קריירה ולימודים

בנק לאומי בתחזית פסימית: כך תראה תמונת האבטלה ב-2024

גיל בפמן ניתח: "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ערכה סקר בזק לבחינת מצב העסקים ברקע מלחמת "חרבות ברזל", המשקף את דיווחי מנהלי החברות במגוון ענפים במשק, בנוגע למצב התעסוקה והפגיעה בפעילות החברה, במהלך השבוע השלישי למלחמה. להערכתנו, בשנת 2024 שיעור האבטלה הממוצע יעמוד על כ-4.6%"
מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
הסקירה הכלכלית השבועית "השבוע במאקרו", של אגף הכלכלה בחטיבת שוקי הון של לאומי, בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן עוסקת במצב העסקים, כאשר הלמ"ס מצביע על פגיעה חמורה בפדיון בעיקר בצפון ובדרום, ובענפים: בינוי ומזון ומשקאות.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ערכה סקר בזק לבחינת מצב העסקים ברקע מלחמת "חרבות ברזל", המשקף את דיווחי מנהלי החברות במגוון ענפים במשק, בנוגע למצב התעסוקה והפגיעה בפעילות החברה, במהלך השבוע השלישי למלחמה. להערכתנו, בשנת 2024 שיעור האבטלה הממוצע יעמוד על כ-4.6%

ממצאי הסקר מצביעים על צמצום משמעותי בתעסוקה במחוז הדרום. בחינה דומה, בפילוח לפי ענפים, מעלה כי ענף הבינוי ספג את הפגיעה המשמעותית ביותר בתעסוקה. כמו כן, מנתוני הסקר עולה כי הענפים שהושפעו במידה הרבה ביותר מגיוס המילואים הנרחב הינם: ענף שירותי הייטק ושירותים פיננסיים (שיעור העסקים בענף שבהם היקף המגויסים גבוה מ-21% עומד על 20%), ענף השירותים ללא הייטק (15%), ענף המסחר (13%) וענף שירותי בריאות (13%).
לפי הסקר, כ-51% מהעסקים שהשתתפו בו, העריכו כי בחודש אוקטובר תחול פגיעה חמורה בהכנסותיהם (דהיינו ירידה של מעל 50% בהכנסות), כאשר במחוז דרום (66%) ובמחוז בצפון (64%) שיעור גבוה יותר של עסקים העריכו כי יחוו פגיעה חמורה בהכנסות. בענף הבינוי (74% מהעסקים) ובענף שירותי מזון ומשקאות (71%) העריכו מרבית העסקים כי תחול פגיעה חמורה בהכנסותיהם בחודש אוקטובר, ואילו בענף תעשייה עילית שיעור העסקים אשר העריכו כי יספגו פגיעה חמורה בהכנסות היה נמוך מ-1%, וגם בענפים שירותי ההייטק ושירותים פיננסיים (32%), והמסחר (41%), שיעור העסקים שחוזים פגיעה חמורה היה נמוך יחסית. 
העדכון השבועי של נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי שמפרסם בנק ישראל, מעלה כי בימים הראשונים שחלפו מאז החלה המלחמה סך הרכישות בכרטיסי אשראי נחלש בשיעור חד ספרתי, ביחס לשבוע שהסתיים ב-6.10.23 (ערב המלחמה), אם כי בנתוני הקצה ניתן לזהות חזרה לאותה רמת רכישות שנרשמה ערב המלחמה. יחד עם זאת, השונות בין קטגוריות הצריכה גבוהה, כך שלצד היקף רכישות גבוה יחסית ברשתות המזון, הרכישות באשראי בתחום החינוך והפנאי כיום נמוכות בכמעט 50% ביחס לרמתם ערב המלחמה, והרכישות בתחום התיירות (טיסות, מלונות וכו'), נמוכות בכ-40% ואף מוסיפות לרדת בחלוף הימים.
כמו כן, בימים האחרונים נבלמה הירידה החדה שנרשמה בימי המלחמה הראשונים ברכישות באשראי בתחומים: מוצרי תעשייה (ריהוט, הלבשה והנעלה, ומוצרי חשמל), דלק, דואר ותחבורה ומסעדות, כך שרמתם כיום נותרה נמוכה בכ-20% ביחס לערב המלחמה. היקף הרכישות בכרטיסי אשראי בענפים שצוינו צפוי להישאר נמוך יחסית, לפחות בזמן המלחמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה