רכב
מהפכה ברכבת ישראל: תחנות חדשות בדרך והרחבת הקווים
רכבת ישראל יוצאת במכרז להקמת המסילה הרביעית באיילון, שתגדיל באופן משמעותי את תדירות הרכבות במרכז הארץ והפריפריה, בנוסף, פורסם מכרז להקמת תחנת רכבת רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431, שיקצר בחצי את זמני הנסיעה מהדרום לירושלים והמרכז
מיזם ענק של משרד התחבורה ורכבת ישראל יוצא לדרך. רכבת ישראל פרסמה מכרז להקמת מסילה רביעית באיילון. זהו מגה-פרויקט, המבוצע במסגרת התכנית האסטרטגית של הרכבת לעשורים הקרובים ויאפשר הכפלה של תדירות הרכבות בכל קווי מטרופולין תל אביב והפריפריה, ואת הגדלת מספר הנוסעים ברכבת במאות אחוזים. בנוסף, פורסם מכרז להקמת תחנת רכבת רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431, שיקצר בחצי את זמני הנסיעה מהדרום לירושלים והמרכז.
התכנית תיתן מענה לגידול האוכלוסייה ולגידול המשמעותי הצפוי בהיקף השימוש ברכבת. מספר הנוסעים ברכבת ישראל העומד כיום על כ-70 מיליון נוסעים בשנה צפוי להגיע ל-200 מיליון נוסעים בשנת 2030 ול-300 מיליון בשנת 2040. קידום המסילה הרביעית באיילון, יחד עם פרויקטים נוספים, ובהם השלמת חישמול רשת המסילות והקמת המסילה המזרחית, יתנו מענה מיטבי לצרכי התחבורה של ישראל לשנים הבאות.
בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, המבוצע בשיתוף נתיבי ישראל, פורסם מכרז DB (Design-Build) רחב היקף הכולל את קירוי נחל איילון ובניית 4.5 ק"מ מסילה בין תחנות תל אביב ההגנה וסבידור מרכז. המכרז כולל גם הכנות הנדסיות להרחבת תחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, והתאמתן לגידול הצפוי במספר הנוסעים עם הפעלת המסילה החדשה.
קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב, משרת היום כ-80% מנפח הנוסעים, אך ציר האיילון כולל היום 3 מסילות בלבד ומהווה "צוואר בקבוק" המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית, הצפויה בשנת 2029, תאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 רכבות בשעה לכל כיוון, לעומת 14 רכבות כיום.
הגדלת קיבולת הנסיעה ברכבת בגוש דן הצפוף והעמוס, תתרום להפחתת הגודש בכבישים, תאפשר שיפור ביתירות ובגמישות התפעולית, ותבטיח שירות מהיר, נוח אמין ומדויק יותר לנוסעים. בנוסף לכך פורסם מכרז להקמת תחנה רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431 המוקם בימים אלה. התחנה תוקם ליד מחלף רמלה דרום, בין כביש 431 וכביש 40. הפרויקט כולל הקמה של תחנה חדשה נוספת, מעויין שורק, וכן שדרוג של תחנת ראשון לציון הראשונים.
תחנת רמלה דרום תכלול אולם נוסעים, שטחי מסחר ותפעול, מבני שליטה ובקרה, שני רציפים באורך 350 מ' וגשר הולכי רגל, חניון ובו כ-300 מקומות חניה, מסוף תחבורה ציבורית, ומערכות תחזוקה ובקרה. פרויקט מסילת 431 יחבר את תחנות מודיעין אל תחנת ראשון לציון משה דיין באמצעות 30 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. בנוסף לתחנות החדשות, הפרויקט כולל הקמת גשרים ומנהרות, בהם גשר רכבת באורך 3.5 ק"מ, הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מ' מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מ'.
המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2027, עם שתי רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. בשלב הבא, עם הרחבתן המתוכננת של תחנות מודיעין וירושלים יצחק נבון, תוכפל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה לכל כיוון. עם הפעלתו המלאה צפוי הפרויקט להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה.
מסילת 431 מיועדת לקצר את זמני הנסיעה מאזור הדרום אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב כפי שנדרש כיום. זמן הנסיעה בין ראשון לציון למודיעין יתקצר ל-30 דקות בלבד לעומת כשעה כיום, ומראשון לציון לירושלים יצחק נבון ל-45 דקות בלבד לעומת כשעה ו-20 דקות כיום.
עוד ב-
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הרכבת היא עמוד השידרה של מערכת התחבורה הציבורית הבין-עירונית, והדרך היעילה ביותר לחבר בין כל חלקי הארץ, בין הצפון לדרום ובין המרכז לפריפריה. היא אינה רק כלי תחבורה, אלא מנוף חברתי וכלכלי המאפשר ניידות וחופש בחירה. אמשיך לפעול להרחבת קווי רכבת נוספים ולשיפור השירות לאזרחי".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(16):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
14.שכחו לגמרי את הצפוןמשה בן צבי 01/2023/26הגב לתגובה זו0 0בכל תכניות הפיתוח הצפון מוזנח.רק שנים שאין רכבות לילה ומוצ"ש לנהריה. הקו עלוב בתפקוד. וכמובן קו כביש 90 גם הוא נשכח.סגור
-
13.רכבתמקס 01/2023/24הגב לתגובה זו1 0דרושה תחנת רכבת נוספת בצפון קריית מוצקין דחוף.סגור
-
12.הפריפריה זה גם מטבריה ועד קרית שמונה שמנוטרלים מרכבות!! (ל"ת)טל 01/2023/22הגב לתגובה זו2 1סגור
-
11.רכבת לחריש חובה.פרנץ הגדול 01/2023/22הגב לתגובה זו1 1חריש חייבת רכבת. מיקום מצויין בין חיפה לתל אביב ורכבת תעשה שרות מעולה לכל האזור. חריש תגדל ל 100 אלף איש ב5 שנים הבאות.סגור
-
10.למה משקיעים רק במרכז מה עם הפריפריהאפי 01/2023/21הגב לתגובה זו3 0צריך להקים תחנה העיר הבהדים שתשרת את חיילי צהל ותושבי הר הנגב ירוחם משאבי שדה רביביםסגור
- טען עוד
-
9.תחנות חדשותrozen 01/2023/21הגב לתגובה זו3 0אך אתם מכריזים;שינוי . תחנות חדשות אם את הקים אתם לא מסוגלים לתפעל (סגירת תחנות ושערים עקב מחסור במאבטחים) ???סגור
-
8.תחנהאבי הצהוב 01/2023/21הגב לתגובה זו0 1רוצים תחנת רכבת ליד איצטדיון נתניה מה עוד שניבנת שם היכל כדורסל צמודסגור
-
7.הרכבת הרסה את המדינהים 01/2023/20הגב לתגובה זו1 0היה טוב אם לא היו בונים אותה. פקקים וחוסר חניות והכל בשביל רכבת שלא מתאימה בממידים לשטחי העירסגור
-
אורחת ישראליתאורחת ישראלית 01/2023/21הגב לתגובה זו0 0רכבת בתוך עיר זה נכון אבל רכבות חשמליות זה עוזר שיגיעו יותר מהר פחות זמןסגור
-
6.כל הכבודאבי 01/2023/20הגב לתגובה זו1 0כדייל העובד בתחנות הרכבת ורואה בלי סוף עיכובים של רכבות נראה מצחיק לדבר על 26 רכבות לשעה שכל רכבת מתעכבת בהרבה זמן פה ושם ??אבל נקווה לטוב ניפגש בעוד כמה עשורים ??סגור
-
5.הבעייה שאין הנחה באכבתשירלי 01/2023/20הגב לתגובה זו0 0ברב קו אין לצערנו את האפשרות ליסוע גם ברכבת בחופשי חודשי וזו טעות גדולה שעשתה מיכאלי. אולי רגב שלא עשתה משהו לטובת האזרחים כשהיתה בתפקיד, אולי הפעם כן תכניס הנחה ברכבת, או נסיעה חופשית כמו באוטובוסים. נקווה.סגור
-
4.רכבת מיותרתניצן 01/2023/20הגב לתגובה זו0 0מי צריך את הרכבת שעתה תוהו בכבישים. פקקים. עובדי רכבת שלא מבינים דבר בתחום. מי שתכנן את התכנית עלובסגור
-
3.רכבת גרביוןדני 01/2023/20הגב לתגובה זו0 0לא צריך להמתין עד 2300 שכמות הנוסעים תגדל. די אם תנהלו את הרכבת באופן נורמלי לוחות זמנים..תדירות .הפעלה בכל שעות היום והלילה שירות ועוד. כיום זו בדיחה עלובה ורקובה המורכבת מקרונות אדם נבובים וכמובן...העיקר התוכניות הגרנדוזיות. שאחרי החישמול כסיבה לבטלה 431 תעניק עוד תירוץ לבטלה בזבוז כספים והמשך סבל אזרחי מיותר בהצלחהסגור
-
2.תפסיקו עם כמות התחנותנוסע ברכבת 01/2023/20הגב לתגובה זו0 0כל שניה תחנה אי אפשר ככה ואין חניה בתחנות האוטובוסים לא מסונכרנים עם הרכבת באתי פעם באוטובוס בגלל שלא רצתי כמו מטורף כנראה פספסתי את האוטובוס והבא רק בעוד שעה ולרכבות אחרונות אין בכלל אוטובוס (קריית גת)סגור
-
1.הגדלת מספר מקומות חניהמשה 01/2023/19הגב לתגובה זו0 0מאחר ובדרך כלל, להגעה לתחנות הרכבת יש צורך בנסיעה ברכב ואין מספיק מקומות חניה בתחנות הרכבת, רבים נמנעים לסוע ברכבת.סגור
-
הכי חשוב שיהיה רופא בכל קטרערן 01/2023/20הגב לתגובה זו0 0כדי לטפל בנהגי הקטר המסכנים שחולים כל יומיים ולא זוכים לטיפול מסור...סגור