קריירה ולימודים

האם צה"ל מפטר עשרות קצינים כדי לא לשלם להם פנסיה?

בתקופה האחרונה צה"ל יצא במהלך פיטורים של קצינים רבים בדרגות סרן ורס"ן - אף שאלו בדיוק הדרגות שנוטשות הצבא בשנים האחרונות. לפי הערכות, הצבא מפטר את אלו שמגיעים לגיל 39 ושיהיו זכאים לתחילתן של הפרשות לפנסיה
מערכת ice | 
צילום shutterstock
מאז התחיל קידום החקיקה של הרפורמה המשפטית אנו עדים לכך שאנשי מילואים רבים בוחרים לא להמשיך בהתנדבות שלהם. הצהרות אלו זכו לגינויים רבים והערכות שמדובר בפגיעה אנושה בכוח האדם בצה"ל ובכושר התפקוד שלו בתקופות של משבר. עם זאת, השבוע מסתבר כי למרות המשבר הכללי בכוח האדם, צה"ל בוחר לפטר מאות קצינים בצורה מפתיעה למדי.
לפי ישראל היום, בימים אלו צה"ל מוציא לפועל מהלך בשם צכ"ס (צמצום כוחות סדירים) שבמסגרתו הוא מפטר עשרות קצינים בדרגות רס"ן וסרן. הבעיה העיקרית בפיטורים אלו היא כי חלקם של המפוטרים המופתעים הם אלו שעבדו בצה"ל תחת מסלול פנסיה תקציבית. משמע, הפנסיה תופרש החל מגיל 39 ומעלה בערך ולאחר ששירתו שני עשורים. משמע, המפוטרים משוחררים מתפקידם לקראת גיל 39, אחרי שנות שירות רבות וללא הפרשות פנסיה סדירות למעט פיצוי דל ביחס להפרשות הפנסיה המקובלות.
חלק מהסיבה למהלך זו העובדה שהצבא לא נערך למודל קבע חדש שנקבע ב-2016, והדבר הוביל לכך שהצבא חורג ממכסות הפרישה ולכן נאלץ לשחרר קצינים. אלו האחרונים טוענים כעת כי הופתעו מאוד מהפיטורים ויותר מכך כי הם נעשו שלא בצדק בגלל ההתרעה הקצרה והיות שקיבלו מהמערכת מסר הפוך לגמרי בנוגע להמשך ההעסקה שלהם בצה"ל.
על רקע הפיטורים המפתיעים, נחשף לאחרונה כי צה"ל סובל ממחסור בכוח אדם בעקבות עזיבתם של קצינים בדיוק בדרגות שהוא בוחר לפטר. למשל, בשנה שעברה פרשו מצה"ל מרצונם מעל 600 קצינים בדרגת רס"ן (זינוק של 70% לעומת השנתיים שקדמו לכך). כאמור, גל מחאות משרתי המילואים בשנה האחרונה לא מסייעות למצב ההעסקה בצבא.
רעייתו של אחד מהמפוטרים מסרה לישראל היום "בעלי יהיה בן 39 בעוד חודשיים, וכך גם רבים אחרים שמפוטרים כיום. כולם מעל גיל 36, כי אוכלוסיית היעד לצכ"ס היא רק מודל 2010. בהגדרה, אלה רס"נים הקרובים לגיל פרישה, ולכן כל המהלך נגוע בסוג של גילנות".
מצה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם לתוכנית הרב שנתית הקודמת הוחלט כי בכל שנה יבוצעו מהלכי השתנות בצה"ל, בהתאם לצרכים ארגוניים. מהלכי השתנות אלה חייבו, בין היתר, תהליכי שינוי בתקינת כוח אדם ובחלקם גם צמצום כוחות סדירים, תהליך זה התבצע בשנים האחרונות. בתוך כך, עניינו של כל משרת נבחן באופן פרטני, ומאושר כנדרש על בסיס התאמה וקריטריונים מסודרים. בימים אלה מטופלים המקרים האחרונים של הצמצומים עליהם הוחלט בשנת 2022 וטרם מומשו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה