כסף וצרכנות

חוק התקשורת מתקדם: דיון סוער בכנסת הביא בשורה לציבור החרדי

ועדת הכלכלה התכנסה היום לדיון ראשוני, במסגרת הכנה לקריאה שניה ושלישית, בנוסח המתוקן של הצעת החוק שתאפשר למנויי שירותי תקשורת להסכים להגביל או לחסום שירותים ולקבל סלולר כשר
מערכת ice | 
חסימה טלפון (צילום freepik)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום לדיון ראשוני בנוסח המתוקן של הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 76) של חברי הכנסת ינון אזולאי, אוריאל בוסו, יוסף טייב, עופר כסיף, ישראל אייכלר, אופיר כץ, משה גפני ומיכאל מרדכי ביטון.
הצעת החוק מבקשת לאפשר למנוי או לקבוצת מנויים להסכים להגביל או לחסום שירותים מסוימים, בהם חיוג למספרים מסוימים או לקבוצת מספרי טלפון. הצעת החוק קובעת גם הגבלת ניידות של מספר טלפון מתוך טווח מספרי טלפון ייעודיים (לדוגמה – "קומה כשרה"), וכן הגבלת ניידות של  מספרים בין "קומה כשרה" אחת ל"קומה כשרה" אחרת, אך מאפשרת לעבור בין ספקים באותה הקומה. 
 

יועמ"ש ועדת הכלכלה עו"ד איתי עצמון, הסביר בפתח הדיון כי להצעת החוק נוספו לא מעט שינויים ותיקונים על גבי הנוסח שעבר בקריאה הראשונה: "באופן כללי יתווסף סעיף בחוק התקשורת בזק ושידורים, שעניינו בקשת מנוי להגביל ציוד בזק, ציוד תקשורת וציוד קצה רט"ן. המודל הוא שמנוי או קבוצת מנויים יכולים לבקש מחברות התקשורת לקבל שירות בזק או מקבץ של כמה שירותים בכפוף להגבלות המפורטות בחוק. בין היתר, הם רשאים לבקש שההגבלות יהיו בכפוף לדרישה של יחיד או תאגיד מסוים שהם ציינו בבקשה שלהם". עוד הסביר עו"ד עצמון כי ההנחה היא שכשאדם רוכש מכשיר כשר הוא יודע בדיוק מה הוא רוכש, אך עם זאת  היה חשוב שיהיה כתוב במפורש בחוק שתהיה חובת יידוע. לדבריו, "החוק איננו מכוון רק לתוכניות הכשרות, אלא מרחיב משמעותית את סעיף 51 ג שקיים היום בחוק התקשורת ומנוסח באופן נייטרלי".
עו"ד עצמון ציין כי חברת תקשורת לא תוכל לאפשר חסימה למספרים מקוצרים ארציים בעלי שלוש או ארבע ספרות, או למספרי טלפון שהוקצו למדינה ולמוסדותיה, או לחברת תקשורת אחרת, ואו לחסום הודעות מסר שנשלחות בטכנולוגיה מסוימת שמטרתן שמירה על בטחון המדינה או שלום הציבור.
 
ח"כ גלעד קריב טען כי הצעת החוק מאפשרת החרמה של קבוצות מסוימות על ידי ועדת הרבנים. "אני חושב שסמכות החסימה של התכנים רחבה מדי, והיכולת לחסום מספרים של יחידים מוגזמת". ח"כ ינון אזולאי יוזם הצעת החוק השיב כי "יש כאלה שנותנים שירותים שלא לרוחנו ולכן צריך לחסום אותם. ועדת הרבנים תורכב מכל המגזרים ולכן אין חשש שתחרים מגזר מסוים או אנשים פרטיים ללא סיבה".
 
עו"ד מוטי כץ מרשות התחרות טען כי בנוסח הקיים יש פגיעה בתחרות: "יש מפעילים סלולרים שרוצים להציע הצעות אבל לא מגיעים להסכמה עם ועדת הרבנים ולכן זה נמנע מהם. אם תקום מחר ועדה נוספת ולקוח ירצה לעבור לקומה כשרה אחרת הוא לא יוכל". 
לדברי עו"ד רבקה שפירא מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, ועדת הרבנים חוסמת קווים של מוסדות פרטיים ללא סיבה. "בעתירה שהגשנו הראינו באופן מפורש שנחסמים קווים ללא סיבה נראית לעין", אמרה עו"ד שפירא. 
 
נעם דן, נציגת אגף התקציבים באוצר הסבירה כי "מדובר בחוק לא פשוט מבחינת ההשפעות הכלכליות שלו. יש לנו חשש שההגבלות המדוברות בחוק כגון הגבלת הניידות, יזלגו לאוכלוסייה הכללית באופן שלא תואם את מטרות החוק כפי שהוצע". 
 
עו"ד נרדה בן צבי, שמייצגת את 019 טלזר שירותי תקשורת אמרה: "אנחנו בעד קומות כשרות ואנחנו מנהלים בימים אלה הליך משפטי נגד כל חברות התקשורת האחרות כי אנחנו רוצים להציע שירות של קומה כשרה. יש לנו הקצאה לקומה כשרה ויש לנו ועדת רבנים משלנו כי אנחנו לא רוצים לעבוד עם ועדת הרבנים לענייני תקשורת שהיא עמותה בפירוק. הצעת החוק הנוכחית כאילו נתפרה למען ועדת הרבנים לענייני תקשורת שהיא עמותה פרטית שאין לה מעמד בחוק ונועדה לבצר את מעמד ועדת הרבנים לענייני תקשורת". על כך השיב היו"ר ביטן  שהחוק ניטרלי וכל אחד יכול להקים ועדת רבנים.  
 
נציג ועדת הרבנים לענייני תקשורת הסביר כי יש דרישה של חרדים לזיהוי המספר שלהם כמספר חרדי.  "לפני הטלפונים הכשרים ילדים לא יוכלו להגיע עם טלפון  לבית הספר כי לא ידעו שהוא מסונן. אם החומות של הקומה הכשרה יפרצו לא נוכל לעשות את הזיהוי בכלל". בסיום הדיון דרש היו"ר ביטן  מכל המשתתפים בדיון לשלוח לוועדת הכלכלה, עוד לפני הדיון הבא בעניין, את הערותיהם לסעיפי החוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה