bdi spot

לא רק למבוגרים למה חשוב לעשות צוואה דווקא עכשיו

חוסר צוואה או צוואה שאיננה נוסחה נכון יכולה להוות מחלוקת בעתיד ואף לגרום לסכסוכים משפטיים, לכן כדאי להקדים את המאוחר לנסח את הצוואה באופן בו לא ניתן יהיה לחלוק או לא להבין את רצונו של המוריש ולמנוע מחלוקות עתידיות
עו"ד סתיו פרץ כהן צדק (צילום אורלי שניידר, pixabay)
הדבר הבטוח בחיים הוא שאין חיי נצח. חרף הידיעה הברורה הזו מרבית בני האדם במרוץ תמידי לצבור רכוש, כדי להבטיח שנזדקן בכבוד ללא חוסרים וכדי כדי להבטיח את חיי האהובים שלנו לאחר לכתנו.
כל אדם רוצה לעזוב את העולם הזה כשהוא יודע שהרכוש אותו צבר, עובר הלאה בהתאם לרצונו.
חוק הירושה תשכ"ה- 1965 מסדיר את האופן בו יחולק עזבון של אדם לאחר מותו. ככל ואדם לא הותיר אחריו צוואה, יורשיו יקבעו על פי חוק ובהתאם לדיני הירושה. 
מהי צוואה?
צוואה היא מעין הסכם שעושה אדם בינו לבין "העולם" שהוא מותיר אחריו ובו הוא מפרט מה הוא רוצה שיעשו עם עזבונו לאחר מותו. ישנם ארבעה סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה (שכיב מרע).
לדעתי, ישנה חשיבות לערוך את הצוואה בכתב, בסיוע עורך דין שמתמחה בתחום, על מנת לשים לב לכל פרט חשוב ולהימנע מהתנגדויות לצו קיום צוואה.
לאורך השנים הגיעו לפתחי בית המשפט סיפורים רבים של צוואות שלא נוסחו באופן ברור ולא הכילו פרטים חשובים ובכך יצרו פתח להתנגדויות וסכסוכים קשים בין בני משפחה.
למה כדאי לערוך צוואה?
 אני סבורה שאדם שצבר רכוש בחייו צריך לערוך צוואה מפורטת ולצוות בה מה הוא מעוניין לעשות עם רכושו לאחר הסתלקותו מן העולם. במקרים רבים, ישנם אנשים שאמנם הקימו משפחה אבל לא רוצים להוריש לחלק מילדיהם או לבני זוגם את נכסיהם, כל אחד וסיבותיו שלו. במקרים כאלה, צריך לנהוג בזהירות מרבית, לפעול בשיקול דעת ובהתאם להלכות. עורך דין שמתמחה בתחום ידאג מבעוד מועד לקיים את כל השלבים שימנעו את האפשרות להתנגד ובכך לאפשר את כבוד המת.
מהי התנגדות לצו קיום צוואה?
בהתאם להוראות סעיף 67 לחוק הירושה, "כל המעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה תוך פרק הזמן שנקבע וכל עוד לא ניתן הצו". בית המשפט בשורה של מקרים קבע כי בביטוי כל המעוניין בדבר, הכוונה הינה למי שעשוי ליהנות באופן ממשי מעיזבונו של המנוח. למשל, יורש על פי דין שהמצווה החליט לא להוריש לו דבר, או זוכה על פי צוואה מוקדמת מזו שמבוקש לבטל.
זאת ועוד, ככל ויש תחושה שהצוואה זויפה ולמעשה לא מקיימת את רצונו החופשי והאמיתי של המוריש, ניתן לפעול ולהתנגד לבקשה לקיום הצוואה.
מכאן החשיבות, בעוד האדם בחיים וצלול, לנסח את הצוואה באופן בו לא ניתן יהיה לחלוק או לא להבין את רצונו של המוריש ולמנוע מחלוקות עתידיות.
בעבר בעיקר אנשים מבוגרים מאוד או שהתגלתה אצלם מחלה, דאגו להשאיר צוואות אך היום ישנה מודעות גדולה יותר לחשיבות העצומה של הצוואה. אף אדם לא יודע מתי ינשום את נשימתו האחרונה ולכן יש לדאוג לכך שהרצון החופשי יכובד לאחר הפטירה וכי הרכוש יגיע לידיים הנכונות.
חשוב לציין כי אין הכרח להוריש לקרוב משפחה. לאורך השנים פורסמו מקרים בהם אנשים הורישו אפילו לבעלי חיים, עמותות, שכנים טובים, וחברים. מקרה חריג ומיוחד פורסם בשנת 2019 ובמרכזו אורי גלעדי ז"ל, שנפטר בגיל 55 והוריש 7 דירות לשוכרות שלו - בתנאי שלא ימכרו אותן וימשיכו לטפל בחתולים. בית המשפט דחה את התנגדות קרובי משפחתו וקבע כי "השוכרות נהגו בו באופן אנושי וסייעו לו בימיו האחרונים מתוך חיבה וכבוד, היה היגיון בהחלטתו להדיר את המשפחה".
תגיות צוואה
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אפרופו ירושות וצוואות
    קליל 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוב האנשים לא מודעים לרווח האלטרנטיבי מדירות ירושה. ברוב המקרים תכולת הדירה עשויה להיות בעלת ערך כספי - אספני גבוה. הדבר נכון בעיקר בדירות של אנשים מבוגרים. ככל שיש בדירה פריטים ישנים כמו תקליטים, ספרים, עיתונים ישנים או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שמדובר על פריטי אספנות בעלי ערך כספי משמעותי. אם אתם רוצים לדעת כיצד להעריך את תכולת הדירה באופן עצמאי חפשו בגוגל "פינוי ירושות ואספנות" וקבלו מאמר מדוייק של יוסף האוסף שמסביר איך להעריך באופן עצמאי את תכולת הדירה. 
    סגור