מחירי הרכבים בישראל יתייקרו ב-80%? בשורה מדאיגה לנהגים
ח"כ אילוז בישיבה הראשונה של ועדת המשנה לסחר בינ"ל שעסקה באיום החות'י: חובתנו לייצר פתרונות לבעיה האסטרטגית בטווח הארוך כדי שלא נחזור לימי שודדי הים. נציג האוצר: "הצפי הוא להתייקרות של 80% בעלות שינוי מכוניות מהמזרח", מנכ"ל נמל אילת: "הפעילות נעצרה לחלוטין", נציג משרד המודיעין הרגיע: "אין פגיעה באספקה לישראל"
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיתוח סחר בינלאומי, בראשות ח"כ דן אילוז, התכנסה היום לישיבה שעסקה בהשפעות הכלכליות של האיום החות'י בים הערבי. ח"כ אילוז פתח את הישיבה הראשונה של ועדת המשנה, ואמר כי חשב שזאת תהייה השקה חגיגית, כזו שהייתה אמורה להתקיים לפני ה-7 באוקטובר, אבל המצב השתנה והדיון הראשון מוקדש לנעשה בים הערבי.
הוא הוסיף כי החזון שלו הוא להפוך את ישראל לגשר בין מזרח למערב, לחיבור בין אפריקה, אסיה ואירופה – "מרכז עולמי כמו בתקופת התנ"ך". הוא התייחס למצב הנוכחי ואמר כי הוא "מקווה שלא נחזור אחורה לימים של שודדי הים", וביקש לבחון מה ההשפעות של המצב הנוכחי על היכולת שלנו לעסוק בסחר בינ"ל.
מנהל תחום המחקר במשרד הכלכלה, גלעד בארי, אמר כי "לגבי יצוא כרגע לא רואים השפעה של החות'ים. הייתה השפעה של המלחמה וירידה שקשורה לתחילת המלחמה. בייצוא לאסיה הייתה ירידה שלא שונה מהמגמה של כל 2023. בהיבט של יבוא תשומות לתעשייה, היבוא מהאזורים החשופים הוא די נמוך, אחוזים בודדים. כשהלמ"ס שאלה תעשיינים אם זה מפריע להם הם ענו בערך כמו בימות שגרה". עם זאת, בארי ציין כי בייבוא מוצרים מוגמרים לצריכה צפויה להיות איזושהי השפעה על המחירים, כנראה לא בטווח הקצר. "בטווח הקצר אנחנו לא רואים אימפקט דרמטי, בטווח הבינוני יכול להיות שיהיה עניין של התייקרות ולטווח ארוך יכול להיות שיהיה אלמנט שצריך לחשוב עליו", אמר.
ראש תחום מחקר במשרד המודיעין, גיל הורביץ, אמר כי טוב שהאיום החות'י נתפס כאיום בינ"ל לחסר הגלובלי, וציין כי ההשפעה היא בתוספת של 10 ימי תובלה לכל כיוון, וזינוק בעלויות שאולי כבר נבלם. לדבריו, "אין פגיעה באספקה לישראל. לרוב מעדיפים בעלי האניות לעקוף את אפריקה ויש ירידה של 50% במעבר בבאב אל מנדב. כרגע רמות המחירים הגלובליות נשלטות".
הורביץ ציין, כי "המשבר בים האדום לא משבש יותר מדי, או בכלל, את הפעילות המשקית בישראל. העולם מבין שזו מציאות חדשה ולכן העולם מתארגן. גם ישראל צריכה אסטרטגיית אספקה חיונית חלופית. ההמלצות שלנו הן לגוון ספקים, להפחית תלות בספקים יחידים, לחבור לבריתות עם מדינות דומות לנו, לקצר שרשראות אספקה, להגביר הסתמכות עצמית איפה שאפשר ולפתח נתיבי סחר יבשתיים שיכולים לסייע בחירום". ראש ענף פיננסים באגף הכלכלן הראשי באוצר, חובב אלסטר, אמר כי עלויות השינוע של הרכבים יעלו מאות מיליוני דולרים בשנה, וציין כי הצפי הוא להתייקרות של 80% בעלויות השינוע. לדבריו, 50% מהמכוניות מגיעות לנמל אילת, ובכך יש פגיעה גדולה.
מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר כי לנוכח המצב הפעילות בנמל אילת נעצרה והוא נמצא בבעיה רצינית. "אם חס וחלילה תהיה מלחמה בצפון, אז כל גם חיפה ואשדוד יושבתו. הגיע הזמן שמדינת ישראל תקנה אוניות משלה ותפעיל אותן בימי רגיעה כעסק כלכלי לכל דבר, בזמן לחימה שתפעיל אותן ללא מטרות רווח", אמר.
נציג איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, אמר כי עד ה-7 באוקטובר עלות השינוי עמדה על 2,000 דולר למכולה וכעת עלתה ל-7,500 דולר, והדבר משפיע על ענפי הריהוט, טקסטיל קרמיקה ועוד. הוא קרא שלא לגבות מסים מהפרשי עלות ההובלה שנגרמו בגלל האיום החות'י, ואמר כי הקפה של אפריקה נמשכת 42 יום.
נציג נמל המפרץ, יואב צוקרמן, אמר כי מדינת ישראל היא על ציר הסחר העולמי, ואם הציר ישתנה לאורך זמן אנחנו נהייה בבעיה. לא יעצרו בישראל, אלא יעשו עיקוף ואנחנו נהפוך לנקודה הכי מרוחקת לאניות הסחר מהמזרח. "נהפוך להיות תחנת קצה ולא תחנה מרכזית", הסביר.
מנכ"ל משרד המודיעין, נחום בסלו, התייחס לדברים שנאמרו ואמר כי יש לכך השפעות גם על נמל אילת וגם השפעות כלכליות על מדינת ישראל, וצריך לקבל החלטה על צעדים אופרטיביים שמדינת ישראל צריכה לבצע.
ח"כ אילוז סיכם את הדיון ואמר כי צריך להתייחס לבעיה כאל בעיה ישראלית. הוא הוסיף כי החות'ים מנסים למנוע מאניות ישראליות להגיע לכאן, ואם פעם היו אומרים שליהודים אסור להיכנס למקום מסוים עכשיו אומרים שאסור להם לעבור במקום מסוים. באשר לנמל אילת, אמר כי צריך לחשוב על דרך לפצות אותו. לדבריו, "זה לא הגיוני שהם ישלמו את המחיר. מי שמכיר אותי יודע שאני לא שש לדבר על הוצאות ממשלתיות, אבל בנושאים כאלה חריגים צריך לבחון את זה. צריך לקיים פגישות תקופתיות ולהיות בקשר עם התעשייה ועם הנמלים וצריך לחשוב על הבעיה האסטרטגית לטווח הארוך".