קריירה ולימודים

יום האזרח הוותיק: כך תשמרו על בטיחות העובדים בגיל השלישי

לקראת ים האזרח הוותיק, המוסד לבטיחות וגיהות מפרסם הנחיות בטיחות לעובדים בני הגיל השלישי: "עובד ותיק הוא עובד מסור ומנוסה שמעניק ערך גדול לחברה בה הוא עובד. אבל על מנת שהעסקת עובדים בגיל השלישי תצליח מקומות העבודה חייבים לבצע ניהול סיכונים"
מערכת ice | 
עובד ותיק (צילום ISTOCK)
השבוע מצוין יום האזרח הוותיק הבין-לאומי. נתוני הלמ"ס לשנת 2022 מראים כי שיעור התעסוקה בקבוצת הגיל השלישי עמד על 21.4%. להעסקת עובדים ותיקים יתרונות רבים, אך במקביל חשוב להכיר את הדגשים לעבודה בטיחותית שתמזער את הסיכוי לפגיעה בעובדים בגיל השלישי במקומות עבודה.
שיעור הפגיעות של עובדים מבוגרים בתאונות עבודה נמוך מזה של צעירים, אולם כאשר הם נפגעים - הפגיעה בד"כ חמורה יותר ומשך ההחלמה ארוך יותר. לעובדים מבוגרים מאוד יש סיכוי רב יותר לפגיעות שריר-שלד. הסיכוי למעורבות בתאונת עבודה עולה כאשר העובד נאלץ לבצע עבודה מעבר ליכולתו הפיזיולוגית. בגילאים מתקדמים היכולת הפיזיולוגית נמוכה יותר והפגיעה עקב תאונה תהיה חמורה יותר.
על כן, אלו הנחיות הבטיחות לעובדים בני גיל השלישי שכל מעסיק חייב להכיר:
כמו בכל מקום עבודה חשוב לבצע ניהול סיכונים מותאם לעובדים ולתהליכי העבודה. נשאף לעשות התאמות למזעור הסיכון והפגיעה בקרב העובדים שלנו, בהתאם להערכת הסיכונים. עמדה עם אפשרויות להתאמה תתאים לכל העובד בה ותאפשר מרחב תעסוקה רחב לעובד הצעיר וגם לעובד המבוגר יותר. עם זאת, לחלק מהעובדים המבוגרים יידרשו התאמות אישיות לצורך מזעור הסיכון ומניעת פגיעה בעבודה, לעבודה בנוחות ושמירה על בריאות העובד. התאמות אלה נדרשות עקב המגבלות שצוינו לעיל.
כמו כן, כדי שנדע לשמור על בריאות ובטיחות העובדים הוותיקים, נרצה לנקוט באמצעי זהירות ובפתרונות שונים, ובהם:
• נבחן יכולת לזהות צבעים, סיכונים בשולי שדה הראייה. ניתן להתקין מערכת התרעה על ישנוניות או אבדן ריכוז.
• נדאג למשקפי ראייה לתנאי תאורה שונים ואוזניות מותאמות לסינון רעש סביבתי.
• נתקין מכשיר לניטור ערנות לעובדי לילה או משמרות ומערכות התרעה למצבי חירום.
• ניתן תשומת לב יצירת סביבת עבודה ארגונומית כפי שראוי גם בקבוצות גיל אחרות כדי למנוע התפתחות או החמרה של ליקויי שלד-שריר וליקויים אחרים: כיסאות ארגונומיים, הפסקות קצרות, שולחנות מתכווננים, ישיבה-עמידה.
• הקפדה על שגרת בדיקות תקופתיות המחויבות על פי תקנות הבטיחות על העבודה.
• נמליץ להתייעץ עם רופא תעסוקתי בכל מקרה של חשש לשינוי במצב הבריאותי של עובד מבוגר: ירידה בשמיעה ובכושר הראיה, נמנום וישנוניות וחשש לירידה קוגניטיבית.
 
ד"ר מיקי וינקלר. באדיבות המוסד לבטיחות וגיהות
מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, ד"ר מיקי וינקלר, מסר: "עובד ותיק הוא עובד מסור ומנוסה שמעניק ערך גדול לחברה בה הוא עובד. אבל על מנת שהעסקת עובדים בגיל השלישי תצליח מקומות העבודה חייבים לבצע ניהול סיכונים ותוכנית למזעור הסיכונים שיכללו את ההתאמות הבטיחותיות והתעסוקתיות הנדרשות על מנת לשמור ולהבטיח סביבת עבודה בטוחה. אנו מזמינים את המעסיקים לפנות אלינו ולקבל מהמוס"ל סייע ללא עלות במידע, בביצוע אבחוני סיכוני בטיחות וחניכת מנהלים בדרכים למזעור הסיכונים לקידום תעסוקה של בני הגיל השלישי במקומות העבודה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה