן ואראל פז) החליטו להעניק את פרס אקו"ם ע"ש פאול בן חיים על מפעל חיים למלחין משה זורמן.
בין נימוקי הבחירה: "משה זורמן הוא מלחין פעיל בתחומי מוסיקה שונים, יצירות סימפוניות, אופרות ומחזות זמר, מוסיקה לקולנוע ועיבודים, מתארים רק חלק מעיסוקיו לאורך חמישים השנים האחרונות ללא הפסקה. פרס זה ניתן למשה על כלל יצירתו לאורך השנים, ותוך כך על הדרך שבה הוא מנגיש מוסיקה אמנותית לקהל רחב יותר, וגם חושף ומזכיר לקהל חובבי המוסיקה, עולם מוסיקה אחר, נוסף, שאת משמעותו הרגשית מאזכר זורמן דרך יצירותיו בהצלחה רבה".
גובה הפרס: 35,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש מנחם אבידום על הישג השנה ליצירה" Rage Contre La Lumiere qui se Meurt" מאת טליה עמר.
בין נימוקי הבחירה: "יצירתה של טליה עמר מלאת דמיון ומרתקת לכל אורכה וכתובה בצורה וירטואוזית לכלים. היצירה לשני פסנתרנים ונגן כלי הקשה מציגה מהלך רחב יריעה של דעיכה, המשלב בתוכו מהלך הרמוני רציף ועקבי, ואנרגיה פנימית שמתבססת על פעמות ברורות אך לא מסודרות"
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש חיים אלכסנדר לעידוד פרסום היצירה למלחינה רוני רשף על יצירתה "רגעי לילה".
נימוקי הבחירה: "היצירה "רגעי לילה" לחליל וגיטרה מאת המלחינה רוני רשף הינה יצירה פיוטית ושובת אוזן המציגה שפה אישית מגובשת, מקורית וקולחת. הכתיבה המעולה לכלים מציגה שימוש מעודן ומחוכם בטכניקות של מוסיקה עכשווית ליצירת שפה מוסיקלית אסתטית ונגישה. שבעת פרקי היצירה מציגים מרקמים שונים ומקוריים והתפתחות אורגנית הנארגים יחד לכדי מבנה מגובש ומשכנע".
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס אקו"ם ע"ש מרק קופיטמן ליצירה המוגשת בעילום שם למלחין אדיר לוי על יצירתו "תמונות מאילת".
בין נימוקי הבחירה: "היצירה לפסנתר סולו הינה יצירה מצוינת המבטאת וניכר כי בדיוק רב את מה שהמלחין רצה לומר בכל אחד מפרקי היצירה - המלחין, תושב אילת, מתאר במילים את אשר רצה לבטא במוסיקה בכל פרק ופרק. התיאור אינו באמת נחוץ כדי ליהנות מהמוסיקה כפי שהיא, ויחד עם זאת, למרות שזו לחלוטין אינה מוסיקה תוכניתית, הטיב המלחין לבטא בצלילים את אשר ביטא במלים".
גובה הפרס: 15,000 שקל.
פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם מוענק למלחינה ד"ר הגר קדימה על תרומה לקידום היצירה הנשית והשיח השוויוני.
בין נימוקי הבחירה: "הגר מלחינה ויוצרת, מרצה למוסיקה והיא האשה הראשונה שקבלה תואר דוקטור בקומפוזיציה בישראל. מעבר לעשייתה המוסיקאלית הענפה, פועלת הגר רבות לקידום והעצמת נשים יוצרות-מלחינות בתחום המוסיקה הקונצרטית. לפני 23 שנים הקימה את "פורום המלחינות הישראליות". בנוסף, מקדישה רבות ותורמת מזמנה וממרצה לקידום שיח שוויוני ופעילות למען דו קיום בין ערבים ליהודים". 
גובה הפרס: 20,000 שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה