כסף וצרכנות

הונאה באתרי ההזמנות? כך עבדו עליכם ואפילו לא ידעתם

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסם הנחייה נגד העלאת המכירות באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות – הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנ

מערכת ice |  5
אילוסטרציה (צילום pixbay edit ice)

ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם ובכך נותנים את הסכמתם לחיובים שונים מבלי להיות מודעים לכך, דבר המהווה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים, לכן הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסם הנחייה נגד העלאת המכירות באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות.


הטית ברירת מחדל משמעה, בהקשר הצרכני, הנטיה של הצרכנים לבחור בהחלטה שנבחרה עבורם מבלי לנקוט בהתנהגות אקטיבית כדי לשנותה. השימוש בברירת המחדל ככלי יעיל ובעל השפעה משמעותית להכוונת התנהגות צרכנים, נתמך מחקרית בעבודות רבות, ולכן גופים רבים עושים בו שימוש להכוונת התנהגות צרכנים.
 



השימוש הרווח בברירת המחדל לעיצוב סביבת המכירה בא לידי ביטוי בין היתר כאשר מסומנת לצרכן האפשרות הכרוכה ברכישת המוצר, כאשר אם ברצונו שלא לקבל את המוצר עליו לסמן את האפשרות השנייה, לפיה הוא אינו מעוניין במוצר. דרך זו מכונה Opt-out.

במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם, וזאת למרות שיכולים לשנותה.  מכך עולה כי כאשר מדובר בעיצוב זירת מכירה, השימוש ב- Opt-out מסייע בהעלאת המכירות. לפיכך הרשות רואה בשימוש ב- Opt-out פעולה המעודדת התנהגות רכישה ולעיתים גם רכישה בהיסח הדעת, באופן העלול לפגוע מהותית בחופש הבחירה של הצרכן כמשמעותו בסעיף 3 לחוק (השפעה בלתי הוגנת).
לפיכך, עמדת הרשות היא כי שימוש בברירת מחדל במסגרת הצעה/התקשרות בעסקה, מפרה את סעיף 3 לחוק מכיוון שהטית ברירת המחדל, המעודדת רכישה, פוגעת משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן אם להתקשר בעסקה. כאמור, הטית ברירת המחדל משמעותה שהצרכן נוטה לבחור בהחלטה שנבחרה עבורו. על כן סימון העוסק במסגרת אפשרויות בחירה, בחירה של רכישה במסגרת תנאי ההתקשרות, פוגעת מהותית בחופש ההתקשרות של הצרכן ולא ניתן להסיק מאי שינוי אקטיבי של הסימון על ידי הצרכן (Opt-out), כהסכמה או בקשה שלו לרכישה.
הממונה הנחה את חוקרי הרשות להתייחס לשימוש בברירת מחדל לעניין עשיית עסקה (בין אם לגבי העסקה העיקרית ובין אם לגבי עסקה נוספת לעסקה העיקרית) כהפרה של סעיף 3(ב)(8) לחוק – אספקת נכס או שירות בתשלום ללא בקשה מפורשת של הצרכן ולבצע אכיפה בהתאם.
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "מחקרים ומידעים אודות שימוש עוסקים בפרקטיקת ברירת מחדל, בארץ ובעולם, מראים שזו טכניקת שיווק נפוצה המסייעת להם להעלות את נתוני המכירות על בסיס הסכמה שלא מדעת של הצרכן. אני נחוש להילחם בתופעה זו ולמנוע מעוסקים להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים באמצעות סימון מראש (ברירת מחדל) בתהליך הרכישה של המוצר או השירות. הרשות ממשיכה ופועלת למען יצירת סביבה צרכנית בטוחה ומוגנת עבור הצרכנים"

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    זה מאוד פשוט
    מנחם 05/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתם מזמינים מוצר מסויים ברינטרנט, לדוגמה דרך אתר זאפ ורושים מוצר לדומא מקרר מדגם מסויים, החנות מתקשרת אליכם ואומרת לכם שאין להם את הדגם המסויים שהזמנתם ובתוספת כספית תשדרגו לדגם הבא ואו שיש להם את הדגם אבל אולי אתם מעוניינים לשדרג לדגם החדש בתוספת תשלום כמובן.
    סגור
  • 4.
    כתבה מבולבלת
    לא הבנתי כלום 05/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לגתוב איפה או מב הייתה ההונאה דפדפדתי ולא הבנתי
    סגור
  • 3.
    מרמה מכל הכיוונים בכל מקום
    רחלה 05/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הכבוד למי שמגן על הצרכנים ודואג למגר את התופעות.. רמאים לא יכחדו מהיקום.. אבל,, תמיד יהיה מי שיגן על הציבור וידאג לטובתו.. יפה
    סגור
  • 2.
    הגיע הזמן. (ל"ת)
    ?? 05/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בחיי שלא הבנתי כלום (ל"ת)
    Nonconcept 05/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור