קריפטו

הספורט מרסק את הקריפטו: מטבעות האוהדים בסכנה?

מטבעות האוהדים של מועדוני ספורט לא מצליחים להמריא, ורק מידרדרים ממה שנראה ככישלון מוחלט בהגשמת מטרות קיומם. בין המפסידים ככל הנראה גם הכוכב ליאו מסי
יאיר מור | 
ספורט וקריפטו (צילום ויקיפדיה, vecteezy)
מטבעות האוהדים, שהיו אמורים להיות מה שידרבן מיליוני אוהדי ספורט להיכנס להשקעות בקריפטו ועל הדרך גם לקבל אשליה של השפעה על הקבוצות האהודות עליהם, מצטיירים ככישלון צורב, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג.
מיגל שווייצר (29), מנכ"ל פלטפורמת המסחר הארגנטינאית Decrypto, סיפר לסוכנות שקנה את המטבע של פאריס סן ז'רמן (להלן: PSG) ברגע שנודע על מעברו של הכוכב הארגנטינאי ליאו מסי אליה באוגוסט – אך מכר אותו תוך ימים בודדים, משום שצפה שהערך שלו, שנסק בזכות המעבר של מסי, לא יישאר גבוה לזמן רב. הוא צדק: שבוע לאחר המעבר צנח המטבע ב-34%, וארבעה חודשים אחרי ההנפקה כבר צלל ב-73% - בשורה כואבת גם למסי עצמו, שקיבל חלק ממענק ההצטרפות שלו במטבע הזה. שווייצר אמר כי מטבעות אוהדים מהסוג הזה הן הזדמנות השקעה רק לטווח קצר – כלומר: כאלה שכדאי לקנות רק כאשר קורה אירוע גדול בקבוצה הרלוונטית, ולמכור בהקדם, מפני שאחרי גל ההתעניינות ערך המטבע דועך במהירות.
ואכן, שלוש שנים מאז תחילת תופעת מטבעות האוהדים, נראה שהאבחנה של שווייצר נכונה. לפי בלומברג, בין עשרות קבוצות הכדורגל שכבר הנפיקו מטבעות אוהדים מבוססי קריפטו נמנות ברצלונה, PSG, מנצ'סטר סיטי, לציו, פורטו, סאנטוס, מילאן, יובנטוס ארסנל ועוד. האחרונה הצליחה לגייס בהנפקת המטבע שלה סכום של 5.5 מיליון דולר ביום הראשון, אך רוב האחרות גירדו את 2 מיליון הדולרים – סכומים זניחים לעומת ההכנסות של הקבוצות הללו ממקורות אחרים, מה שמייתר כמעט לחלוטין את הנפקת המטבעות.
מעבר לכך, גם פעילות המטבעות הללו מעידה על מה שאנליסטים מגדירים כמעבר מהיר מהתלהבות לאדישות: כל אחד ממטבעות האוהדים מראה גל התעניינות, שמלווה בשווי גבוה ומחזורי מסחר רציניים, בימים הראשונים או כאשר קורה מהלך מהסוג של מעבר מסי מברצלונה ל-PSG – אך עד מהרה הם דועכים. המטבע של PSG, למשל, זינק לשווי שוק של 120 מיליון דולר עם הידיעות על מעברו של מסי לקבוצה, אך דעך במהירות, ומאז תחילת השנה נע סביב 50 מיליון דולר בלבד; שוק מטבעות האוהדים כולו שווה פחות מחצי מיליארד דולר, ומחזור הפעילות היומי בו נע סביב 240 מיליון דולר ביום; וממוצע מחזור הפעילות היומי של 10 מטבעות האוהדים הפעילים ביותר נמוך ב-28% מממוצע הפעילות ב-364 המטבעות הזמינים למסחר בביננס – כ-13 מיליארד דולר.
 
לדברי אנליסטים, הסיבה לנתונים הללו היא שמטבעות האוהדים כשלו בהגשמת ההבטחות שלהם – מצד הקבוצות, לאפשר גיוס הון בעזרת האוהדים (כאמור, ה"הון" שגויס באמצעות מטבעות כאלו לא היה שווה את המאמץ), ומצד האוהדים אפשרות להשפיע על הקבוצה (עד היום רוב הקבוצות לכל היותר קיימו כמה הצבעות בין מחזיקי המטבעות, כמו PSG שנתנה להם להשפיע על עיצוב אוטובוס הקבוצה והסלוגן שלה, ויובנטוס שמאפשרת שימוש ב"נקודות" שנצברות בהחזקת המטבע שלה לרכישת כרטיסי VIP למשחקים).
המצב הפך נואש עד כדי כך שבתחילת החודש החלה ביננס להציע למחזיקי מטבע האוהדים של לציו מעין תוכניות חיסכון: "נעילה" של המטבעות שברשותם למשך 30 או 90 יום כדי שישמשו תשתית לביצוע פעולות בבלוקצ'יין תמורת עמלה שנתית של 8% או 15%, בהתאמה. פעולה כזו נובעת מחוסר אמון ביכולת לסחור במטבעות בשוק הקריפטו.
אלכסנדר דרייפוס, מייסד Socios, החברה שיצרה את מטבעות האוהדים (57 מהם ליתר דיוק, ביניהם עשרות קבוצות כדורגל, כמה קבוצות כדורסל ופוטבול, כמו גם מועדוני פורמולה 1 ואפילו גיימינג), מנסה להרגיע ואומר ש"אנחנו רואים עלייה בעניין מצד מועדונים להנפקה של מטבעות אוהדים. אוהדים יוכלו ליהנות ממשחקים ותכנים בלעדיים ולקבל נקודות שאותן יוכלו לפדות  עבור מוצרים רשמיים חתומים, כרטיסים חינמיים או חוויות VIP", הוא אומר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה