קריירה ולימודים
יו"ר ועד בנק הפועלים: "בעקבות הקיצוצים הגענו לקו אדום"
לראשונה בתולדות בנק הפועלים, העובדים סגרו את הסניפים כמחאה על העומסים והעלייה במקרי האלימות נגד עובדים. יו"ר ועד בנק הפועלים, רוני גרפונקל, בריאיון על המאבק מול הנהלת הבנק שממשיכה לקצץ למרות הכול
החלטה דרמטית השבוע של ועד בנק הפועלים הסעירה את הנהלת הבנק. לראשונה מאז הקמת הבנק, לפני יותר ממאה שנה, העובדים פתחו בשביתה וסגרו את הסניפים. אז נכון, השביתה הייתה רק לשעות הבוקר ועד 11, ונכון - בהנהלת הבנק ניסו לסנדל את המהלך בהצבת דיילים בכניסה לסניפים, אבל הצעד שנקט יו"ר הוועד רוני גרפונקל היה אות אזהרה שהגיעו מים עד נפש.
בהנהלת בנק הפועלים ידעו תקופות טובות יותר עם הוועד, ואפילו תקופה יפה. זאת עד לכניסתו של גרפונקל לתפקיד יו"ר הוועד בשנת 2019. תקופה קצרה לאחר כניסתו הוכרז סכסוך עבודה - גם לראשונה בתולדות הבנק - וזאת על רקע הסכם הקיבוצי החדש. כניסתו של יו"ר הוועד הגיעה גם עם כניסתו של המנכ"ל החדש, דב קוטלר, וההתנגשות בין השניים הייתה אולי בלתי נמנעת.
בריאיון ל-ice, מסביר יו"ר ועד בנק הפועלים, ועד החולש על פני מעל 8,000 עובדי הבנק, ושנמצא בתקופה אולי הקשה בתולדותיו עם הקיצוצים הרבים ותהליכי ההתייעלות, כמו גם במטרת הבנק לעבור הפיכה דיגיטלית וסגירת הסניפים. לדבריו, הקיצוצים בעובדים הובילו לעומסים בסניפים, ועלייה ברמת האלימות כלפי העובדים.
יו"ר הוועד רוני גרפונקל עם עובדי סניף אור יהודה במהלך השביתה
"העובדים מסתובבים עם ראש מורכן בתקופה האחרונה"
"בחצי שנה האחרונה הצפנו שוב ושוב בפני ההנהלה על האלימות והעומסים, ודרשתי שיהיה בראש סדר העדיפויות שלהם. למרבה הצער, לא קיבלנו מענה הולם מהבנק. צעדי המחאה הם הוכחה שאנחנו לא פועלים מהשפה לחוץ, ודורשים מהנהלת הבנק לטפל ביסודיות ובשיטתיות בעומסים ובאלימות".
למה דווקא עכשיו?
"מדובר בצעד מחאה לגיטימי וחשוב לאחר התגברות מקרי האלימות והחמרה באופי המקרים ותחושה של חוסר ביטחון אישי בסניפים. עובד מגיע לעבודה ולא יודע מה יקרה, מאיימים עליו. אנחנו מצפים מההנהלה שתביא פתרונות לדברים האלה, ואנחנו קושרים את זה לעומסים. בגלל העומסים הכבדים שנופלים עלינו, אנחנו מתקשים לתת שירות טוב ללקוחות - דבר שגורם לכעס ולליבוי האלימות".
איפה המו"מ עומד עכשיו? דיברתם עם ההנהלה?
"אנחנו בשיח מתמשך על הנושאים ומתנגדים להמשך הקיצוצים בסניפים ובמרכז התפעולי שלנו בכל היחידות שנותנות שירות ללקוחות. עד שלא ימצאו פתרונות, שלא יפגעו בשירות. הפגיעה בעובדים היא פגיעה קשה מאוד. העובדים מסתובבים עם ראש מורכן בתקופה האחרונה, מפתחים בעיות בריאותיות ויש בעיה אמיתית ואנחנו בדיונים. שההנהלה תדע לפתור את המצוקה".
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יח"צ גדי דגון)
"בהתחלה קיצצו בשומן, אחר כך בבשר, עכשיו נשאר רק עור ועצמות. הגענו לקו האדום"
יו"ר ועד בנק הפועלים, בן 46 וכבר 20 שנה עובד בבנק. בתפקידו הקודם כיהן כסגן מנהל סניף ולכן הוא מכיר מקרוב את השטח. את הצעד להיכנס ולהתמודד בוועד הגיע לאחר שהחליט לצאת נגד התנהלות הוועד הישן "הרגשתי תחושה של גועל ובחילה", אומר רוני, "קיבלתי על עצמי, לא לבד ועם עוד חברים טובים, החלטה משותפת שאנחנו משנים את פני הארגון. מהלך שהתחיל לפני 7 שנים, ולפני כן לא הייתה לי שום נגיעה לוועד. עשינו מהפך, שאני חושב שמאוד מרשים וייחודי והחזרנו את השליטה של העובדים לוועד".
אחד המהלכים שערך גרפונקל היה חיזוק הקשרים עם ההסתדרות הכללית שהיה לו גם לעזר רב: "ההסתדרות עזרו לנו בהסכם השכר הקודם וגם הנוכחי ולאורך כל הדרך. עזרה מקצועית ואני סומך עליהם מאוד".
בשנה האחרונה מחאה אחרת של עובדים "גנבה" את ההצגה. עובדי בנק לאומי יצאו להפגנות ומחאות חריפות, ואפילו נגד המנכ"ל עצמו חנן פרידמן, אבל גם בבנק לאומי לא סגרו סניפים. לכן הצעד של עובדי בנק הפועלים היה מהלך נועז.
לדבריו, הסיבה שנכנס לוועד הייתה להביא שינוי לארגון שדואג לעובדים ושם את טובתם לנגד עיניו: "השאיפה שלנו שהעובדים יסתכלו על ארגון העובדים שמייצג אותם ויכולים לסמוך עליו, גם האמון בבנק יעלה. מבחינת הסיפור של העומסים - בהחלט רואים בזה החמרה שהולכת ומחריפה. אנחנו נמצאים בתהליך של קיצוצים שנמשך לאורך שנים, מעל עשור. בהתחלה קיצצו בשומן, אחר כך בבשר, עכשיו משאר רק עור ועצמות. הגענו לקו האדום".
לדברי גרפונקל, "באנו לעשות שינוי בוועד, שיהיה יותר עצמאי ולהביא ערכים חדשים של שקיפות ופתיחות. פעם הייתה תרבות של השתקה ופחד, היום עובדים מדברים חופשי את אשר על ליבם. אנחנו פועלים בנחישות וכבר הוכחנו שאנחנו לא בוחלים בלנקוט אמצעים, ואנחנו שומרים על קו אחראי לטובת הארגון שמפרנס אותנו. ההצלחה של הבנק חשובה לנו כמו שחשובה להנהלת הבנק".
מה הפתרון שאתה מציע כנגד העומסים?
"הפתרון צריך להיות גיוס עובדים ושלא ימשיכו בתוכנית הקיצוצים. גם פתרונות אחרים שמייעלים תהליכים ומקלים על העומסים. אם אתה מצפה ששני עובדים יעשו עבודה של שלושה - שיביאו כלים, זה לא קורה מעצמו".
בהנהלה פנו אליכם בעקבות השביתה?
"אנחנו נמצאים בדיונים עם ההנהלה תקופה. ההחלטה לא הגיעה כרעם ביום בהיר ועדכנו על כוונתנו לקיים מחאה. קיימנו דיונים. זה לא משהו שקמתי בבוקר והחלטתי לסגור את הסניפים. אני קורא להנהלה לשבת איתנו, למצוא פתרונות לבעיית העומסים הקשה והאלימות".
"כל האנליסטים ובנק ישראל 'הגאונים' שמנתחים את תוצאות הבנקים, מעודדים את הנהלות הבנקים לשפר את מדדי היעילות ולהמשיך לקצץ, ובמקביל מגבירים את הרגולציה והמשימות. יש פחות עובדים ומאידך יש עלייה עם כמות הלקוחות שמגיעים לסניפים בחודשים האחרונים. מאז שהסתיימה הקורונה יש עלייה במופע הקהל ויש עלייה בכמות המשימות גם כתוצאה מהרגולציה - וכל זה נופל על העובדים".
"קודם צריך לשפר תהליכים ואז אפשר לקצץ. כולם, האנליסטים, בנק ישראל, הדירקטוריון, המדינה, לוחצים לקצץ לקצץ ולקצץ - ןהבנק מפסיד מזה. היה יותר נכון להתמקד בצד של ההכנסות ולא בצד של ההוצאות".
לדעתך תימצא הנוסחה הנכונה עם ההנהלה לפתרון הבעיות שהחמירו?
"אני מושיט את היד לבוא ולפתור בדרך הנכונה והמקובלת. אבל אם הם יפעלו באופן חד-צדדי ואגרסיבי - נגיב בהתאם. זו פעם ראשונה במאה שנות היסטוריה של הבנק שהעובדים נקטו במחאה ובעיצומים וסגרו בפועל סניפים. אני חושב שההנהלה מבינה טוב מאוד את המסר".
אתם באופן נחרץ נגד ההתייעלות?
"אנחנו לא אמרנו אף פעם שאנחנו מתנגדים לתהליך אמיתי של התייעלות. אבל אנחנו לא מוכנים שההתנהלות הזו תקרה על הגב של העובדים שמשלמים את הקיצוצים בבריאות שלהם והלקוחות נפגעים בשירות ויוצאת פגיעה בהכנסות של הבנק. הבעיה היא התזמון, כך שייעול התהליכים ייעשה לפני הקיצוצים, ולא להיפך".
אם לא תגיעו להסכמות, כמה רחוק תהיה מוכן ללכת?
עוד ב-
"אני אומר במפורש: אם ימשיכו לפעול באופן חד צדדי ללא הסכמת הוועד, כל הכלים עומדים לרשותנו".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(39):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
34.הגיע הזמן לעבור בנק.!cabasse1 07/2022/31הגב לתגובה זו0 0הבנק עם ריביוית רצחסגור
-
33.מבנק 'הפועלים' לבנק העבדים.מוכיח בשער 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0שכחתם מה זה שירות, מזלזלים בקהל שבוי של לקוחות שתקועים אצלכם עם אובר דראפט ולא יכולים לעבור בנק. גובים ריביות נשך על חובה ומשלמים ריבית אפסית על חסכונות. נמאסתם.סגור
-
32.בנק רעטל 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0כל חיי יתי לקוח של בנק הפועלים , לפני חודשיים עברתי בנק לאחר שנה וחצי מסויטות בעיצומה של הקורונה עם ירדת ההכנסות כל מה שעניין את ליאת מפועלים יקנעם היא מתי אני מוכר את הבית כדי שאחזיר את הכספים , שנה וחצי החזרתי את הכסף דירוג האשראי שלי חזר להיות תקין ועברתי בנק , אפילו לא התקשרו לשאול למה?סגור
-
31.בנק ישראל אשם עקב עודף רגולציהאיל 07/2022/30הגב לתגובה זו1 0הפכו את הבנקים לפועלים של בנק ישראלסגור
-
30.הבנקים מיותרים!אמת 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0המצעת הקריפטו באה כתחליף. הכסף חונה שם ונפרט כאשר צריך. הלוואות מקבלים דרך מערך לווים עצמאי באינטרנט. הבקיים כל כך עשירים בשל העמלות שהן לוקחות מהציבור. אם תרצו הם סוכני הנדל"ן שלוקחים עמלה על דירה שדרך מודעה בעיתון הגעת לקנות. אנשי האמצע האלו חיים כלורדים בעוד העם סובל וממן. די, הגיע הזמן לבקש מבנק ישראל לייצר שקל דיגיטלי כמו הקריפטו וזה יהיה השלב הראשון והחשוב בהעילמות הבנקים מחיינו.סגור
- טען עוד
-
29.הצחקת אותי, בכל הבנקים יש אבטלה סמויה גדולה מאודאורית א 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0אתה עושה את עבודתך כראש ועד , אבל אל תספר לנו סיפורים כמה עובדים יש בבנק הפועלים? 11 אלף ? מה בדיוק הם עושים?סגור
-
28.צדק צדק תרדוףרבי באבי 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0חחח ההנהלה מתעמרת בעובדים והעובדים מתעללים בלקוחות! " כן יאבדו כל אויביך ישראל "סגור
-
27.בנק הפועלים,צמצומים, ופקידים חובבנים.שחף 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0קיצוצים אפשר להבין, הולכים לכיוון דיגיטאלי, אבל , חווית השירות, רמת הפקידים, אפס. הוזמן כרטיס בנקאי, הגענו לסניף , הכרטיס אבד רק הקוד הסודי נמצא, בוצע הזמנה חדשה,ושוב בעיה לא מוצאים את הקוד, רק את הכרטיס, בושה וחרפה זה מה שנשאר מבנק הפועלים.סגור
-
26.התעוררו קצת מאוחר.דני צור 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0אני עזבתי את בנק הפועלים לפני כ20 שנה בגלל השירות הגרוע.סגור
-
25.אסור להשאר בבמק הפועלרים השרות בזבל (ל"ת)רונית 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
24.רע מאודדוד 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0שרות על הפנים זלזול בלקוחות אני עוזב את הבנק.סגור
-
23.סוף סוף ועד אמיתיאריאל 07/2022/29הגב לתגובה זו1 0כעובד לשעבר בבנק הפועלים . וכמי שהיה בועד איזורי ומכיר מקרוב את הבלוף של הועדים הקודמים. אני רוצה רק לו ר .לועד הנוכחי . מרגש לראות את הרצינות והאיכפתיות כלפי העובדים שבחרו בכם . ומעל לכל ההערכה הגדולה על חוסר הפחדנות שהייתה לוועדים הקודמים. תמשיכו כך ואל תפחדו מאותם עריצים השולטים בבנק מזה מאה שנה . והם עוד מעזים לכנות את עצמם בשם "בנק הפועלים" .סגור
-
22.כל הכבוד לעובדי בנק הפועלים. שירות קטסטרופהאחד שיודע 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0לקוחות הבנק הזה מתנהגים לפעמים רע ואפילו באלימות כתוצאה ממדיניות שירות נוראית שהונהגה בבנק הזה כבר לפני שנים.סגור
-
21.דב קוטלר פריזמהאור 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0הרס את בית ההשקעות פריזמה ועכשיו הגיע להרוס את בנק פועליםסגור
-
20.חרה שירותחרהשירות 07/2022/29הגב לתגובה זו10 0ביזיוןסגור
-
19.כל הכבוד לרוני! המשך בכול הכח (ל"ת)עובדת בנהפ 07/2022/29הגב לתגובה זו10 1סגור
-
18.בנק הפועלים מתעלל בלקוחות שלו. (ל"ת)אבי 07/2022/29הגב לתגובה זו10 0סגור
-
גם בעובדים שלוואפילו יותר 07/2022/30הגב לתגובה זו1 0מעולם לא היתה תחושה כל כך קשה של העובדים כמו בתקופתו של קוטלר. תחושה של התעללות ורדיפה. הגיעו מים עד נפשסגור
-
17.בהחלט יש תחושה של הדרדרות בבנק. אווירה לא טובה אך גם חו (ל"ת)נפגע הבנק 07/2022/29הגב לתגובה זו11 0סגור
-
16.המהפכה הדיגיטלית משנה את הבנקאות העולמיתנו מה? 07/2022/29הגב לתגובה זו3 0בעתיד הקרוב לא יהיה יותר צורך בעובדים, לצערי זה בלתי נמנע ולכן עובדי הבנקים, כמו עובדים בתעשיות נוספות, פשוט יוחלפו ע"י "המכונה".סגור
-
15.זה מנכל שהורס חברותBen 07/2022/29הגב לתגובה זו10 0מדב קוטלר אין הרבה צפיות .הרס חברות לפני הפועלים ובא להרוס את הבנק .אני בטוח שבשכר שלו הוא לא פגעסגור
-
14.שביתה או לא, ממילא לקוחות לא מקבלים שירות ולא יכולים (ל"ת)לדבר עם הסניף. ביזיו 07/2022/29הגב לתגובה זו13 0סגור
-
13.נכון חסרים עובדים אבל הם בעצמם השתנודב 07/2022/29הגב לתגובה זו8 0גם בקורונה כשסניפים היו ריקיםנלא גצו לשרת אותך . הפכו לעובדים מגעיליםסגור
-
נכון תחושה של עובדים לא מקצועיים (ל"ת)מתוסכל 07/2022/29הגב לתגובה זו8 0סגור
-
12.הנהלה אטומה לעובדים וללקוחותאפי 07/2022/29הגב לתגובה זו15 0בנק שלא אכפת לו. מנכל שמגיע לסניפים ותולש הודעות של הועד. עובדי הסניפים קורסים פיסית וחווים אלימות מלקוחות מתוסכלים. מנהלי סניפים ועובדים שקורסים יחווים אלימותסגור
-
11.הלקוחות שבויים של הבנק,אין אם מי לדבר (ל"ת)אני 07/2022/29הגב לתגובה זו10 0סגור
-
צורת מחשבה לא נכונהטל 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0תעבור בנק, הכי קלסגור
-
10.כל הכבודרוני 07/2022/29הגב לתגובה זו5 0השרות הכי גרוע בפועלים!!!!!!!!סגור
-
9.בתור לקוח עסקי של בנק הפועלים אני קורא לכולם לא להתקרב (ל"ת)משה 07/2022/29הגב לתגובה זו10 1סגור
-
8.בנק חזיריאורן 07/2022/29הגב לתגובה זו11 1עוד לא ראיתי בנק שמציג על גב הלקוחות רווחי ענק ומקזז בכוח אדם ויוצר כאוס,מול הלקוחות שלו עצמו שבזכותם הבנק מרוויח מה שהוא מרוויח .אם זה לא חזירות מזעזעת אז מה היא חזירותסגור
-
7.עובדת בנקעובדת בנק 07/2022/28הגב לתגובה זו6 4רוני אין עלייך! מחזקים את פועלך ואת המאמצים לשיפור רווחת העובדים. המצב הנוכחי לא יכול להימשך אנשים נשחקים, הבריאות נפגעת. מתגעגעים לימים שהבנק היה דואג ומשקיע בעובדים במקום הצמצומיםסגור
-
6.מי משלם את המחירלקוח של הבנקים 07/2022/28הגב לתגובה זו3 0כתוצאה של היעילות הועברה העבודה של פקידי הבנקים ת ללקוחות המבצעים את העבודה במחשבים הפרטיים שלהם. בנוסף לכך שהמדינה דורשת מכל אדם לנהל חשבון בבנק ולשלם עמלות לבנקים שהם עסק. העסק היחיד במדינה שזכה לכך.סגור
-
5.וועדמשה 07/2022/28הגב לתגובה זו2 3על איזה תקופות יפות וטובות כותבים פה ? שהוועד וההנהלה עשו יד, אחת ופגעו בעובדים פעם אחר פעם… השכר של עובדי הבנק הכי נמוך במערכתסגור
-
4.בא לי לעזוב את בנק הפועלים כלקוח כבר מגיל 16 ואני בן 46 (ל"ת)יובי 07/2022/28הגב לתגובה זו9 0סגור
-
בן 56טל 07/2022/30הגב לתגובה זו0 0ועזבתי, הםלא יודעים להעריך את הלקוחות , אין בהם טיפה רצון לעזור.סגור
-
3.תגובהיעל 07/2022/28הגב לתגובה זו6 0כל כבוד ליושב ראש הוועד, סוף סוף וועד שמייצג את העובדים ולא את ההנהלהסגור
-
2.צודק ב 2000% , הקיצוצים הרגו את הלקוחות ואת העובדים. המ (ל"ת)אני 07/2022/28הגב לתגובה זו7 0סגור
-
1.כל הכבודעובדת בנק לאומי 07/2022/28הגב לתגובה זו8 2כל הכבוד על התעוזה אסור להראות פחד צריך להבין שהעובדים בסינוף סובלים מכל הקיצוצים גם אצלנו וחבל שהועד שלנו לא פועל כמוך. יישר כוחסגור
-
ללאומי יש ועד ? (ל"ת). 07/2022/29הגב לתגובה זו0 0סגור