כסף וצרכנות

מכירה פומבית מעוררת סערה: תכשיטים במיליונים שהיו בבעלות נאצית

תכשיטים בשווי של כ-150 מיליון דולר שהיו שייכים לחבר המפלגה הנאצית ואשתו, עומדים למכירה פומבית בכריסטי'ס. "צבר את הונו ורכש את התכשיטים אחרי שסחט בעלי עסקים יהודים שרצו להימלט"
מערכת ice | 
תכשיטים (צילום freepik)
אוסף של כ-700 תכשיטים שמוערכים יחד בכ-150 מיליון דולר, עומד למכירה פומבית על ידי בית המכירות הפומביות כריסטי'ס.
אולם התכשיטים בעלי היסטוריה המעיבה על המכירה שלהם. האוסף היה שייך פעם להידי הורטן, אלמנתו של איש העסקים הגרמני הלמוט הורטן, שמת ב-1987. הלמוט הורטן היה חבר במפלגה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה. כפי שדווח על ידי ה"ניו יורק טיימס" ורשתות אחרות, הלמוט צבר את הונו מרכישת עסקים השייכים ליהודיים שחיפשו רק להימלט מאימת הנאצים באירופה.
דיוויד דה יונג הוא המחבר של "מיליארדרים נאציים: ההיסטוריה האפלה של השושלות העשירות ביותר בגרמניה", והוא סיפר ל"ניו יורק פוסט" על שיטות העבודה העסקיות של הורטן לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה: "הרווחים שלו החלו ב-1936... הורטן היה קונה לעתים קרובות עסקים תמורת 65 אחוז מערכם. הרשויות הנאציות היו מתווכות במכירות...משפחות יהודיות מכרו את החברות שלהן כדי להימלט מגרמניה. ולעיתים נכפו על ידי הרשויות או על ידי הורטן עצמו...הם מכרו בזול או איבדו את העסקים שלהם."

עד מותו ב-1987, ההון שצבר לכאורה הודות לפשעי הנאצים נגד האנושות, צמח בערכו למיליארד דולר, ואיפשר את רכישת התכשיטים המגשים כעת למכירה.
נשיאת כריסטי'ס, אנתיאה פארס, אומרת שהקולקציה היא "אחד האוצרים היפים ביותר", והוסיפה כי "אנו מודעים לכך שיש היסטוריה כואבת...שקלנו זאת עם גורמים שונים". מנכ"ל כריסטי'ס, גיום צ'רוטי, הצהיר: "כל ההכנסות מהמכירה יופנו לקרן, התומכת במטרות פילנתרופיות, לרבות שירותי בריאות, רווחת ילדים ותמיכה באמנויות".
אבל לא כולם התרצו מההסברים. סטפני סטפן, בתו של אחד מאנשי העסקים שהורטן ניצל לכאורה עוד בשנות ה-30, אומרת שכריסטי'ס יכלה להתמודד עם המצב אחרת: "[לא היתה] שום מילה על העבר בהכרזה הראשונה שלהם על המכירה. הם היו צריכים להצביע על ההיסטוריה של הלמוט הורטן לפני...הבסיס להונו היה כסף שנסחט מרכוש יהודי."
הגשת ההצעות על קניית התכשיטים כבר החלה לפני יומיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה