bdi spot

עומדים להתחתן? מזל טוב! כך תשמרו על רכושכם במקרה של פרידה

מרגע שאנחנו נולדים אנו חולמים על אהבה גדולה מהחיים, כזו שסוחפת אותנו, גורמת ל"פרפרים בבטן" ומסתיימת ב-"הם חיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה". 
יום החתונה מרגש מאוד וכך גם תקופת האירוסין המלאה בתקוות להקמת משפחה וחיים מאושרים זה לצד זו. יחד עם זאת, המציאות דופקת בדלתם של הרבה זוגות וחשוב לעגן את כלל ההסכמות והרצונות בהסכם מבעוד מועד.
עו"ד ומגשרת רותם זגדון (צילום אורלי שניידר, pixabay, shutterstock)
בשנת 1973 נחקק חוק יחסי ממון אשר למעשה קובע את חלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה בו החליטו להתגרש ו/או במקרה של פטירת אחד מבני הזוג.
למעשה, לפי חוק זה, עם הגירושין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית השווי של כלל נכסי בני הזוג, למעט נכסים שהיו ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בזמן הנישואין, גמלה שמקבל אחד מבני הזוג מהמוסד לביטוח לאומי או פיצוי שנפסקו לפי חוק בשל נזק גוף או מוות, וכמובן נכסים שבני הזוג החליטו בכתב שלא יהיו חלק מאיזון המשאבים במקרה של פירוד, כלומר, הסכם ממון.
בפועל, המחוקק מאפשר לבני זוג העורכים הסכם ממון לקבוע מה יעשו עם רכושם, הן במקרה של פקיעת הזוגיות עקב גירושין והן במקרה של פקיעת הזוגיות עקב פטירת מי מהצדדים. ככל ולא ערכו הצדדים הסכם ממון המפרט את הסכמותיהם, יראו אותם כאילו חתמו והסכימו להסדר איזון המשאבים כפי שמופיע בחוק. הסכם ממון חייב להיות מאושר על ידי בית המשפט או על ידי נוטריון במידה ונערך לפני הנישואין.
המסקנה היא שהסכם הממון הוא הדרך היחידה באמצעותה בני זוג יכולים להסדיר את חלוקת רכושם בעת פקיעת נישואיהם, בשונה מאשר קבוע בחוק יחסי ממון.
למי כדאי לחתום על הסכם ממון?
אני סבורה שהסכמים, בכללותם, עורכים כשאוהבים. בין אם מדובר בחברים טובים שעומדים בפני הקמת עסק משותף, בין אם מדובר במעסיק שמעוניין להעסיק עובד חדש ובין אם מדובר בבני זוג שעומדים להינשא זה לזו. הסכמות שטובות לכלל הצדדים יכולות להתגבש כשיש אהבה ורצון להצליח בדרך משותפת תוך הבנה של המציאות והכרה בכך שלעתים מערכות יחסים מכל סוג- מסתיימות וכי ניתן לעשות זאת בדרך טובה ולא להמתין למצב של "פיצוץ".
משכך, זוג העומד להינשא חייב להיות במודעות לנכסים שרכש או קיבל, לכספים שצבר וכן לעסקים שהקים. במידה ואלה קיימים, רצוי לשקול ניסוח הסכם ממון מפורט ויסודי.
חתימה על הסכם ממון לא "מבטלת" את האהבה שחשים בני הזוג אלא רק מחזקת אותה ומגינה על כל צד במקרה של פרידה חלילה. בהסכם זה יכולים לכלול סעיפי הגנה רבים גם כלפי בן הזוג שהנכסים לא שייכים לו ואף לקבוע מה קורה במצב בו המשפחה התרחבה ובני הזוג חולקים ילדים (כמובן שהסכם ממון לא מחליף הסכם מזונות קטין).
במידה וקיבלתי דירה ירושה, האם במצב של פקיעת הנישואין אאבד מחצית ממנה?
כפי שצוין, לפי חוק זה, עם פקיעת הנישואין נכסים שהתקבלו בירושה אינם נכללים במסגרת איזון המשאבים ובן הזוג אינו זכאי למחצית שווים. יחד עם זאת, ישנם מצבים שהוכח שיתוף בין בני הזוג בירושה, למשל כאשר בן הזוג מקבל דירה בירושה ובת הזוג מתגוררת בה ונושאת בהוצאותיה או שהדירה נמכרת ובני הזוג רוכשים דירה חלופית עבור שניהם. לכן, גם כאשר ישנה ירושה חשוב לערוך הסכם ממון שמפרט את רצון הצדדים ומגן על הירושה.
מה קורה לאחר פטירה של אחד מבני הזוג?
הסכם ממון לא מחליף את הצורך בצוואה, ככל ואדם מעוניין לצוות כיצד לחלק את נכסיו לאחר מותו.
מה לגבי זוגות ידועים בציבור או זוגות חד מיניים?
ידועים בציבור או זוגות חד מיניים יכולים לחתום על הסכם חיים משותפים שמסדיר את האופן בו הם מעוניינים לחלק את רכושם לאחר פקיעת מערכת היחסים. הסכם מסוג זה לא חייב להיות מאושר על ידי בית המשפט אך רצוי בכל זאת לאשר.
לסיכום, חשוב מאוד לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים והמיוחדים לכל אדם ולכל מערכת יחסים. ניתן לפנות לעורך דין משותף אשר ינהל את המשא ומתן בדרך נעימה של גישור והסכמות שייטיבו עם שני הצדדים. בעיניי, הסכם טוב ומפורט (בכל סוג של מערכת יחסים, בין אם עסקית ובין רומנטית), מוביל לסדר, ליעילות ומאפשר לצדדים לעשות את הדבר הטוב ביותר- פשוט לאהוב.
 
נכתב ע"י עו"ד ומגשרת רותם זגדון.
זגדון, פרץ כהן צדק, משרד עורכי דין. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מחיר!
    אנצי! 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אישה שקוראת את חוזה הנישואין ונכנסת אליו בעיניים פקוחות,אז מגיעים לה כל התוצאות- איזידורה דנקן!
    סגור