רכב

סין בחוץ: ההחלטה שמטלטלת את שוק הרכב בישראל

לאחר בדיקות מודיעיניות שהעלו חשש כבד לדליפת מידע רגיש, החליטו צה"ל והתעשיות הביטחוניות לעצור מיידית את השימוש בכלי הרכב הסיניים ולהגביל לחלוטין את כניסתם לשטחי מפעלים ומתקנים אסטרטגיים – מהלך שעשוי לטלטל את ענף הרכב כולו
מערכת ice | 
ג'ילי וזיקר מתמזגות (צילום shutterstock)
סערה בענף הרכב: לאחר ההחלטה הדרמטית של צה"ל להסיר באופן מיידי רכבים מתוצרת סין משירות צבאי, מצטרפות כעת גם התעשיות הביטחוניות ומבטלות את הסכמי הליסינג עם דגמי המותגים הסיניים. בתעשייה האווירית, שמובילה את המהלך, מבהירים כי ההנחיה אינה מוגבלת לכלי רכב חדשים בלבד - ובקרוב ייאסר גם על רכבים פרטיים מתוצרת סין להיכנס לשטחי המפעלים עצמם.
לפי ההנחיות שיופעלו בימים הקרובים, עובדים ובעלי רכבים סיניים יורשו להחנות רק בחניונים ציבוריים מחוץ לגדר המפעלים, ולא יעברו עוד את שערי האזורים הרגישים. ההחלטה מגיעה אחרי בדיקה מעמיקה של המלמ"ב, שקבע כי מערכות ושבבים המותקנים בדגמים הסיניים - הכוללים מצלמות חכמות, חיישנים ומחשבי רכב מקושרים - עלולים לאסוף מידע ולשדר אותו לגורמים חיצוניים.
במערכת הביטחון מדגישים כי חשש זה אינו תיאורטי: הפוטנציאל לדליפת מידע מבצעי או תעשייתי מביא את הגופים הביטחוניים להחמיר משמעותית את מדיניותם מול יצרניות הרכב הסיניות. בעקבות ממצאי המלמ"ב הודיעו גם חברות ביטחוניות נוספות כי יפסיקו את השימוש בצי הרכב הסיני שלהן, ויטילו מגבלות על כניסת כלי רכב פרטיים של מבקרים וקבלנים.
בתעשייה האווירית מציינים כי גם לפני המהלך היו אזורים פנימיים שבהם נאסרה תנועת רכבים סיניים, אולם כעת ההיקף מתרחב לכלל המערכת. גורמים בתעשייה מעריכים כי ההחלטות האחרונות - הן של צה"ל והן של החברות הביטחוניות - עשויות להשפיע בצורה משמעותית על שוק הרכב המקומי ולהרתיע לקוחות ארגוניים מפריסת צי סיני.
ההתפתחויות האחרונות מצטרפות למהלך שבוצע בצה"ל רק לפני כחודש, אז הוחלט לראשונה להגביל שימוש ברכב סיני בשל אותם חששות. כעת, עם התרחבות ההנחיות למערך הביטחוני כולו, נדמה שהרכב הסיני בישראל נכנס למציאות חדשה ומורכבת בהרבה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה