כסף וצרכנות

אם המשפחה צריכה להוביל את ליל הסדר

ערך קבלת השונה יורד ממעמדו בחגים, ובייחוד בחג הפסח בו אב המשפחה מוביל את הסדר והאישה נדחקת הצידה. השנה, הגיע הזמן שגם בליל הסדר נקבל את מבני המשפחות החדשות 
עו"ד אירית רוזנבלום |  6
אירית רוזנבלום (צילום אביגיל עוזי)
החודש הקרוב עתיד להיות חודש של משפחתיות בעבור אזרחי ישראל, חג הפסח, ימי הרמדאן ועיד אל פיטר שבסיומם, הם חגי המשפחתיות הישראלים. הימים בהם אנחנו מבלים יותר מתמיד בחיק המשפחה שלנו, זו שנולדנו לתוכה וזו שהקמנו לעצמנו.
בעיני רובנו, המשפחה היא המובן מאליו, הדבר הטבעי ביותר, זה שמגדיר אותנו יותר מכל דבר אחר. הבית שאנחנו חוזרים אליו לקבל תמיכה, להרגיש חום. אבל בלי משים, דווקא החגים הם גם מקום בו אנו חשים יותר מכל מועד אחר את השוני בינינו. את העדר הקבלה המלאה של משפחות חדשות, שונות.
בניגוד לאירועים אחרים, החגים, היהודיים והמוסלמים הם אירוע תרבותי ומשפחתי, אך כזה שמקורו בדת, והדת עדיין מהווה תחום בו דריסת הרגל של השמרנות היא הגדולה ביותר. התוצאה היא דחיקתן מאותה "משפחתיות", של כל אותן משפחות שלא עונות להגדרה השמרנית דתית של המשפחה.

הדבר מוצא ביטוי בכל פרט, החל מסידור הישיבה בסעודות הסדר והאיפטר, כש"ראש המשפחה", הגבר, הוא היושב בראש השולחן. הוא המנהל את הסדר בשעה שתרומתה של האישה נעשית בהתאם למסורת, מאחורי הקלעים בהכנת האוכל, לעיתים בהגשתו. אלו לא רק מנהגיהן של מרבית המשפחות, זו החיצוניות של החג – רואים אותה בתמונות בספרי הלימוד, בעמודי העיתונים בהן הנשים הן שמציגות לראווה את המטבח המשפחתי.  
ההובלה הגברית של החג, קיימת כמובן גם באיסלאם, האישה היא זו שמכינה את המטעמים היא זו שגם מקבלת יחד עם הילדים את המתנות בעיד אל פיטר - מתנות שבאופן אירוני מסמלות את מעמדה הנחות מזה של הגבר, זה שנותן את המתנות לבני ביתו.
התפיסה של הגבר, כמי שמוביל את המשפחה בחג, משמשת גם כדרך להנצחת המשפחה הפטריאכלית המסורתית. זו שבה הגבר המסמל את המנהיגות המשפחתית, את הפומביות של המשפחה והאישה ש"כבודה פנימה" נשארת במטבח, או בצד השולחן, בטח שלא בראשו. היא גם מונעת נירמול של משפחות אחרות, כאלו שאין בהן גבר, שיש בהן שני גברים, או כל הרכב מגדרי אחר שלא תואם את התפיסה הדתית השמרנית. משפחות אלה מודרות במידה מסויימת מהחגים שלא מותאמים להרכבן.
 
רבים מאיתנו, מוכנים לקבל את השונה כמעט בכל מקום, אבל בבוא החגים, אנחנו נסחפים בזרם השמרנות שהחגים מביאים עימם. משחקים את "המשחק הפטריאכלי", עד תומו ולא באמת חושבים על ההשלכות שלו בעבור מי שאין להם מקום בהגדרות הדתיות המסורתיות. לא חושבים על התחושות האם היחידנית שרוצה לקדש או לעשות הבדלה, על זוגות להט"בים, על כל מי שמבקשים שהחג יהיה גם שלהם.
בפתחו של חודש חגי האביב, טוב נעשה אם האביב, עונת השינוי וההתחדשות, תהיה בעבורנו גם עונה של שינוי בהגדרת המשפחתיות, גם ובמיוחד בחגים. חודש שבו נחשוב שאולי גם "אם המשפחה", יכולה להוביל את הסדר לא פחות טוב מבן זוגה. חודש שבו משפחות חד הוריות וחד מגדריות יזכו למקום נרחב יותר בפומביות של החגים. חודש בו נתחיל את השינוי אל עבר נירמול מקומן של המשפחות החדשות גם ב"קודש הקודשים", של החגים, אלו שגם ביהדות וגם באסלאם הם האחרונים להשתחרר מאחיזת משמרות הצניעות של השמרנות הדתית.  
עו"ד אירית רוזנבלום היא מייסדת ארגון "משפחה חדשה".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מסורת
    דדי 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא כל מסואת שנשמרת אלפי שנים צריך לשנות ? בבית שלך תעשי מה שרוצה ...ץכבדי מסןרת
    סגור
  • 5.
    כמה היא שילמה למערכת האתר עבור פרסום הכתבה? (ל"ת)
    אני רק שאלה 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    באמת שהגבר יבשל ולא ירצו לעשות יותר סדר
    ZB 04/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובא לציון גואל
    סגור
  • 3.
    את מוזמנת להקים כת חדשה. שחררי אותנו ... (ל"ת)
    שלום 04/2022/19
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 2.
    נכתב מהמערה (ל"ת)
    חילוני 04/2022/18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 1.
    כמה טפשות בכתבה אחת (ל"ת)
    א 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור