קריירה ולימודים

מחפשים עבודה? אל תזלזלו במציאת ממליצים מתאימים

בין אם אתם מחפשים עבודה אחרי תקופת חל"ת ארוכה ובין אם אתה מתחילים לפזול לעבר תפקיד חדש, אל תזלזלו בשלב הממליצים, שכן רבים נופלים בתהליך דווקא בשלב זה. כך תבחרו את הממליץ הנכון עבורכם
כפיר אדר | 
עבודה בזמן קורונה (צילום freepik)
בתהליך קבלה לעבודה מועמדים רבים נוטים לחשוב כי דווקא שלב הממליצים הוא השלב הקל והבטוח ולכן נוטים לייחס לו פחות חשיבות. אולם,  הניסיון מראה כי לדברי הממליצים יש משקל רב בבחירה האם להתקדם עם מועמד כזו או אחר ויתר על כן, מועמדים רבים נופלים דווקא בשלב הממליצים.
מעסיקים פוטנציאליים פונים לממליצים במטרה לאושש או להפריך חששות שעלו להם בנוגע למועמד, במהלך תהליך הגיוס. על כן מדובר בשלב קריטי עבור המועמד ויש לתת לו את המשקל הראוי כמו לכל שלב אחר בתהליך. המלצה טובה יכולה לרומם מועמד משמעותית, מרמת מועמד בספק ולקבלת הצעה ממשית, בעוד שהמלצה גרועה עלולה לסיים את התהליך.
יעל בן אריה צילום: קרן וינטראוב
אורטל שריג קצבה, מנהלת גיוס בחברת ההייטק אינקרדיבילד Incredibuild ויעל בן אריה, מנכ"לית פיתוח ומחקר ו-GM (בישראל) של חברת הסייבר סייפבריצ' מסבירות לנו איך נבחר את הממליץ הנכון. "בנושא של ממליצים יש פה שני צדדים שצריך לקחת בחשבון, צד אחד הוא הצד של הממליץ מול המגייס והצד השני הוא הצד של הממליץ מול המועמד. לשני הצדדים הדבר הכי חשוב שצריך להבין הוא כי אותו ממליץ הוא בעצם כלי השפעה וכלי לבחינת ההזדמנות. כלי בשביל המגייס לקבל תובנות ולהבין האם אותו מועמד אכן מתאים לו, וכלי עבור המועמד לספר את הסיפור שלו ובסופו של דבר להתקבל לעבודה. הדיסוננס נוצר כשהצדדים לא יודעים להשתמש בכלי הזה בצורה נכונה".
"פעמים רבות המלצה לא רשמית מתקבלת אצל המעסיק הפוטנציאלי ממישהו שמכיר את המועמד והמועמד אפילו לא יידע מכך", אומרת אורטל ומוסיפה "כדי להימנע ממצב כזה, כדאי לפעול בשני מישורים: בטווח הארוך: עשו עבודת שיווק עצמי טובה בכל מקום שאתם עובדים בו. תהיו מודעים למתרחש, הכירו את העמיתים והקולגות, מי משפיע על מי וכד', ואל תשכחו גם את העמיתים שיש בחוץ: תיפגשו עם אנשים, ותעשו נטוורקינג. בטווח הקצר, כאשר כבר נמצאים בתהליך חיפוש העבודה, במידה וזה אפשרי, חשוב ליידע על כך את הסביבה הקרובה, וגם (ועדיף) ליידע בכך את הקולגות והמנהלים לשעבר. כמו כן, לפני הגשת מועמדות למשרה כלשהי חשוב לבדוק האם המעגל הקרוב שלכם מכיר גורם מאותה חברה, ובמידה וכן מומלץ להפנות את קורות החיים דרכם. בדרך זו קטנים הסיכויים שהמגייס יפנה להמלצה לא רשמית".

אורטל שריג. באדיבות: פרטי
במסגרת תהליך הקבלה לעבודה המועמדים מציינים ממליצים שונים, אולם לעיתים, המועמד בוחר ממליץ לא נכון. לכן, בטרם מוסרים את מספרו של הממליץ חשוב לוודא שהם אכן מוכנים להמליץ ולבדוק האם הוא הבן אדם הכי נכון, שיציג את המועמד בצורה הכי חיובית וטובה. יעל מדגישה כי כדאי לספר לאותו ממליץ על נפלאות התפקיד אליו המועמד מתמיין ולמה הוא מתאים לו, כלומר, צריך להשקיע ב-PR של המשרה. סביר להניח שמידע זה יעבור למועמד, וזה יכול מאוד לסייע למגייס במיוחד אם מדובר במועמד שמחוזר ע"י הרבה חברות.
"יש משקל מאוד גדול לשיחה עם הממליץ", מסבירה אורטל, "כבר קרו מקרים שנחשפתי אליהם שממליץ ממש לכלך על מועמד או לחלופין נתן המלצות פושרות עליו" ויעל מוסיפה, "פסלתי עשרות אנשים בגלל ממליצים שנתנו לי חוות דעת לא טובה".
בנוגע לבחירה נכונה של הממליץ, ראשית על כל מועמד להבין מהם הערכים והיכולות שנדרשים ממנו בהתאם לתיאור התפקיד ולדברר את המסרים הללו לכל אורך תהליך הגיוס וכלפי הממליצים שלו, שכן חשוב שהממליצים ידברו את אותה השפה ויתייחסו לנקודות האלה בזמן ההמלצה. שנית, היררכיה – יש לכלול מנהל אחד (לפחות) ברשימת הממליצים.
דבר אחרון שיעל מדגישה הוא שעבור המועמד, הממליץ הוא כלי נוסף ללמוד על החברה אליה הוא עתיד להצטרף. לאחר שיחת הממליצים, בקשו פידבק מהממליץ, ובררו איך נשמעה לו החברה, התפקיד והמנהל המראיין, האם עלו חששות מיוחדים או פערים בציפיות שכדאי לברר אותם לפני תחילת העבודה. ואורטל מוסיפה "אם אתם רואים שהייתם במעל שני תהליכים ונפלתם בשלב הממליצים, שווה לנסות ולתת ממליץ אחר או לשאול את הממליץ בכנות האם נוח לו להמליץ עליך", מסכמת אורטל.
יעל בן אריה צילום קרן וינטראוב
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה