קריירה ולימודים

רוצות להצליח בעסקים? אלו הטיפים של הבכירות המצליחות בישראל

10 בכירות מצליחות מעולם העסקים מתגייסות לעזרת הנשים הצעירות שרוצות להיכנס לתחום, ונותנות את הטיפים החשובים ביותר: כך תעשי זאת נכון ותפלסי דרכך למעלה. בהצלחה!
מערכת ice | 
נשים יזמיות (צילום freepik)
רוצה להיכנס ולהתקדם בעולם העסקים וחוששת? לכבוד יום האישה הבינלאומי: נשים חזקות מעולם ההייטק מעניקות טיפים לנשים אחרות לקראת כניסתן לתחום - איך להגיע לתפקיד הראשון, לאילו תפקידים לכוון, התנהלות נכונה בתפקיד הראשון, מעבר חכם בין תפקידים ועוד.
לאה קולבן, מייסדת ו-CTO בחברת Cnvrg.io המספקת פלטפורמה למפתחי AI, בעזרתה יכולים אנשי דאטה סיינס ומהנדסי נתונים וארגונים לפתח ולנהל מודלים של בינה מלאכותית מקצה לקצה:

לאה קולבן. צילום: white owl studio
"הגדירי לעצמך כל הזמן את מדד ההצלחה האישי שלך: מדד ההצלחה הוא דינמי ומשתנה כל הזמן, יכול להיות שבהתחלה ההצלחה תהיה ללמוד טכנולוגיות וכלים חדשים, אח״כ להיות סיניור, אח״כ להוביל פרויקט, אח״כ לייצר משפחה ולשמור על איזון בית-עבודה... כל הזמן תדעי מהי ההצלחה שלך ותנסי לבנות את הדרך שלך מתוך זה.
"בנוסף, אל תפחדי לטעות! הטעות היא חלק חשוב בלהצליח - אבל חשוב ללמוד מהטעויות ולדעת איך להיות יותר טובים פעם הבאה. מייקל ג׳ורדן אמר שהוא הפסיד 26 משחקים קריטיים כי הזריקה האחרונה שלו לא נכנסה, ובדיוק בגלל זה הוא הצליח. אז חשוב מאוד לטעות אבל יותר חשוב ללמוד מה הטעות ולמה היא קרתה ומה עושים יותר טוב בפעם הבאה. הטעויות והרגעים הקשים יצמיחו הזדמנויות חדשות".
תות שני, שותפה מנהלת בקרן שרונה ונצ'ר ומנכ"לית קבוצת שרונה פרטנרס:

תות שני. צילום: יחצ
"הטיפ שלי לנשים שמפלסות את דרכן בשוק העבודה הוא קודם כל: אל תפחדי להיות הבחורה היחידה בחדר – להפך! ככל שתתמקצעי בלהיות ייחודית ויוצאת דופן כך תשכללי את הכישרון הכי חשוב בכל מסלול קריירה – היכולת להביא תרומה ייחודית ומשמעותית שאחרים לא יכולים לתת. ככל שהתרומה שלך לחברה, לצוות ולתפקיד שלך תהיה משמעותית וייחודית יותר, ככה הערך שלך לארגון ולתפקיד יהיה גדול יותר ותעלה גם החשיבות והנחיצות שלך מה שיביא גם לשכר גבוה יותר בהתאם.
"בנוסף, בתור מי שמנהלת קבוצה של חברות, אני יכולה לומר שבראיונות עבודה רבים שקיימתי מול גברים ונשים כאחד, כ-50% מהנשים בחרו להסיר את מועמדותן לאחר קבלת משימת הבית. העובדות בשטח מעידות על כך שנשים מתאפיינות ב”ספק-עצמי" מוגבר בהרבה מאשר לבנים וזה גורם לנו הנשים לחשוב עשר פעמים יותר על כל דבר, לפקפק בהחלטות שלנו ושל אחרים מסביב. מתוך כך אנחנו מרגישות לא בנוח להגיש עבודה שאנחנו לא 200% בטוחות שהיא מושלמת ומעדיפות להגיד “זה לא בשבילי, זה לא מספיק טוב, זה לא מושלם" ולוותר על ההזדמנות.
"בקריירה שלכן, חשוב מאוד לדעת – אף אחד ואף אחת לא נולדה 'יודעת-כל'. הרבה יותר חשוב מתוצר מושלם היא הכנות שלכן, אמות המידה שלכן, המוטיבציה שלכן והחשיבה האנליטית שלכן. בייחוד בתפקיד ראשון, ברור למעסיק שלכן שהוא לא מגייס ידע, הוא מגייס ראש ולב. ובזה אנחנו אלופות. בתור מי שנתקלת במשימות האלו, מה שמועמדים גברים מגישים רחוק ממושלם. המעסיק רוצה לדעת את אופן החשיבה שלכן, הגישה שלכן לפתרון בעיות, השאלות שאתן שואלות, הרבה יותר מאשר התשובות שאתן נותנות".
יובל גונן, Director of Tech Operations בחברת Digital Turbine, חברה מובילה בענף פרסום באפליקציות במובייל עם טכנולוגיה שנמצאת על יותר מ-800 מליון מכשירים ומייצרת פתרונות עבור חברות סלולר, מפרסמים ומפתחי אפליקציות:

יובל גונן. צילום: נדב קרלינסקי
"כמישהי שלא מגיעה מרקע טכנולוגי, האתגר הגדול עבורי היה ללמוד את ה'שפה', את הדינמיקות של צוותי פיתוח, המוצר ומה שביניהם - ולהשלים עם זה שאני לא אדע הכל, אבל אני כן צריכה לאתגר עצמי - עד היום - בללמוד את מה שנחוץ ודרוש כדי לעזור לחברה שלנו להשתפר ולגדול.
"עצתי לאלו שמתחילות את הקריירה שלהן בעולם תחרותי, היא לא לפחד להשמיע קול ולהגיד את דעתכן, גם כשאת הכי צעירה בחדר. כדי לגדול צריך לקחת סיכונים, ואתן תופתעו לגלות כמה תמיכה מדהימה תמצאו סביבכן. מצאו מנטוריות בארגון או מחוצה לו שילוו, יהוו מודל לחיקוי ויעזרו לכן לפתח את עצמכן מקצועית, להציב ולהגשים מטרות, אבל גם ישמשו כאוזן קשבת שתסייע לשמור על ראש פתוח ולהפוך כל אתגר להזדמנות".
דנה ביטון לב עמי, מנכ"לית קבוצת TLC (טלכלל לשעבר) המאגדת תחת כנפיה חברות המשלבות ביחד מענה רחב בתחומים של רווחת עובדים, שירותי מדיה ואיקרומרס. בין החברות המובילות בתחומם נכללות BUYME ,VaZa  WELL-B ועוד. הקבוצה מעסיקה כ-1500 עובדים.

דנה ביטון לב עמי. צילום: ליאור שליק
"לך, הבחורה הצעירה שנכנסת עכשיו למעגל העבודה, ואולי היה לך קשה להתקבל לתפקיד, ואולי זו לא בדיוק משרת החלומות שלך, או השכר והתנאים עליהם חלמת, אני רוצה להגיד דבר אחד - קחי את התקופה הזו, קחי את התפקיד הזה ותלמדי ממנו. השנים שאת צעירה ומלאת אמביציה הן נכס עבור בניית האישיות והדרך המקצועית שלך.
"גם מתפקידים שנראים 'קטנים' או לא משמעותיים צריך לדעת לקחת את הכישורים והמיומנויות שישמשו אותך במעלה הדרך. גם משרה ראשונית יכולה ללמד כישורים כמו ניהול הזמן, עמידה בלחצים, עמידה בדד ליין, חשיבה יצירתית, התמצאות בפוליטיקה הארגונית ועוד. כל אלה הם יסודות שנמצאים ב-DNA של עובדת ומנהלת טובה. היום, גם כשאני ממנה מנהלות חדשות לתפקידים, לא פעם מה שאני מחפשת זה דווקא את ההצטיינות ביכולות שנראות לעיתים בסיסיות. אבל אני מאמינה שמי שעשתה את הדרך ועברה תהליך של למידה, תהיה עובדת מצוינת שיכולה בעתיד להוביל כל חברה במשק הישראלי".
מעין שחר, מנהלת שותפויות אסטרטגיות, מרכז החדשנות של UST בישראל, חברת הטרנספורמציה הדיגיטלית, תוכנה ופרויקטים הפרטית הגדולה בעולם, עם מעל 35,000 עובדים ב-30 מדינות:

מעין שחר. צילום: יחצ
"כמי שעוסקת בפיתוח עסקי מזה 14 שנים, וספציפית בעולמות ההייטק והסטארט-אפים, אני יכולה לומר שהדבר החשוב ביותר להתקדמות וכניסה לעולמות הללו הוא היכולת לפתח קשרים משמעותיים; לכל אחד מהתפקידים שלי לאורך הקריירה הגעתי או שהגיעו אליי דרך קשרים ואנשי קשר משותפים. מעבר לרשת הקשרים האישית שיש לכל אחת מאיתנו, אני ממליצה לפתח קשרים מקצועיים ברחבי האקו-סיסטם הישראלי שהוא מאוד מזמין וידידותי. יש המון מיטאפים ואירועים המציבים הזדמנויות ליצירת חיבורים טובים, כאשר המטרה היא לבוא עם בקשה ברורה, ומכל שיחה שנוצרת ולייצר את השיחה הבאה. הבקשה יכולה להיות כללית, כמו 'אל מי את/ה יכול/ה לחבר אותי בתחום מסוים?', או יותר ספציפית לגבי חיבור לאדם/תפקיד מוגדר.
"עוד כלי חשוב לדעתי, ובמיוחד עבור נשים שמוצאות את עצמן בסביבה שהיא גברית ברובה, הוא היכולת לזהות בכל פגישה את הדינמיקה סביב השולחן וליצור 'השוואת טמפרטורות' מול הגורמים הדומיננטיים בשולחן. יצא לי לא פעם במהלך הקריירה להיות האישה היחידה בחדר וזה עלול להרגיש לא נוח ואף מאיים. כדי לייצר תחושה של שוויון חשוב להתבלט, להפוך את זה ליתרון ולהשאיר חותם. אני עושה את זה דרך זיהוי גורמי הכוח, בחירה של נושא חשוב והבעת דעה אסרטיבית בעניין. לפעמים המטרה היא איזון דומיננטיות, להיות זכירה ממקום של עוצמה".
הדר אמיר, מייסדת-שותפה בבית החולים הווירטואלי שיבא BEYOND וסמנכ״לית פיתוח עסקי וחדשנות:

הדר אמיר. צילום: יח"צ
"אם יש דבר אחד שלמדתי, הוא לבחור לעסוק במשהו שמלהיב ולא להתפשר על זה. להציף את הרף הכי גבוה שאפשר, לבחור בתשוקה האמיתית, ללמוד לנהל את הזמן נכון ולא להיבהל מקשיים - כי בסוף עם סבלנות וחוזק נפשי ניתן לקצור את הפירות. בכל בוקר מחדש יש לי את הרצון לקדם את הארגון עוד צעד גדול, וזה מוביל אותי ישירות לטיפ שהחכמה היא קודם כל להגיד כן. 
"אני שמה לב שהרבה פעמים כאשר מגיעים אלינו עם הצעות - אנשים אומרים 'לא' וזה נגמר. במהלך השנים האחרונות, היו פעמים שאמרתי ׳כן׳ ותמיד בסוף זה יצא לטובה. ראינו שדברים בסוף נפתרים ודבר מוביל לדבר. למשל, כאשר יצאה משלחת מטעם שיבא לאוקראינה במטרה להקים בית חולים שדה, עלתה השאלה האם נרצה לשלוח צוות גם מטעמנו, בשיבא BEYOND. כבית חולים ווירטואלי, שעוד היה מעט בתחילת דרכו, זה לא היה פשוט. ידענו לומר כן, רתמנו את חברות הטכנולוגיה השונות, עבדנו ימים כלילות במשך שבועיים והיינו שם. שינינו בדרך מסוימת את מודל הרפואה ההומניטרית ברפואה מרחוק. 
"מצד שני, אני חושבת שיש משהו בנו כנשים קצת לחשוש לשים את האמת על השולחן, וכמובן שצריך גם לדעת לא לפחד להגיד ׳לא׳, ולהיות נאמנה לדרך שלך ולגבולות שלך״.
ליאור וילצ׳ינסקי, מייסדת ומנכ"לית morning:

ליאור וילצ׳ינסקי. צילום: עומר פרידמן
"בעולם ההייטק יש מגוון כל כך רחב של תפקידים וחברות ,שכל אחת מהן היא עולם ומלואו עם תרבות ארגונית משלה, מה שיכול להפוך את אותו תפקיד לדברים שונים לחלוטין בין חברות שונות. כשאת מסתכלת על תפקידים שמעניינים אותך או חברות ספציפיות שהיית רוצה לעבוד בהן, אני ממליצה להתחיל בללמוד על התפקיד. ממש לדבר עם נשים ואנשים בתפקיד הזה בענף שמעניין אותך. שתהייה לך היכולת לדמיין איך יראה היום יום שלך, ואיך היכולות הספציפיות שאת מביאה איתך יבואו לידי ביטוי. אלו יכולות להיות גם תכונות שהן לאו דווקא מקצועיות, גם 'סופט סקילס' הם דבר חשוב ולפעמים אפילו הכי חשוב.
"מצאת חברה שמעניינת אותך העשייה שלה? נסי לאתר עובדים שאת מכירה בה או להיעזר בחברים של חברים כדי ללמוד על החברה והתרבות שלה, על העשייה האמיתית. כך גם תוכלי להבין אם זה באמת מתאים לך, וגם להגיע להגשת קורות החיים והראיונות בהתאמה יותר טובה, בכך שתשימי דגש על הדברים שחשובים להם ספציפית. ולסיום – התייעצי. יש כל כך הרבה נשים מדהימות בתפקידים שונים ומגוונים בתעשייה הזו שישמחו לשתף אותך בחוויה שלהן ולכוון, פשוט צרי קשר ומשם השביל יסלל לאט לאט".
ליאת לכיש לוי, מנכ"לית חברת הפודטק ChickP המייצרת חלבון חומוס מבודד בריכוז ייחודי של 90%, רשום כפטנט עולמי, ומשמש תחליף לבשר וחלב:

ליאת לכיש לוי. צילום: יעל בר פסח
"בשונה מתחומים אחרים בהייטק, על אף הקשיים והאתגרים, בפוד-טק ישנן נשים רבות בתפקידים מובילים. מחקרים אף מראים שנשים מצליחות להשיג ממשקיעים יותר הסכמה למימון המיזם שלהן מאשר גברים. החוזק שלכן הנשים הוא בלשכנע ולספר את הסיפור של המיזם, ולא פלא שמיזמים של נשים שורדים יותר. הצורך לג'נגל כל הזמן בין הצרכים המשפחתיים בבית לבין הצרכים העסקיים, מרגיל אותנו להתנהל באי וודאות ולייצר פתרונות יצירתיים.
"לנשים צעירות בתחילת דרכן אני רוצה לתת שתי עצות מקצועיות: ראשית, הצטרפו לקבוצות וקהילות של נשים בכירות בתעשייה. זהו מעגל כוח משמעותי למינוף הקריירה שלכן ותוכלו לשאוב ממנו השראה של עוצמה וחוזק. שנית, קבעו דייטים מקצועיים בהן אחת לחודש תפגשו אנשים מעניינים או חדשים להתייעץ ולהחליף רעיונות עמם. לעיתים די באדם אחד, ברעיון אחד, בנקודת זמן נכונה אחת, שידליקו מוטיבציה, שיציתו אצלנו את המפנה".
לינוי בכור, מנכ״לית משותפת בחברת MyGenes:

לינוי בכור. צילום: יח"צ
"בחיפוש מקום עבודה, יש מגוון שיקולים ואנו נדרשות לבחור על מה לשים דגש. בתפקיד הראשוני אני מאמינה שחשוב לשים דגש על חברה טובה, עם אנשים טובים שאפשר ללמוד מהם. התמורה הטובה ביותר שתוכלי לקבל כג'וניורית, ביחס להתפתחות המקצועית שלך, היא לעבוד בסביבה מקצועית של אנשים ונשים מנוסות ומוכשרות. לעיתים ג׳וניורים רבים נותנים משקל רב לשכר, ומגיעים עם שאיפות שכר גבוהות שמסכלות את גיוסם לחברות טובות. לדעתי, הדבר הטוב ביותר הוא להיכנס לתפקיד טוב בחברה טובה, גם במחיר של פשרה בשכר, לצבור ניסיון ולהתקדם, וכך בהמשך תוכלי גם לשפר את השכר.
"בנוסף - כנות היא חשובה מאוד. ג׳וניורים רבים רושמים על עצמם בקורות החיים רשימת יכולות שגבוהה באופן ניכר מהיכולת שלהם בפועל. הדבר גורר חוסר התאמה בין היכולת המוצהרת בקורות החיים לבין הניסיון שמוצג שם, מייצר חוסר אמינות ועלול לגרום לפסילה של קורות החיים בשלבי הגיוס. לסיכום - שימו דגש על התפקיד והחברה, היו כנות ביחס ליכולותיכן ודאגו לעבוד בצוות מקצועי שיפרה אתכן ויסייע לכן להתפתח למקומות גבוהים".
ד"ר נועה רושין-רימיני, מייסדת ומנכ"לית הסטרטאפ Grid4C ובעלת דוקטורט בבינה מלאכותית:

נועה רושין-רימיני. צילום: korey howell
"הטיפ שלי לכל אישה המפלסת את דרכה בשוק העבודה הוא קודם כל לשווק את עצמך בביטחון, לקדם את הדעות, היוזמות והרעיונות שלך בכל הכח, ולפרסם את ההישגים וההצלחות שלך מבלי לחשוש. מנסיוני יש לנו, הנשים, נטייה להצטנע מתוך הפחד להיתפס ככוחניות/ שחצניות/ אסרטיביות, והסביבה מתייחסת אלינו בהתאם.
"בנוסף, בתור מייסדת ומנכ"לית של סטרטאפ המפתח פתרונות בינה מלאכותית עבור חברות אנרגיה, אני ממליצה לנשים לחשוב בגדול ולא לחשוש לחלום חלומות גדולים. אני מאד אוהבת לייעץ למייסדים ומייסדות של סטרטאפים בתחילת הדרך, ואני מוצאת שלעיתים קרובות הגברים שואפים גבוה יותר (מבחינה עסקית), וזה ניכר גם בשפה בה הם משתמשים. למשל גברים יכולים לדבר במושגים של שאיפה "להיות היוניקורן הבא ולהביא לשיבוש (כלומר disruption) בשוק מסוים", או להגיד משפט כגון: "אין לנו עניין בהקמה של סטרטאפ שיימכר בסכום של 200 מיליון דולר, אנחנו שואפים הרבה יותר גבוה", בעוד יזמיות מדברות יותר במושגים של "להפוך את העולם למקום טוב יותר" וזו שפה שמשקיעים מתחברים אליה פחות.
"על פי מחקר של Center of Strategic and International Studies (CSIS), מתוך סך הסטרטאפים שהצליחו לגייס כספים מקרנות הון סיכון ב2022, רק ב2.7% מהסטרטאפים ממנכ"לות נשים. המחקר מייחס את זה להרבה גורמים, ביניהם בטחון עצמי נמוך יותר, עולם קרנות הון סיכון המאויש ברובו ע"י גברים, והיעדר מודלים לחיקוי. בעיניי אין דבר מספק וממלא יותר מלייסד ולמנכ"ל חברת סטרטאפ, והלוואי שיותר נשים יחוו את זה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה