כסף וצרכנות

לקראת חופשת הקיץ: מהן זכויות בני הנוער בעבודה?

יולי אוגוסט בפתח ואלפי בני נוער ייצאו אל שוק העבודה בחופשת הקיץ הקרובה. מה חשוב לדעת, למה המעסיק צריך לשים לב כדי להעסיק באופן חוקי שאינו פוגע בזכויות הבסיסיות של בני הנוער בעבודה? המומחים משיבים
מערכת ice | 
עבודה לבני נוער (צילום freepik)
יולי אוגוסט בפתח ואלפי בני נוער ייצאו אל שוק העבודה בחופשת הקיץ הקרובה. לחלק מבני הנוער זאת תהיה הפעם הראשונה בחיים שהם מרווחים כסף ולכן הם חייבים לדעתם מהן הזכויות התעסוקתיות שלהם. 
אז מה חשוב לדעת כדי להעסיק באופן חוקי, הוגן, שאינו פוגע בזכויות הבסיסיות של בני הנוער בעבודה? עורכי דין מומחים בתחום התראיינו ל-Ynet ועשו סדר.
המומחים הם עו"ד ירון קרמר, שותף בנ. פינברג ושות', עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', ועו"ד ערן שוהם, שותף במשרד רובין-שמואלביץ', הכינו את "המדריך למשתמש".
שאלת השאלות היא באיזה גיל מותר להתחיל לעבוד. לדברי המומחים: "בתיקון לחוק עבודת בני נוער משנת 2010 נקבע שמי שמלאו לו 15 שנים יכול לעבוד לאחר שעות הלימודים. בחופשת הקיץ מותר להעסיק גם נער בן 14 בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו".

מה השכר לעבודה של בני נוער? "מי שטרם מלאו לו 16 שנים ישתכר לכל הפחות 70% משכר המינימום (21.45 שקל לשעה; 3,710 שקל לחודש במשרה מלאה). למי שמלאו לו 16 שנים וטרם מלאו לו 17 שנים - לכל הפחות 75% משכר המינימום (22.98 שקל לשעה; 3,975 שקל לחודש במשרה מלאה). לגבי מי שמלאו לו 17 שנים - לכל הפחות 83% משכר המינימום (25.43 שקל לשעה; 4,399 שקל לחודש במשרה מלאה)".
אם בני הנוער עובדים בעבודות מלצרות, האם המעסיק רשאי לשלם את שכרם מטיפים בלבד, ולא משכר שעתי או גלובלי? "התשובה לכך היא כן. על-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, מעסיק יכול לשלם את שכר העבודה של עובדיו באמצעות טיפים, ובלבד שהטיפ לא יפחת משכר המינימום. אין הבחנה בין נוער לעובד בגיר לעניין זה, ולפיכך ניתן לשלם את שכר בני הנוער מהטיפים". 
נערים בגיל 14 עד 15 רשאים לעבוד מקסימום 8 שעות ביום ועד 40 שעות בשבוע.
בגיל 16 ומעלה ניתן כבר להעסיק עד 9 שעות ביום, במקומות עבודה בהם נהוג יום עבודה ארוך מ-8 שעות עבודה, ועד 40 שעות בשבוע. ביום שישי ובערב חג אסור להעסיק בני נוער מעל 7 שעות עבודה.
בחופשת הקיץ מותר להעסיק מי שמלאו לו 16 שנים עד שעה 24:00, ובלבד שלאחר השעה 23:00 ידאג המעסיק להחזיר את הקטין הביתה.
 
כאשר אין חופשה רשמית מהלימודים בחגים ושבתות, אסור להעסיק בני נוער בלילה ללא היתר מפורש: בני 16 - בין 22:00 עד 06:00, צעירים מ-16 שנים - בין השעות 20:00 עד 08:00.
הפסקות תוך כדי עבודה: ביום עבודה של 6 שעות ויותר תינתן לבני הנוער הפסקה של 45 דקות, מתוכן לפחות חי שעה רצופה
חשוב להדגיש: לבני נוער יש חוקי העסקה ברורים. ישנן עבודות שמוגדרות כאסורות ומוגבלות. מה אסור? הברת חפצים כבדים, עבודה תת קרקעית, התקנה חפירה או בנייה של באר, מנהרה, ביוב או תיקונם, ריתוך, ייצור ועיבוד חומרי נפץ ועוד.
לגבי הופעות ובידור: נדרש היתר מיוחד ממשרד הכלכלה שיאפשר העסקת נוער מתחת לגיל 15 בתחום. 
 
אז איך להתחיל: המעסיק נדרש לבקש אישור רפואי להעסקה מרופא המשפחה, שיישמר בצמוד לתעודת מזהה עד שנה לאחר סיום ההעסקה.
על פי החוק, מותר להעסיק בני נוער רק אם רופא משפחה מאשר את העסקתם, אחרי שנערכה להם בדיקה רפואית כללית. יש לשים לב לכך שחובת המעסיק, ושלו בלבד, להפנות את בני הנוער לביצוע הבדיקה ולהמציא אישור מרופא שהם בריאים וכשירים לעבודה.
 
בני נוער שחווים הלנת שכר או שחשים כי זכויותיהם נפגעו על ידי המעסיק, יכולים לפנות למשרד הכלכלה או לגופים ועמותות שונים שייצגו אותם אל מול המעסיק.
מה הסנקציות הצפויות למעסיק שמפר את ההוראות? העסקת נוער בניגוד לחוק ולכללים האמורים יכולה להוות עבירה פלילית שיש עליה קנס בגובה שיכול להגיע עד עשרות אלפי שקלים לכל הפרה או מאסר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה