קריירה ולימודים

זעקת המילואימניקים מגיעה לכנסת: "פתרונות לא ישימים"

גוברת הביקורת מצד אלפי סטודנטיות וסטודנטים ששירתו או עדיין משרתים במילואים על כך שבמתווים שנועדו להקל על לימודיהם האקדמיים ותנאיהם אין מענה מספק, ובמקרים רבים חלק מהפתרונות המוצעים כלל לא ישימים. יו"ר פורום נשיאי המכללות לחינוך פרופ' חיים שקד: "מי שמשרתים למען כולנו לא אמורים להיפגע מכך"
דוד זולדן | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, דובר צהל)
על רקע הביקורת מצד סטודנטים משרתי מילואים על חוסר המענה המספק במתווים שפורסמו בעניינם, התקיים היום (שלישי) בכנסת כינוס מיוחדת של השדולה להשכלה הגבוהה בהשתתפות שר החינוך יואב קיש, חברי כנסת בהם ראשי השדולה כ"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) ואלי דלל (הליכוד), סטודנטים משרתי מילואים, ראשי מכללות ואוניברסיטאות ונציגי התאחדות הסטודנטים ואגודות הסטודנטים.
הדיון המיוחד, אותו יזמה הנהגת התאחדות הסטודנטים, נקבע במטרה לעסוק בפתרונות לבעיות הסטודנטים משרתי המילואים במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' אשר מתקשים להשלים את לימודיהם מאז נפתחה שנת הלימודים האקדמית. בשבועות האחרונים גוברת הביקורת מצד אלפי סטודנטיות וסטודנטים ששירתו או עדיין משרתים במילואים על כך שבמתווים שנועדו להקל על לימודיהם האקדמיים ותנאיהם אין מענה מספק, ובמקרים רבים חלק מהפתרונות המוצעים כלל לא ישימים.
יו"ר סיעת המחנה הממלכתי ח"כ זאב אלקין, יו"ר משתוף של השדולה ושר ההשכלה הגבוהה לשעבר פתח את הכנס בציינו כי "מחובתה של מדינת ישראל לדאוג למיצוי זכויותיהם של הסטודנטים שעזבו הכל, נפרדו מהמשפחה ומהעבודה ועצרו את תוכניותיהם. הדיון הזה נועד להעלות סוגיות לטיפול הקשורות סיוע כלכלי, אקדמי ומתן מענה רגשי. אני מברך את שר החינוך על העמידה האיתנה לימינם של הסטודנטים המשרתים ומערכת ההשכלה הגבוהה שבא לידי ביטוי על מניעת הקיצוץ שתוכנן במערכת ההשכלה הגבוהה".
הדיון עמד בסימן דבריו של שר החינוך יואב קיש, שהדגיש את היעדים המרכזיים שעומדים בראש סדר העדיפויות בדאגה למשרתי המילואים: "אנחנו בתוקפה מורכבת שמאתגרת את מדינת ישראל בשלל תחומי חיים בהם ההשכלה הגבוהה. מה שהנחה אותנו הוא לא לעצור את שנת הלימודים כדי לא להביא לפגיעה קשה במשק ובחוסן הלאומי, ולכן פעלנו להתחיל אותה במסגרת מה שניתן לעשות. יעד נוסף הוא שאף סטודנט לא יוותר על הסמסטר שהפסיד ותהיה לו האפשרות להשלים אותו, וכדי לעמוד בו נדרשת התגייסות של כל המערכת. לקראת סוף ינואר שוחרר גל גדול מאוד של מילואימניקים, שעבורם זהו מעבר חד, וככל שחולפים הימים אנחנו רואים את ההסתגלות שלהם. המדיניות שלי היא להרחיב ככל הניתן את ההקלות והמענים כמו קורסים מקוונים, גמישות בנוכחות, במועדי הבחינות ובהשלמת החומר.
יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה פרופ' יוסי מקורי סיפר בדיון כי עם פרוץ האירועים הות"ת נקט בצעדים מידיים למנוע ככל הניתן את הזעזועים שצפויים בשנת הלימודים, בארבעה אספקטים: מניעת נשירה ממוסדות שממוקמים באזורי עימות בעוטף עזה ובגבול הצפון; רכיבי ביטחון באמצעות שיפוי למוסדות אקדמיים שנפגעו כתוצאה מהמלחמה; שיפוי המוסדות בגין כמות הסטודנטים המילואימניקים ובני זוגם שלומדים באמצעות הקמת מרכזי חוסן ומענקים, וכן הקמת קרן סיוע של 6,000 מלגות שנוספו לסל המלגות הקיים. גובה הסיוע הכולל עומד על 530 מיליון שקלים".
 
הפרופ' חיים שקד, יו"ר פורום נשיאות ונשיאי המכללות לחינוך (רמ"א) הכולל את 18 המכללות האקדמיות להכשרת מורים בישראל השתתף גם הוא בדיון וציין: "משרתי ומשרתות המילואים הנמצאים בחזית כבר ארבעה חודשים, ראויים למלוא ההערכה וההתחשבות. מי שעושים את שירותם למען כולנו לא אמורים להפסיד מכך בלימודיהם האקדמיים. המכללות לחינוך מחויבות למשרתי המילואים ומקדישים המון משאבים וגמישות מחשבתית כדי להעניק להם את מלוא התמיכה והמעטפת, כמו גם עבור לבנות ובני זוגם הסטודנטים.
פרופ' שקד המשמש גם כנשיא האקדמית חמדת, ציין כי למרות שכל מוסד אקדמי מחליט באופן נפרד על ההקלות עבור הסטודנטים שלומדים אצלו, בפורום רמ"א ערוכים לגבש פתרונות ומתווים להמשך עבור המשרתים ועבור אלה שכבר שוחררו ממילואים. "כפי שבחודש דצמבר הרחבנו את ההכרה על פעילות התנדבותית ושירות מילואים והכפלנו את נקודות הזכות משתיים לארבע נק"ז ללומדים לתואר ראשון, נמשיך לעשות ככל האפשר על מנת שהסטודנטיות והסטודנטים שלנו לא ייפגעו", ציין שקד.
בתוך כך, המוסדות האקדמיים שממוקמים באזורי עימות כמו בגבול הצפון ועוטף עזה, בהם האקדמית חמדת שנמצאת במועצה האזורית שדות נגב, מקיימים לימודים מרחוק במתכונת מקוונת. בחודשים האחרונים המכללה גיבשה שורת הקלות כאשר כ-10% מהסטודנטים גויסו לשירות מילואים במלחמה ועשרות סטודנטיות שבני זוגן נמצאים בימים אלה במילואים. לאלה מקנה המכללה את האפשרות לדחות ללא תשלום קורסים למועד רגיעה וכן יום הסתגלות על כל 10 ימים של שירות מילואים. בנוסף, יוענקו פטורים שונים דוגמת חובת נוכחות בשיעורים ומטלות אקדמיות שונות.
יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית אלחנן פלהיימר פירט שורה ארוכה של יוזמות חברתיות מאז אירועי ה-7 באוקטובר. "קראו לנו "דור הטיק טוק" ודור של עצלנים, אך כולנו ראינו את התגייסות המרשימה שלו בעורף ובחזית לטובת החברה הישראלית. הקמנו חמ"ל ענק לגיוס תרומות, איסוף ציוד טקטי והכנת מארזי סיוע, הקמנו קרן סיוע במלגות ועומדים בקשר שוטף עם מטה משפחות החטופים ולוקחים חלק בפעילויות הסברה בארץ ובקמפוסים ברחבי העולם".
סיון קורן סגנית יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית ששירתה במילואים בתחילת המלחמה, סיפרה על הקשיים של סטודנטיות נשות המילואימניקים. "לצד הקשיים האובייקטיבים ישנו אתגר נוסף והוא למנוע נשירה מהתואר ושמירה על הרצף לימודי כרכיב קריטי בחוזקו של התא המשפחתי". קורן, שבן זוגה משרת כבר למעלה מ-120 ימים ברצף, ציינה כי במתווים השונים שפורסמו כמעט ואין התייחסות לנשות משרתי המילואים הסטודנטיות. "לא נדרש לכך הרבה כסף או מאמץ, אלא רק נכונות לבוא לקראת כגון השלמת החומר הנלמד ועיבוי מערך השיעורים המקוונים. אל תשאירו אותנו מאחור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה