קריירה ולימודים
אל על, ישראייר וארקיע משביתות את ענף התעופה
סכסוך העבודה שהוכרז ע"י ההסתדרות יחול על עובדי שלוש חברות התעופה ועובדי רש"ת, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של עובדי הענף מפרוץ מגפת הקורונה, שכלל פיטורי אלפי עובדים והוצאת רבים לחל"ת. כעת מתכננות החברות מהלכי פיטורים המוניים נוספים
ההסתדרות הכריזה הבוקר (שלישי) על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי, על רקע המשבר התעסוקתי החמור של העובדות והעובדים בענף, מאז פרוץ מגפת הקורונה. חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים, ועקב כך הוכרז הסכסוך. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל-על, עובדי ארקיע, הטייסים בישראייר, ועובדי רשות שדות התעופה. ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
העילות לסכסוך: כוונת חברות תעופה ישראליות לפעול לפיטורי עובדים נוספים, להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים, ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים; חשש לפגיעה בהכשרות או ברישיונות של עובדים; חשש לסגירת מחלקות בחלק מהחברות, והעברת העבודה למיקור חוץ. ואי-נקיטת צעדים מצד הנהלת חברות התעופה, למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות.
מגפת הקורונה פגעה בתחומים כלכליים שונים במשק העבודה הישראלי, מאז חודש מרץ 2020. ענף התעופה ספג פגיעה אנושה במיוחד, נוכח ההגבלות והאיסורים אשר הוטלו על תעופה, מיד עם פרוץ המגפה. גם כיום, כשנה וחצי מפרוץ המגפה, ענף התעופה טרם חזר להיקף פעילות מסחרית רגילה וסדירה, חלק בלתי מבוטל מעובדיו עדיין בחל"ת, ואלפי עובדים אחרים פוטרו.
לאורך כל תקופת המשבר פעלו ההסתדרות ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, במגוון דרכים כדי לייצר פתרונות מקצועיים ויצירתיים עבור כל חברה בענף, בניסיון לשמור על מקורות פרנסתם של אלפי עובדות ועובדים. בין היתר, באמצעות חתימה על הסכמים שכללו סיום העסקה של עובדים, ושינויים מרחיקי לכת בתנאי שכרם והעסקתם של עובדים בחברות השונות. אלא שנראה כי כעת מבקשות החברות לפטר עוד עובדים רבים.
מהמשבר עולות בעיות נוספות, למשל, חלקם הבלתי מבוטל של העובדים המועסקים בענף התעופה הינם עובדים המחויבים בהכשרות, ריענון עבודה ובחינות באופן קבוע. דוגמת: טייסים, מנהלי שירות בטיסה, דיילים, מהנדסים, חשמלאים, מכונאים וגוררי מטוסים. בהימשכות תקופת החל"ת יש כדי לפגוע ביכולתם וכשירותם של מי מהעובדים הללו, וגם סוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק. חשש נוסף הוא מסגירת מחלקות או העברת ביצוע עבודות שונות למיקור חוץ.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: "אני עוסק במשבר עובדי ענף התעופה מבוקר עד ליל. לצערי, נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף זה, לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינת ישראל בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת ענף התעופה ושיקומו, עם פרוץ המשבר, באמצעות הסכמי הבראה והתייעלות חסרי תקדים שחתמנו עם החברות וסיוע כלכלי שהעברנו להן. אך אין הדבר אומר שבכך ניתן פתח לפיטורים המוניים ולפגיעה בזכויות העובדים, בכל שני וחמישי, כפתרון מהיר וקל של החברות. אנו לא נאפשר זאת".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים. ציפינו ואנחנו עדיין מצפים ממשלת ישראל להתערב במשבר ולייצב את חברות התעופה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. ברמה הלאומית, אין לנו פריווילגיה להיות ללא חברות תעופה ישראליות".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(13):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
12.בעלי עסקים עתירי מזומניםרוני 08/2021/30הגב לתגובה זו0 0כל בעלי החברו מרוויחים הוןעק מעסקי מזון ועסקים אחרים. אז שיכניסו ידם לכיס וייסייעו חאלפי משפחו העובדות בענף העופה לעבור את הקורונה. בגלל שאין טיסות מספיק אנשיםצורכים יור בסופרים ובעסקים האחרעם של המשפחות האלה. אביגדור במידה ויהיו םיטורים תשקלו להעלות את שיעור מס החברות על סופרמרקטים שמרוויחים הון עתק בעטייה של קורונה. יש כאן צשפחות שחושבות להתעשר בתקופת הקורונה מכל הכיוונים על חשבון הציבור לפטר ללא הרף ולשלם שכר מינימום לעובדים.סגור
-
11.קשהחיים 08/2021/26הגב לתגובה זו0 0להם יש משכורות. מישהו חושב עליכם??? שילכו לאלף עזאזל אמןסגור
-
10.מעולהאביבית 08/2021/25הגב לתגובה זו0 1פחות טיסות, פחות וריאנטים לתוך המדינה. שהישראלים ילמדו להרגיע ולטייל בארץ במקום בחו"ל!סגור
-
9.מה לעשות? אין כמעט טיסות בגלל הקורונהאיילת 08/2021/24הגב לתגובה זו2 0איך אתם רוצים שימשיכו לשלם לכם? זאת לא עמותה. אלו חברות למטרת רווח. אין כרגע ביקוש וזה לא נמצא ביכולת של החברות לשנות כרגע את המצב הנוכחי שאותו מכתיבה המדינה והקורונה. אז מה אתם רוצים? אתם באמת מאמינים שאיש עסקים יקח מכיסו ויסתכן בפשיטת רגל, באובדן כל כספו כדי לממן כרגע עובדים שאין מה לתת להם לעשות. כרגע זה המצב העצוב, חפשו כרגע עבודות אחרות. נקווה שבקרוב הענף יתאוששסגור
-
8.רוצים שינוי תשלמורוצים שינוי תשלמו 08/2021/24הגב לתגובה זו3 0בגלל זה אני אף פעם לא מזמין מהם כרטיסי טיסה רק לחברות מחול הכי בטוחסגור
- טען עוד
-
7.הגיע הזמן לתייעלחי 08/2021/24הגב לתגובה זו4 0חאלס טיסות חינם חלאס נופשים חאלס תפקידים הזויים למקורבים. תתחילו להתייעל, לא יתכן שאתם הכי יקרים הכי קמצנים ועדיין מפסידים, יש לכם ועד לכל תקיד לטייסים לדיילים למנקים ושוטפי כלים לטכנאים.... תפטרו אותם כבר תחסכו מאות אלפי שקליםסגור
-
חבל שאתה לא מבין על מה אתה מדברחייל פשוט 08/2021/25הגב לתגובה זו0 0את מי יפטרו? את חברי הוועד? הם לא מקבלים משכורת כדי להיות בוועד, אלא כדי לעשות את העבודה שלהם. וגם חלק מהם מפוטרים במסגרת הצמצומים. אתה בטח יושב על משכורת ממשלתית ולא דופק חשבון. מישהו צריך לייצג את העובדים.סגור
-
6.הגיע הזמןירדן הורן 08/2021/24הגב לתגובה זו1 3סוף סוף גוף חזק וגדול לקח על עצמו להלחם למען מובטלים התיירות שהחל מיולי אינם מקבלים אפילו מענק בשל גחמותיו של שר אוצר מוטרף. לי אין ילדים מיליונרים בקפריסין כמו ליברמן, מנהיג המפלגה המושחתת בישראל. מאיפה יש לו ולילדיו ? בושה, זה האיש שמופקד (רוצה לומר מופקר) על הקופה הציבורית. השתגענו ?סגור
-
5.בנט גומר על כולםשלומי 08/2021/24הגב לתגובה זו2 7אין חל"ת אין בעיות ומי שקורס זה בעיה שלוסגור
-
4.לפני ההפגנות וההשבתות: שהבעלים יכניסו יד לכיסאריה 08/2021/24הגב לתגובה זו10 6בלי המינימום הזה, אף אחד לא יסתכל עליכם.סגור
-
3.יופי, אל תייבאו קורונה. (ל"ת)אביחי 08/2021/24הגב לתגובה זו4 1סגור
-
2.בכייףגבי יעקב 08/2021/24הגב לתגובה זו5 0תשביתו נטוס יותר זול ונקבל יחס יותר טובסגור
-
1.חבר'ה, זה לא שנות ה-80. האקדח שלכם ריק מכדורים.אבי 08/2021/24הגב לתגובה זו21 5מעט טסים בימים אלו. יש חברות זרות. יש קורונה וכן... יש פיטורים. עצוב, אבל זו המציאות. החברות צריכות להתאים את עצמן למצב או שיעלמו.סגור