קריירה ולימודים

הסיבה האמיתית שעדיף למעסיקים לאפשר לעבוד גם מהבית

במקום ללכת אחורה אנחנו צריכים להתקדם: בניגוד לטענות של בכירים בתעשיית ההייטק, מודל העבודה ההיברידי נחל הצלחה גדולה והתפתחות הטכנולוגיה עוד תוביל להתייעלות שלו
ליאור פוני |  1
עבודה מהבית (צילום freepik)
לאחרונה הושמעה ביקורת רבה על ידי בכירים בתעשיית ההייטק העולמית, בדבר שאלת הצלחת מודל העבודה ההיברידי. הביקורת הזו תואמת לדברים שהשמיעו בכירים נוספים בחודשים האחרונים וחלקם, אף בחרו להפסיק להתנהל על פי קונספט עבודה זה וחזרו למודל שבוע עבודה מלא מהמשרדים. 
המבקרים טוענים בין היתר, כי מלבד חוסר השוויון שהיא מייצרת בין עובדי מחלקות הארגונים השונות אשר חלקם לא יכולים לוותר על הגעה קובעה ומלאה אל סביבת העבודה, גם הטכנולוגיה הקיימת כיום אינה מספקת דיה כדי למצות את תהליך העבודה המשותף בצורה פרודוקטיבית ויצירתית, כפי שדורשות החברות השונות ובעיקר המובילות בתעשייה. הריחוק כך על פי אותם הגורמים, מונע סיעור מוחות ומקסום יכולות הארגון.
עם זאת, מתוך הניסיון שלנו וכן על פי מחקר Dell Technologies Innovation Index שביצענו, עולים נתונים שונים אודות הצלחת המודל ויעילות העבודה מהבית. מהמחקר שערכה החברה עולה כי האתגרים שהביאה איתה תקופת הקורונה הובילו ליתרונות רבים בעזרת מודל עבודה גמיש זה, וניכרת שביעות רצון רבה מצד שני צדי המתרס – המעסיקים והעובדים.  
על פי המחקר, 66% מהארגונים אשר לקחו חלק טענו שהאופציה של עבודה מכל מקום עוזרת למשוך אליהם "טאלנטים" חדשים. 67%, טענו שהתפוקה שלהם עלתה או לא השתנתה בעקבות המעבר למודל עבודה מהבית. 66% מהעובדים טענו כמו כן, שרמת הלחץ שלהם ירדה בצורה משמעותית. 77% אמרו שהאיזון שלהם בין הבית לעבודה השתפר, ועוד נמצא כי 59 דקות זה הזמן הממוצע שהמשיבים חסכו ביום בזכות העבודה מהבית.
עוד עלה מהמחקר, שהעבודה ההיברידית אפשרה לחברות וארגונים גם לייצר שיווין הזדמנויות בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות אשר סובלות מחסמים כאלו או אחרים. מהמחקר ניכרת עלייה של 83% בגיוס של הורים עובדים, 71% בגיוס של בני מיעוטים, 79% בגיוס של בעלי מוגבלויות, ו-83% בגיוס של מועמדים אשר לא גרים בערים המהוות את מרכז הכלכלה והתעסוקה. 
אחת הטענות של אותם הבכירים, נגעה כאמור למידת הקשר הבלתי מספק בין העובדים לאור העובדה שהם לא יושבים במרחב פיזי משותף ובכך נפגעת היצירתיות. אולם במבחן המציאות המצב הוא הפוך. 76% מהמשיבים טענו שהקשר עם חלק מחברי הצוות שלהם דווקא התחזק בעוד ו-62% מהמשיבים דיווחו ששיתוף הפעולה עם שאר העובדים השתפר או נשאר אותו דבר בזמן העבודה מרחוק. גם בדבר היצירתיות ניכר יתרון בולט, כש-73% מהמשיבים טענו שחדשנות מגיעה ממקומות רבים בארגון דווקא כאשר עובדים מרחוק.

ליאור פוני. צלם: אוהד רומנו
Dell Technologies  מעודדת מעבר למודל עבודה היברידי לאור אותם הנתונים החיוביים של המחקר וכן לאור העובדה שלמעשה מגפת הקורונה הביאה לזירוז תהליכים שתאמו מראש את האג'נדה של החברה ואת תוכניותיה לעתיד. שכן כל חייה, Dell התכוננה וצפתה את התרחיש בו כולם עובדים מהבית וכל זאת על בסיס מחשבים ותשתיות הענן של החברה. מראשית דרכה, החברה פועלת לפתח מערכות טכנולוגיה אשר יאפשרו עבודה יעילה מרחוק, וחדשנות פורצת דרך שתייעל את תהליכי הייצור ותעמוד בשורה אחת עם האינטרסים הכלכליים של הארגונים מחד, אבל גם תשפר את רווחת העובדים ואיכות חייהם מאידך. 
לגבי הביקורת בדבר היעדר מערכות טכנולוגיה יעילות לקשר בין עובדים. למעשה, מערכות טכנולוגיה מסוג אלו כבר קיימות ומספקות תוצאות יוצאות דופן. למשל טכנולוגיות בינה מלאכותית מבוססות מציאות רבודה (AR), אשר מעודדות ומייעלות עבודה היברידית. מערכות אלו מאפשרות לעובדים להישאר פיזית בביתם אך באותו הזמן לשהות וירטואלית בסביבה העבודה. בכך הן מאפשרות לחסוך זמן עבודה יקר, לגשר בין פערי מיומנות של עובדים, לייעל תהליכי ייצור וכן תורמות להמשך פיתוח חדשנות וקדמה כמובן. בנוסף, אחד היתרונות הבולטים שעולים, דווקא מהצד של המעסיק, הוא החיסכון הכספי שניכר בוודאי מבחינת Value for Money כאשר רואים את שאר היתרונות של עבודה מכל מקום.
על בכירי התעשיה להבין שהעתיד הולך בכיוון אחד. חשיבות רווחת העובדים וההבנה כי איזון נכון וראוי בין סביבת הבית לעבודה (Work Life Balance), רק יכול להביא להגדלת שביעות רצונם ובכך גם תגדל גם התפוקה. הטכנולוגיה מתקדמת ותשפר את אותו הממשק המקשר בין העובדים ולבטח תוכל להתמודד עם אתגרים כאלו במידה והם קיימים כיום. אל לנו לעצור את הקדמה אלא להמשיך ולתור אחר פתרונות בכדי לזרז אותה ובכך לשפר את איכות החיים של כולנו.
הכותב הוא מנכ"ל Technologies Dell ישראל
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מילים לחוד מעשים לחוד, דל חזרה לדרוש 3 ימי עבודה מהבית (ל"ת)
    ספק 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור