bdi spot

מה הן הזכויות שלך כעובד בעת אובדן כושר עבודה?

חולים שמתקשים לעבוד מסיבות רפואיות ואפילו נאלצים להפסיק את עבודתם מסיבה רפואית, חושבים כי הם נותרים ללא מקור הכנסה ומוצאים עצמם בסיטואציה קשה מבחינה פיזית, נפשית וכלכלית. לעיתים הם לא יודעים שיש להם זכויות, שקיימת אלטרנטיבה אחרת.
עו"ד לינוי אולניק | 
עו"ד לינוי אולניק - אובדן כושר עבודה (צילום אלון וגנפלד, sutterstock)
אז מה הן האפשרויות שלנו כעובדים ואלו זכויות מגיעים לנו בעת אובדן כושר עבודה? הזכויות  אותן רוכש העובד מדי חודש בזמן עבדותו על ידי תשלום פרמיות לקרן הפנסיה או לחברת הביטוח, שמטרתן להעניק לו רשת ביטחון כלכלי לעתיד. אולם, חולים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם או שאין ברשותם את הכלים והידע הדרושים כדי למצותן.
האלטרנטיבות האפשריות הן: קרן הפנסיה ו/או פוליסת ביטוח מנהלים הן תוכניות לביטוח פנסיוני המבטיחה לעובד תשלום חודשי לכל ימי חייו עם פרישתו מעבודה החל מרגע הגיעו לגיל פרישה. מטרתן העיקרית היא להוות רשת ביטחון לעובדים בעת הגעתם לגיל המזכה. באמצעות ניכוי חודשי של אחוז מסוים מהשכר אשר מופרש הן מכספי העובד והן מכספי המעסיק, העובד צובר כספים אשר יתהוו בעת פרישתו מעבודה לכדי קצבה אשר תשולם לו מדי חודש. סכום הקצבה שייצבר תלוי במספר משתנים.
פירוט הזכויות שאנחנו חייבים להכיר!
פנסיית נכות היא תגמול חודשי שישולם לבעל הקרן, במקרה בו הוא נאלץ להפסיק לעבוד בשל מצב רפואי ו/או נפשי באופן כולל ו/או חלקי. בכדי לקבל את הזכויות יש להראות, בין היתר, כי המבוטח הפסיק את עבודתו מסיבות רפואיות ועליו לעמוד בתנאי תקנון קרן הפנסיה. גובה התשלום החודשי של פנסיית הנכות הוא לרוב עד 75% מהשכר המבוטח, כאשר הזכאות לפנסיית נכות נבחנת על ידי ועדה רפואית מעת לעת מטעם קרן הפנסיה בהתאם להגדרות המפורטות בתקנון. הזכאות החודשית יכולה להיקבע מעת לעת עד להגעת העובד לגיל הפרישה.
ביטוח אובדן כושר עבודה מקנה למבוטח זכאות לקבל קצבה חודשית מחברת הביטוח, במידה ולא יהיה מסוגל להמשיך לעבוד מסיבה רפואית, באופן חלקי או מלא. הקצבה מאפשרת לאדם להמשיך את חייו לכאורה כאילו הוא עובד ולהשתכר עד 75% מהשכר המבוטח ו/או הסכום הקבוע בפוליסה, בכפוף לתנאי הפוליסה.
במסגרת התביעה יש להוכיח את הפגיעה הנטענת בכושר העבודה ואת שיעורה, כאשר חברות הביטוח נוטות להערים קשיים ולעיתים לשלוח את המבוטח להערכה רפואית אצל מומחים מטעמן. במקרה בו מתעוררת מחלוקת, רשאי המבוטח להגיש לבית המשפט תביעה נגד חברת הביטוח, שיכריע בסוגיה.
הבדל נוסף שחשוב לזכור הוא שבקרן הפנסיה ישנן קרנות שהן ללא חובת מילוי שאלון מידע רפואי ובמקרים אלו ישנם כללים כיצד ניתן להתגבר על מצב רפואי קודם ואילו בביטוח אובדן כושר עבודה, לרוב, במעמד ההצטרפות העובד נדרש למלא שאלון מידע רפואי.
נשאלת השאלה החשובה מה היא המשמעות של הגשת תביעה? והאם זה לא פוגע בפנסיה הצבורה שלנו?
  1. חלופת שכר – כאמור החולה חושש מאובדן יכולת ההשתכרות וכיוצא מכך לכאורה פגיעה בכלכלת הבית, הגשת תביעה ואישורה מהווים מחליף שכר (לשכר המבוטח) בשיעור 75% מהשכר.
  2. צבירת זכויות – בעת אישור התביעה, העובד ממשיך לבצע הפקדות אל קרן הפנסיה באמצעות התשלומים המשולמים על ידה ובכך לא רק שהקרן הצבורה אינה נפגעת, ההיפך הוא הנכון, אי הגשת התביעה עשוי לפגוע בקרן.
  3. חידוש הפקדות – במועד הראשון שבו העובד ירגיש הטבה במצבו יוכל לחדש הפקדות לקרן הפנסיה ולא יהיה צורך לצבור תקופת אכשרה חדשה. 
תחום תביעות פנסיית נכות ואובדן כושר עבודה הוא מורכב ודורש ידע משפטי והתנהלות נכונה מול קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, שלא פעם מקשות על המבוטחים. במקרים אלה מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורכי דין מנוסים בעלי מומחיות בתביעות אלה, על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי במהירות וללא עוגמת נפש.
אם אתם נאלצים להפסיק את עבודתכם מסיבה רפואית, או אפילו הייתם רוצים לשקול זאת, חשוב מאוד שתקפידו לבדוק לאילו זכויות אתם זכאים אותן תוכלו לתבוע, ככל שניתן בטרם הפסקת העבודה ונקיטת הליכים. לעיתים מועד הפסקת העבודה ו/או השינוי התעסוקתי יכול להיות קריטי לסיכויי התביעה.
 קרן הפנסיה ו/או פוליסת ביטוח מנהלים הן תוכניות לביטוח פנסיוני המבטיחה לעובד תשלום חודשי לכל ימי חייו עם פרישתו מעבודה החל מרגע הגיעו לגיל פרישה. מטרתן העיקרית היא להוות רשת ביטחון לעובדים בעת הגעתם לגיל המזכה. באמצעות ניכוי חודשי של אחוז מסוים מהשכר אשר מופרש הן מכספי העובד והן מכספי המעסיק, העובד צובר כספים אשר יתהוו בעת פרישתו מעבודה לכדי קצבה אשר תשולם לו מדי חודש. סכום הקצבה שייצבר תלוי במספר משתנים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה