קריירה ולימודים

שביתת ענק בבתי החולים בעוד שבועיים? הרופאים בסכסוך עבודה

ד"ר ניצן עטיה יו"ר ארגון המתחים בההסתדרות הרפואית המונה 7,000 מתמחים מסר: "מתווה קיצור יום העבודה הינו צעד ראשון ומבורך בהפחתת העומס על הרופאים המתמחים ואנו מברכים על כך יחד עם זאת לא נוכל לאפשר פגיעה בשכר של הרופאים המתמחים על אחת כמה וכמה על רופאים בבתי חולים בפריפריה"
מערכת ice | 
הוצאות השכר בבתי החולים-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
ההסתדרות הרפואית הכריזה היום (חמישי) על סכסוך עבודה: "חייבים לשמור על רופאי הפריפריה", כאשר אלפי הרופאים טענו במכתב שנשלח למשרד הבריאות ועוד שורה של גופים כי הם מתנגדים לפגיעה חד צדדית בתנאי עבודתם, זכויותיהם ורווחתם של הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים בפריפריה. אם לא יימצא פתרון, צפויה שביתה בבתי החולים בעוד שבועיים.
ד"ר ניצן עטיה יו"ר ארגון המתחים בההסתדרות הרפואית המונה 7,000 מתמחים מסר: "מתווה קיצור יום העבודה הינו צעד ראשון ומבורך בהפחתת העומס על הרופאים המתמחים ואנו מברכים על כך יחד עם זאת לא נוכל לאפשר פגיעה בשכר של הרופאים המתמחים על אחת כמה וכמה על רופאים בבתי חולים בפריפריה".

עוד טען: "בתקופה בה אנו נמצאים כשרופאות ורופאים רבים שוקלים אם להישאר במערכת הבריאות הישראלית או לעשות רילוקיישן ראוי היה שהמדינה לא תתקטנן על זוטות ולא תנסה להכשיל את המהלך. אנחנו קוראים לאוצר  לחזור בו מעמדתו ולאפשר למתווה לצאת לדרך בזמן ובהצלחה, תוך שימור תנאי הרופאים המתמחים".
העניינים שבסכסוך כפי שצוינו במכתב: "פגיעה חד צדדית בתנאי עבודתם, זכויותיהם ורווחתם של הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים בפריפריה, לרבות בשעות עבודתם ושכרם, המוסדרים ומעוגנים מימים ימימה בהסכמים הקיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות הרפואית לבין המעסיקים, וזאת תוך ביצוע שינויים חד צדדיים מהותיים בתנאי עבודתם, ושכרם של הרופאים הללו, תוך ניסיון להחיל מתווה עבודה חדש של קיצור שעות עבודת הרופאים המועסקים בתורנויות ללא הסכמה ובהסתמך על התיקון להיתר הכללי להעסקה במנוחה השבועית ובשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים או בילדים שפורסם ביום 25.7.2023". 
עוד נכתב: "כוונה לשנות באופן חד צדדי את מתכונת העבודה של הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים הציבוריים בפריפריה, שנקבעה בהסכמים קיבוציים החלים על הרופאים מזה עשרות שנים, במקצועות המפורטים בתיקון להיתר הכללי, באמצעות הטמעה של מתווה עבודה חדש ושונה אשר יש בו כדי לקצר אורך יום העבודה של הרופאים ולהפחית את שעות עבודת הבוקר שלפני התורנות, תוך פגיעה בהשתכרותם, ובזכויותיהם הפנסיוניות, בתנאי עבודתם וברווחתם".
כמו כן צוין: "ניסיון לשנות את מתכונת עבודת הרופאים באופן מהותי בכל הנוגע למבנה יום העבודה שלהם, מסגרת שעות עבודת היום במהלך יום העבודה, היקף שעות התורנות ומספרן והתמורה המשולמת בגינן. כל זאת, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות ההסכמים הקיבוציים שנחתמו מימים ימימה וזאת אגב משא ומתן שנועד להסדיר ולעגן את המתווה לקיצור יום העבודה של הרופאים המועסקים בתורניות בבתי החולים בפריפריה בלבד, במקצועות המפורטים בתיקון להיתר הכללי. המדובר בנסיון לבצע שינוי רוחבי שיהיה בו כדי להשליך על כל הרופאים במערכת הבריאות המועסקים בתורניות כמו גם על רופאים המבצעים כוננויות".
 במכתב צוין: "אי יכולת לאייש בפועל את התקנים הנדרשים כמו גם את התקנים שהוקצו לשם קיצור יום העבודה של הרופאים בבתי החולים בפריפריה, על מנת שניתן יהיה ליישם באופן נכון והולם את המתווה לקיצור יום העבודה על פי התיקון להיתר הכללי במקצועות הרלוונטים, בבתי החולים ובמחלקות בהם הוחל מתווה הקיצור. אי איוש התקנים הנדרשים ליישום מתווה הקיצור יש בו לפגוע בתנאי עבודתם של הרופאים וברווחתם, לגרום לעומסים במחלקות, ולפגוע בשירות הרפואי הניתן לציבור המטופלים". 
עוד הוסבר: "צפי להעסקת הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים בפריפריה בלמעלה מ - 6 תורנויות לחודש, לפחות עד לחודש ינואר 2024/יולי 2024/ספטמבר 2024 בהתאמה, זאת  על פי המועדים שנקבעו בהתייחס למועדי החלת מתווה הקיצור על הרופאים במקצועות השונים כמפורט בתיקון להיתר הכללי, תוך פגיעה ברווחתם האישית ובמשפחותיהם וחיובם לעבוד בלמעלה מ - 6 תורנויות לכל חודש.  חשש אמיתי לפגיעה בהכשרתם המקצועית של הרופאים עקב הצפי להעסקתם בלמעלה מ - 6 תורנויות לחודש והעדרותם משעות עבודת הבוקר ביום שלאחר התורנות (בנוסף להעדרותם עקב קיצור 5 שעות עבודת בוקר ביום התורנות) בהן מתבצעת עיקר ההכשרה הקלינית של הרופאים".
הרופאים טענו: "כוונה לפגוע באופן משמעותי בהשתכרותם של הרופאים המועסקים בתורנויות עקב קיצור יום העבודה והפחתת שעות עבודת הבוקר שלפני התורנות, תוך חיובם לעבוד במתכונת עבודה חדשה אשר יש בה כדי לפגוע בהשתכרותם, ובהסתמכותם על גובה ההשתכרות, ללא מתן אפשרות להשלמה השתכרות הולמת ונאותה לרופאים המבקשים ורוצים בכך.  פגיעה בזכויותיהם ובתנאי עבודתם של הרופאים אשר הוראות התיקון להיתר הכללי אינן חלות עליהם (רופאים במקצועות הכירורגיה, הרדמה, קרדיולוגיה וטיפול נמרץ) אשר נדרשים להמשיך ולעבוד במתכונת העבודה הקיימת של עד 26 שעות, תוך הותרת שיעור שכרם ואי עדכונו בהתאמה לשיעור השכר של רופאים עליהם הוחל התיקון להיתר הכללי על פיו יקוצר יום עבודתם ל - 19 - 21 שעות עבודה".
לסיום נכתב: "ניסיון של משרד הממונה על השכר באוצר, לחייב את הרופאים במערכת הבריאות לשאת בעלות הנטענת בגין קיצור יום העבודה של הרופאים המועסקים בתורנויות, זאת בחוסר תום לב עקב החלת התיקון להיתר הכללי והשינוי החד צדדי שנקבע בו ביחס למתכונת עבודת הרופאים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות ההסכמים הקיבוציים שהסדירו מימים ימימה את שעות עבודת הרופאים ואת השתכרותם. עלות קיצור יום העבודה של הרופאים במועסקים בתורנויות, אינה צריכה לחול על כתפי הרופאים, לא אלה עליהם חל מתווה הקיצור ולא על הרופאים האחרים הממשיכים לעבוד במתכונת שעות העבודה הקיימת. חשש ממשי לפגיעה בשירותי הרפואה בפריפריה עקב מחסור רופאים וכן עקב צפי לנטישה של רופאים את עבודתם בבתי החולים בפריפריה בשל הפגיעה הצפוייה ברווחתם ובהשתכרותם וגידול בעומסי העבודה המוטלים על כתפהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה