קריירה ולימודים

אל על, ישראייר וארקיע משביתות את ענף התעופה

סכסוך העבודה שהוכרז ע"י ההסתדרות יחול על עובדי שלוש חברות התעופה ועובדי רש"ת, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של עובדי הענף מפרוץ מגפת הקורונה, שכלל פיטורי אלפי עובדים והוצאת רבים לחל"ת. כעת מתכננות החברות מהלכי פיטורים המוניים נוספים
כפיר אדר |  13
מטוס אל על (צילום Magma Images)
ההסתדרות הכריזה הבוקר (שלישי) על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של העובדות והעובדים בענף, מאז פרוץ מגפת הקורונה. חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים, ועקב כך הוכרז הסכסוך. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
העילות לסכסוך: כוונת חברות תעופה ישראליות לפעול לפיטורי עובדים נוספים, להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים, ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים; חשש לפגיעה בהכשרות או ברישיונות של עובדים; חשש לסגירת מחלקות בחלק מהחברות, והעברת העבודה למיקור חוץ. ואי-נקיטת צעדים מצד הנהלת חברות התעופה, למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות.
מגפת הקורונה פגעה בתחומים כלכליים שונים במשק העבודה הישראלי, מאז חודש מרץ 2020. ענף התעופה ספג פגיעה אנושה במיוחד, נוכח ההגבלות והאיסורים אשר הוטלו על תעופה, מיד עם פרוץ המגפה. גם כיום, כשנה וחצי מפרוץ המגפה, ענף התעופה טרם חזר להיקף פעילות מסחרית רגילה וסדירה, חלק בלתי מבוטל מעובדיו עדיין בחל"ת, ואלפי עובדים אחרים פוטרו.
לאורך כל תקופת המשבר פעלו ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, במגוון דרכים כדי לייצר פתרונות מקצועיים ויצירתיים עבור כל חברה בענף, בניסיון לשמור על מקורות פרנסתם של אלפי עובדות ועובדים. בין היתר, באמצעות חתימה על הסכמים שכללו סיום העסקה של עובדים, ושינויים מרחיקי לכת בתנאי שכרם והעסקתם של עובדים בחברות השונות. אלא שנראה כי כעת מבקשות החברות לפטר עוד עובדים רבים.  
מהמשבר עולות בעיות נוספות, למשל, חלקם הבלתי מבוטל של העובדים המועסקים בענף התעופה הינם עובדים המחויבים בהכשרות, ריענון עבודה ובחינות באופן קבוע. דוגמת: טייסים, מנהלי שירות בטיסה, דיילים, מהנדסים, חשמלאים, מכונאים וגוררי מטוסים. בהימשכות תקופת החל"ת יש כדי לפגוע ביכולתם וכשירותם של מי מהעובדים הללו, וגם סוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק. חשש נוסף הוא מסגירת מחלקות או העברת ביצוע עבודות שונות למיקור חוץ.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים, בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת".  
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריווילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    בעלי עסקים עתירי מזומנים
    רוני 08/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל בעלי החברו מרוויחים הוןעק מעסקי מזון ועסקים אחרים. אז שיכניסו ידם לכיס וייסייעו חאלפי משפחו העובדות בענף העופה לעבור את הקורונה. בגלל שאין טיסות מספיק אנשיםצורכים יור בסופרים ובעסקים האחרעם של המשפחות האלה. אביגדור במידה ויהיו םיטורים תשקלו להעלות את שיעור מס החברות על סופרמרקטים שמרוויחים הון עתק בעטייה של קורונה. יש כאן צשפחות שחושבות להתעשר בתקופת הקורונה מכל הכיוונים על חשבון הציבור לפטר ללא הרף ולשלם שכר מינימום לעובדים.
    סגור
  • 11.
    קשה
    חיים 08/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להם יש משכורות. מישהו חושב עליכם??? שילכו לאלף עזאזל אמן
    סגור
  • 10.
    מעולה
    אביבית 08/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פחות טיסות, פחות וריאנטים לתוך המדינה. שהישראלים ילמדו להרגיע ולטייל בארץ במקום בחו"ל!
    סגור
  • 9.
    מה לעשות? אין כמעט טיסות בגלל הקורונה
    איילת 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך אתם רוצים שימשיכו לשלם לכם? זאת לא עמותה. אלו חברות למטרת רווח. אין כרגע ביקוש וזה לא נמצא ביכולת של החברות לשנות כרגע את המצב הנוכחי שאותו מכתיבה המדינה והקורונה. אז מה אתם רוצים? אתם באמת מאמינים שאיש עסקים יקח מכיסו ויסתכן בפשיטת רגל, באובדן כל כספו כדי לממן כרגע עובדים שאין מה לתת להם לעשות. כרגע זה המצב העצוב, חפשו כרגע עבודות אחרות. נקווה שבקרוב הענף יתאושש
    סגור
  • 8.
    רוצים שינוי תשלמו
    רוצים שינוי תשלמו 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בגלל זה אני אף פעם לא מזמין מהם כרטיסי טיסה רק לחברות מחול הכי בטוח
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    הגיע הזמן לתייעל
    חי 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    חאלס טיסות חינם חלאס נופשים חאלס תפקידים הזויים למקורבים. תתחילו להתייעל, לא יתכן שאתם הכי יקרים הכי קמצנים ועדיין מפסידים, יש לכם ועד לכל תקיד לטייסים לדיילים למנקים ושוטפי כלים לטכנאים.... תפטרו אותם כבר תחסכו מאות אלפי שקלים
    סגור
  • חבל שאתה לא מבין על מה אתה מדבר
    חייל פשוט 08/2021/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את מי יפטרו? את חברי הוועד? הם לא מקבלים משכורת כדי להיות בוועד, אלא כדי לעשות את העבודה שלהם. וגם חלק מהם מפוטרים במסגרת הצמצומים. אתה בטח יושב על משכורת ממשלתית ולא דופק חשבון. מישהו צריך לייצג את העובדים.
    סגור
  • 6.
    הגיע הזמן
    ירדן הורן 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סוף סוף גוף חזק וגדול לקח על עצמו להלחם למען מובטלים התיירות שהחל מיולי אינם מקבלים אפילו מענק בשל גחמותיו של שר אוצר מוטרף. לי אין ילדים מיליונרים בקפריסין כמו ליברמן, מנהיג המפלגה המושחתת בישראל. מאיפה יש לו ולילדיו ? בושה, זה האיש שמופקד (רוצה לומר מופקר) על הקופה הציבורית. השתגענו ?
    סגור
  • 5.
    בנט גומר על כולם
    שלומי 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 7
    אין חל"ת אין בעיות ומי שקורס זה בעיה שלו
    סגור
  • 4.
    לפני ההפגנות וההשבתות: שהבעלים יכניסו יד לכיס
    אריה 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    10 6
    בלי המינימום הזה, אף אחד לא יסתכל עליכם.
    סגור
  • 3.
    יופי, אל תייבאו קורונה. (ל"ת)
    אביחי 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 2.
    בכייף
    גבי יעקב 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    תשביתו נטוס יותר זול ונקבל יחס יותר טוב
    סגור
  • 1.
    חבר'ה, זה לא שנות ה-80. האקדח שלכם ריק מכדורים.
    אבי 08/2021/24
    הגב לתגובה זו
    21 5
    מעט טסים בימים אלו. יש חברות זרות. יש קורונה וכן... יש פיטורים. עצוב, אבל זו המציאות. החברות צריכות להתאים את עצמן למצב או שיעלמו.
    סגור