קריירה ולימודים

מאות אלפי מובטלים: אלו הערים שסובלות מהשיעור הגבוה ביותר

ברקע המלחמה: 15 מהערים בהן שיעור האבטלה הגבוה ביותר הן בפריפריה - רהט בראשן. העסקים הקטנים הם אלו שנפגעו בצורה הכי קשה, ומספר המובטלים מפרוץ הלחימה חצה את רף ה-200 אלף. עם זאת, מסתמנת חזרה מסוימת ל"שגרת חירום"
מערכת ice | 
לשכת התעסוקה (צילום Yossi Zamir/Flash90)
אין צורך להסביר מדוע מלחמת 'חרבות ברזל' פגעה קשות בשוק העבודה ובחוסנה של הכלכלה הישראלית, אך אחת הנקודות החשובות ביותר שחשוב להבין: עיקר הפגיעה היא דווקא בחלשים. דו"ח בנוגע לשוק העודה של שירות התעסוקה הנערך בחודש דצמבר גילה כי שיעור האבטלה ביישובים מוחלשים עלה ל-37%, ובחברה הערבית הנתון הגיע לשיעור של 28%.
המקצוע בו נרשמה העלייה הגבוהה ביותר במספר דורשי העבודה בין אוקטובר לדצמבר הוא עובדי מוקדי השירות – 73%. בענף הבנייה נרשמה עליה של כ-66%, מתקיני ציוד חשמלי – 56%, עבודות בתחום המלצרות רשמו עליה של כ-44%, ואיתם נמשכת הפגיעה בענף התיירות, פנאי ומזון. חשוב להגיד כי דווקא בתחומי ההייטק, בריאות וחינוך – יש יציבות, והעלייה בתחומים אלו עלתה באחוזים בודדים בלבד.
ברשימת 15 הערים שבהן שיעור האבטלה הוא הגבוה ביותר בארץ – נמצאות רק ערים מהפריפריה, כאשר 4 מ-5 הראשונות הן ערים ערביות או מעורבות. במקום הראשון נמצאת רהט עם 11.8% שיעור אבטלה, ומיד אחריה אום אל-פחם עם 11.4%.
עוד הוצג בדו"ח כי בחודש דצמבר ירד מספרם של דורשי העבודה ב-34 אלף, מה שמסתמן כנתון חיובי עבור שירות התעסוקה, המעיר על חזרה לסוג של שגרה, גם אם בחירום. בכל זאת, מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, הסביר כי "עוד מוקדם לדעת כיצד יתפתחו פני הדברים בחודשים הבאים, בהינתן שהמלחמה צפויה להתארך".
אתמול (שני), פרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם דו"ח המתאר את השפעות המלחמה, ואחד הנתונים המדאיגים שנרשמו היא פגיעה קשה בעסקים הקטנים – 20% מבעלי עסקים אלו נעדרו מעבודתם בחודש נובמבר. כמו כן, מספר המובטלים החדשים מתחילת המלחמה הגיע השבוע ל-207 אלף, ע"פ נתוני ביטוח לאומי, ומתוכם כ-142 אלף הוצאו לחל"ת ו-64 אלף פוטרו או איבדו את עבודתם.
קשה להעריך כיצד ייראה שוק העבודה בחודשים הבאים, אך מה שבטוח – המלחמה תימשך עוד זמן ממושך, ועל החברה הישראלית להבין כי שנת 2024 לא תהיה אופטימית במיוחד בתחומי התעסוקה והאבטלה. עם זאת, עם שחרור של מילואימניקים רבים בתקופה האחרונה, צפויה להיות חזרה מסוימת לשגרה, גם אם לא באופן מלא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה