קריירה ולימודים

הטייסים ניצחו בענק: כך ההנהלה נאלצת להתקפל בפניהם

בית הדין האזורי לעבודה הורה לחברת התעופה, המתמחה בשילוחי מטענים, להפסיק לבצע חכירות רטובות של מטוסים, בניסיון לשבור את שביתת הטייסים. הטייסים מוחים על דלדול הצי של צ'אלנג' (לשעבר ק.א.ל), דבר שהוביל לפגיעה בשכרם ובביטחון התעסוקתי שלהם
מערכת ice | 
מטוס בשדה התעופה בן גוריון (צילום גיא ברנע מתוך אתר פיקיויקי)
בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עתירת ההסתדרות המייצגת את טייסי חברת צ'אלנג' איירליינס (לשעבר ק.א.ל, חברת תעופה המתמחה במשלוחי מטען) נגד הנהלת החברה. בית הדין הוציא צו זמני האוסר על החברה לבצע חכירות רטובות ולנסות לפגום בזכות השביתה שבה נוקטים הטייסים לאור פגיעה בתנאי עבודתם ובביטחון התעסוקתי שלהם.
כמו כן הוצא צו זמני האוסר על החברה לעשות שימוש במטוס חלופי אותה רצתה להפעיל כדי לעקוף את השביתה, וזאת עד להחלטה אחרת. לפני למעלה מחודש הכריזה ההסתדרות בהובלת איגוד עובדי התחבורה בראשות עו"ד אבי אדרי על סכסוך עבודה בחברה בעקבות החלטתה החד-צדדית של ההנהלה לגרוע מטוס מהצי. זאת, ללא חלופה ראויה ומבלי לדון עם הטייסים בעניין או להסדיר את ביטחונם התעסוקתי והכלכלי. לאחר ההכרזה על סכסוך עבודה, ובעוד הצדדים מנהלים משא ומתן, הוציאה ההנהלה לפועל את החלטתה זו.

בעקבות כך הכריזה ההסתדרות על שביתה, אולם מאז פעלה החברה לשבירתה באמצעות שימוש בחברות תעופה אחרות (חכירות רטובות). ההסתדרות ו-ועד הטייסים פנו לבית הדין לעבודה בבקשה לצו שיאסור לבצע חכירות רטובות באופן שפוגע בזכות השביתה של הטייסים ובניגוד להסכם הקיבוצי.
בית הדין קבע כאמור כי ביצוע חכירות רטובות במצב שבו אין גידול בפעילות החברה (שכן החברה גרעה אחד משני מטוסיה) מנוגד להסכם הקיבוצי וכי הפעולות שביצעה החברה להעברת עבודת הטייסים השובתים לחברות אחרות באמצעות חכירות רטובות מהווה פגיעה בלתי מידתית בזכות השביתה של הטייסים. לפיכך, כאמור, ניתן צו האוסר על החברה לבצע חכירות רטובות עד להחלטה אחרת, וכן צו המורה לצדדים לקיים מו"מ אינטנסיבי ובתום לב ליישוב המחלוקות ביניהם.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה עו"ד אבי אדרי: "בית הדין זיהה שהנהלת החברה מצאה דרך עוקפת ולא לגיטימית לעקוף את השביתה שהוכרזה כדין בחברה. טייסי החברה שובתים מזה כשבועיים על פגיעה קשה בשכרם והנהלת החברה מגלה אדישות שאינה מאפיינת מעסיק שמבקש להסדיר את המחלוקות עם עובדיו. נמשיך ללוות ולחזק את טייסי החברה עד להגעה להסדרה שתשמור על שכרם וביטחונם התעסוקתי".
את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד מוריה גליק ממשרד עורכי הדין אלעד מורג ושות' ומנהלת חטיבה אווירית באיגוד עובדי התחבורה עו"ד קרן קלפר. את ועד הטייסים ייצגה עו"ד יעל רובינשטיין, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד מטרי, מאירי וכט ושות'. לקחו חלק: יו״ר ועד הטייסים אבי לוין, סגן היו"ר דניאל רוברטס, וחבר הוועד יוסי רם.
תגובת הנהלת חברת צ'אלנג' אירליינס: "ההסתדרות וועד הטייסים פנו לבית הדין לעבודה בבקשה לקבלת שורה ארוכה של סעדים נגד החברה. בית הדין לעבודה דחה את כל טענות וסעדי ההסתדרות וקיבל סעד אחד בלבד האוסר על החברה לבצע חכירות רטובות. החברה סבורה כי על הצדדים להגיע להבנות והסכמות שיאפשרו חזרה מהירה של הטייסים לעבודה סדירה בחברה וימנעו נזקים לחברה. לחברה אתגרים רבים במרכזם החלפת צי המטוסים, שקיבלה חשיבות עליונה לאור הודעת רש"ת על סגירת נתב"ג בפני מטוסים בעלי 4 מנועים, והיא קוראת לטייסים לחבור אליה ולהתמודד עמם ביחד".
את צ'אלנג' אירליינס ייצגו עורכות הדין חדוות ינקו וולמן ועדן פוליטי ממשרד מיתר וכן עורכת הדין ענבל פלמור ממשרד אפרת דויטש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה