פרויקטים

יום האישה הבין-לאומי 2023: מובילות את עולם העבודה בסקטור משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ושלטון מקומי

ראשות ועדים בסקטור משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ושלטון מקומי – על הובלת עובדות ועובדים, על יצירת הסכמים קיבוציים ועל האתגרים הקיימים והעתידיים בעולם העבודה
בשיתוף ההסתדרות | 
 
קרן שירוני, היא מנהלת תחום שירותי דת במשרד לשירותי דת ויו"ר ועד העובדים. בעשייתה, היא מבקשת לממש את הניסיון והמיומנות שצברה ב-20 שנות עבודתה במשרד הממשלתי, כדי לייצר אקלים ארגוני מכבד ובטוח.

ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"כיו"ר הוועד למעלה משש שנים, קשה לסכם עשייה רחבה בהישג אחד בלבד. ובכל זאת, אם צריך להצביע על נקודת ציון משמעותית, הרי שמדובר בהסכם השכר האחרון. על המסמך הזה חתמנו לאחר 5 שנות משא ומתן מפרך, בזכות התמיכה והליווי של ההסתדרות. בעקבות ההסכם, זוכים העובדים להכרה על עבודתם המסורה ואיכותית. לכל אורך הדרך אנו תמיד דרוכים למנוע פגיעה בעובדים, מבלי שאי פעם נאלצנו להשבית את המשרד בשביתה מלאה ולו ליום אחד".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"אמפתיה, צניעות, פשטות, לא לנקר עיניים ולהיות בעלת רגישות חברתית חזקה. מנהיגה מחויבת בהבנה עמוקה של סולידריות. מעבר לכך, מנהיגה נדרשת ליכולת לראות את התמונה המלאה, כי בכל סיפור יש יותר מצד אחד".  
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"מהצד האחד, אני רוצה להתפתח ולהתקדם בהיבט המקצועי, שלדעתי מאוד משיק ומשלים את תפקידי כיו"ר הוועד. שניהם בסופו של דבר נוגעים באנשים: בעמידה על האינטרסים שלהם, בשיפור הזכויות שלהם, ובעשייה חברתית. מהצד השני, אני שואפת להשיג קידום שימשיך את תנופת העשייה החברתית שלי, באופן שאוכל לתרום יותר לחברה ולסייע אנשים – ולהרגיש שאת תרומתי לחברה נתתי באופן הולם וראוי".  
שלי ירמיהו, מגדירה את עצמה כפעילה למען שוויון וצדק חברתי. הדבר משתקף גם במסגרת תפקידה כסגנית יו"ר הוועד הארצי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). לאחר שהייתה ממובילות הסכם המענקים לעובדים, היא מציבה כעת יעד חשוב לא פחות: השגת הסכם קיבוצי משודרג.

ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"בימים אלה ממש נחתם ברמ"י הסכם מענקים, בגינו יקבלו עובדי הרשות מענק של 12 אלף שקלים, וכן תקציב של מיליון וחצי שקלים, אשר ישמש את הוועד הארצי לפעולות רווחה לעובדים. להסכם חשיבות רבה, מכיוון שבשנים האחרונות עובדי הרשות כורעים תחת נטל המשימות המרובות – מצב המוביל לשחיקה ולתשישות פיזית ורגשית של עובדים רבים ויקרים.
זכיתי להוביל הסכם יחד עם יו"ר הוועד הארצי של הרשות, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה ומחזיק תיק רמ"י בהסתדרות – אשר גם יתגמל את העובדים עבור עבודתם המאומצת וימנע את שחיקתם, ובאותה הנשימה, יוביל לשיפור השירות לאזרחי ישראל. ברמ"י עובדים אנשים נפלאים, מסורים ומקצועיים, שרואים בתפקידם שליחות לאומית. אני שמחה שנפלה בחלקי הזכות להיות חלק מההישג החשוב הזה".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"ראשית, חוכמה. היות ומנהיג מהווה דוגמה, חשוב שהוא או היא יהיו בעלי ערכים חברתיים, תרבותיים, מוסריים-אתיים ואידיאולוגיים".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"צריך לזכור כי לפני כעשור נחתם הסכם קיבוצי מיוחד, שהסדיר את שכרם ותנאי עבודתם של עובדי רמ"י. בפני ועד העובדים, עומדת כעת המטרה לעדכן את ההסכם הקיבוצי, תוך תיקון עיוותים רבים הפוגעים בעובדים. אני שמה לי ליעד לקדם פתיחה של הליך משא ומתן עם הסתדרות עובדי המדינה ומשרד האוצר, ולהביא להסכם משודרג שיאגד את כל מטרותינו. הסכם המענקים לצד עדכון ההסכם הקיבוצי, הינם בבחינת יצירת הווה מוצלח, ובעת ובעונה אחת גם בניית עתיד מזהיר. אני רואה בכך שליחות ציבורית, שנועדה למקסם את מרב התנאים לכלל ציבור העובדים".  
אורלי עמר היא מהעובדים הוותיקים בחברה הממשלתית-עירונית חלמיש. בראשית שנות ה-90 היא הצטרפה לחלמיש, כשהיום לצד תפקידה כמזכיר חברה, היא גם הפנים של ועד העובדים. אחד הנושאים שהוועד בראשותה רואה בו חשיבות רבה, נוגע לקידום נשים  – עניין שמתורגם הלכה למעשה גם לפעילות בשטח.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"ההתקדמות האישית שעשיתי במרוצת השנים: מתפקיד זוטר לתפקיד מזכיר החברה בהנהלת חלמיש, ולאחראית תחום ההתחדשות העירונית – ובו בזמן גם טיפוח התא המשפחתי, גידול וחינוך שלושה ילדים".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"למעשה, נדרש מיזוג בין תכונות: אוזן קשבת, תמיכה, דוגמה אישית, הכלה, הקשבה ואחריות. תפקידו של יו"ר ועד, הוא לסייע לעובדים להגשים את עצמם – תוך הענקת התמיכה, הליווי והכלים המקצועיים הנכונים".  
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"כיו"ר ועד עובדי חלמיש, המטרה שאני מסמנת לעצמי להווה ולעתיד, היא להמשיך ולדאוג לעובדי החברה בהיבטים המקצועיים, האישיים והחברתיים".  
גם לאחר קריירה ארוכת שנים במס הכנסה ומעבר לסטטוס של גמלאי, חנה דאו הלוי לא מורידה הילוך: היא מכהנת כיו"ר הוועד הארצי של גמלאי מס הכנסה ומסמ"ר, וכיו"ר מועצת גמלאי שירות המדינה במחוז ירושלים. פה, אגב, זה ממש לא מסתיים. דאו הלוי היא גם מתנדבת בכירה בקרן לגמלאי המדינה, חברה במועצת הגמלאים בעיריית ירושלים, מתנדבת ביד שרה ובאגודה הלאומית לילדים אוטיסטים (אלו"ט). בין לבין, היא גם מצליחה למצוא את הזמן למשפחה, לנכדים ולנינים.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"כממונה על מעמד האישה, ערכתי קורסים רבים להעלאת המודעות לשוויון מגדרי. כמו כן, הייתי שותפה לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית – לצד עו"ד רבקה שקד ז"ל, ד"ר אורית קמיר וח"כ לשעבר יעל דיין – וערכתי הרצאות רבות בנושא. בהקשר הזה ראוי גם להוסיף: מוניתי בידי נציב שירות המדינה כאחראית לטיפול בהטרדות מיניות. הנושא קיבל אצלנו טיפול יסודי.
במסגרת תפקידי הניהולי במס הכנסה, הייתי אחראית על המשאב האנושי: מקליטת העובד, דרך הקפדה על תנאי השירות שלו, ועד שלב הפרישה ושמירת הקשר עמו כגמלאי. לאחר פרישתי שלי, הקמתי את ועד הגמלאים. מאז, אני דואגת למלא את זמנם בשלל תכנים – הרצאות, טיולים, סדנאות, מסיבות ונופשונים".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"הנהגה מחייבת מגוון תכונות – ובראשן כריזמה, אוזן קשבת, אינטליגנציה רגשית, יושר, הגינות ושקיפות".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"התנדבות, עזרה לזולת, תמיכה וייעוץ לנשים, והגנה על זכויות עובדים – אלו נושאים שטבועים בדמי. כיום אני דואגת לציבור הגמלאים והגמלאיות ולבני הגיל השלישי. מדובר לא רק בהיבט של פנאי, תוכן ופעילויות, אלא במיוחד בהיבט הנוגע למימוש זכיותיהם בביטוח הלאומי, קופות החולים וחברות הביטוח".    
משנת 2010 העובדת הסוציאלית עאידה ראס, היא יו"ר ועד העובדים של עיריית קלנסווה – וכשצריך היא לא מהססת לצאת למאבקים למען הציבור אותו היא מייצגת. אחד מאותם מאבקים, שהסתיים בהצלחה וזכה לתהודה גם בתקשורת הארצית, היה זה שמנע מהעירייה המקומית לחייב עובדים להחתים נוכחות באמצעות שעון ביומטרי.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"אני גאה במיוחד בשני הישגים. ראשית, העברתן של 180 סייעות שעבדו דרך חברת כוח אדם, ללא תנאים פנסיוניים וזכויות, לחסות העירייה. שנית, הצלחת המאבק נגד שעון הנוכחות הביומטרי, כלומר נגד החתמת נוכחות במקום העבודה באמצעות טביעת אצבע. הגענו בנושא הזה עד בין הדין הארצי לעבודה –  שם התקבלה החלטה שאין לכפות על העובדים להשתמש בשעות ביומטרי, היות ומסירת טביעת אצבע פוגעת בזכות לפרטיות ובזכות לאוטונומיה".    
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"מנהיגה זקוקה ליוזמה, חזון וכריזמה – לדעת מה היא רוצה להשיג ובאיזו דרך להוביל. היא צריכה להיות בעלת ידע ויכולת לפתור בעיות, לייצר מוטיבציה בקרב העובדים והעובדות ולרתום אותם ואותן לקידום תהליכים משמעותיים".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"להמשיך בהעלאת המודעות בקרב העובדים, בכל הקשור למיצוי זכויותיהם, מוסר עבודה, ותנאי העסקתם. אנו נגביר את הפעילות גם באשר לרווחתם של העובדים".  
8 שנים עומדת טלי בן נעים בראש ועד עובדי עיריית דימונה, ופועלת ללא לאות לגיבושו של גוף מאוחד וצומח, אשר שם את האינטרסים של העובדים בראש סדרי העדיפויות. לתפיסתה, כאשר ישנה הבנה שכולם באותה הסירה, ניתן לאחד כוחות ולהגיע להישגים משותפים.

ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"הצלחתי לגבש ארגון של עובדים, שכל העת לומדים, מתמקצעים, ומשתבחים – וגם מזהים את המנהיגות שפועלת עבורם. העובדים לצידי, מאמינים בתפיסה המנהיגותית שלי ושל מנהיגות ועד העובדים. יחדיו הובלנו תהליכים חשובים ליצירת שיח והידברות: החל מהרמה הבסיסית בעבודה משותפת, ועד לדרישות חשובות לקידום מעמד העובדים. כיום, העבודה השיתופית של הנהגת העובדות והעובדים, מבוססת על אמון, הכלה והבנה".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"מדובר בשתי תכונות שחייבות להתקיים יחדיו: אומץ מנהיגותי ויכולת הקשבה. מנהיג חייב להיות קשוב – לא בהיבט של לשמוע, אלא בהיבט של להקשיב. המשמעות היא שהעובד מבין שאתה שם בשבילו מכל הלב, ומודע לצרכים ולרצונות שלו. מעבר לזה, ללא הבנה בסיסית, איך ניתן לייצג עובדים? רק מי שיודע באמת להקשיב ולא רק לשמוע, יוכל לסחוף אחריו כל קבוצה וכל ארגון לדרך של צמיחה".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"הובלת שינוי תודעתי ותפיסתי אצל מנהיגי הרשויות. אני סבורה שחשוב שכל מי שמכהנים כראשי ערים, יתאמצו לחשוב כראשי ועדי עובדים. ראש רשות חייב לדאוג לעובדים שלו, אלא שלצערי לא תמיד יש הבנה בתפיסה המנהיגותית הזו, וחבל. עובדים שמרגישים שייכים, מוערכים ומסופקים – הם עובדים טובים יותר.
בגישה שלי כמנהיגה, אני מאמינה שכאשר מנהיג מבין שהוא מחויב לעובדים, זה המודל הנכון להשגת מטרות. בסופו של דבר, הצלחה שלו היא הצלחה שלהם, ולהפך. לא אחת עובדי רשויות קובעים את המנהיגות הנבחרת, ויש להם השפעה עצומה ומשמעותית על מרחבי בחירה גדולים מאוד. אני סבורה שרק מודל כזה של עבודה משותפת, המשלב בין מנהיגות עובדים וראשי רשויות, יוביל לרווחת התושבים והעובדים. זה המתכון להצלחה".
   
לא פחות מ-41 שנה עובדת סמדר ספרן בעיריית קריית אתא, כשהיום היא מנהלת אגף הספורט ופארק השעשועים, ומתאמת אירועים עירוניים. את הניסיון העשיר שרכשה בשוק העבודה ובעירייה המקומית, היא מבקשת לתעל לטובת תושבי קריית אתא ועובדי העירייה, אותם היא גם מייצגת כיו"ר הוועד וכחברה בהנהגת ההסתדרות.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"הפכתי את הארגון לארגון לומד, ופתחתי כיתות לימוד והעשרה למען העובדים: החל מגמול א' ועד לתואר שני. עובדים שלא האמינו כי הם מסוגלים בגילם להשתלב וללמוד בכיתת לימוד, הפכו לבעלי תואר ראשון. השכלה בשבילי היא ערך עליון. אין מאושרת ממני שהעובדים שלנו לומדים ונהנים.
באופן אישי, אני רואה בשמירה על כבודו, על מעמדו ועל רווחתו של העובד שליחות. הכי משמעותי בעבורי זה לראות את העובדים מגיעים לעבודה בגאווה, בחיוך ובביטחון – בידיעה שיש על מי לסמוך".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"מנהיגות היא תכונה מולדת, המשלבת אחריות, החלטיות, הכלה, נתינה, הקשבה, נחישות והתמדה. אותי תמיד מנחה האמונה שאין תקרות זכוכית שלא אפרוץ כדי להגיע למטרה, וגם 'מה שלא הורג, מחשל'".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"בריאות לי וליקרים לי. אני רוצה להתעורר כל בוקר עם חיוך, להמשיך ליצור, להתחבר לרצונות של הלב ולתשוקות שקיימות בי – ובאופן הזה, ליישם הלכה למעשה את המצווה 'ואהבת לרעך  כמוך'".  
במועצה האזורית מטה בנימין, אורלי לוי היא מהנשים המשפיעות והמוערכות. לצד תפקידיה כמנהלת מחלקת הלוגיסטיקה במועצה, וכיועצת לקידום מעמד האישה של ראש המועצה, היא גם משמשת יו"ר ועד העובדים. הוותק (13 שנה במועצה) וההיכרות הרחבה עם הרשות המקומית, מאפשרים לה לרתום את ניסיונה ולהניע תהליכים משמעותיים לטובת ציבור העובדים.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"הסכם התכנון הבנייה לעובדי ההנדסה ביהודה ושומרון. פעלתי בנחישות כדי להשוות את הסכמי השכר של עובדי ההנדסה, כפי שמקובל בכל הרשויות ברחבי הארץ".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"במשפט אחד: הכלה, הקשבה ואסרטיביות מול הנהלת הארגון. כמובן שהתפקיד שלי מחייב זמינות לעובדים – אני הכתובת העיקרית מבחינתם לכל נושא המצריך התערבות וטיפול".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"מטרה מאוד משמעותית מבחינתי, היא להכיל תוספות שכר נוספות לעובדי יהודה ושומרון, שהיו בעבר ובשלב זה הוסרו. בהמשך ישיר לזה, החלום הגדול שלי הוא להקים מרחב יו"ש בהסתדרות העובדים".  
את עיריית אור יהודה על שלל שלוחותיה, מכירה יונית ביסור דלאל בצורה אופטימלית. 28 שנה שהמקום עבורה הוא סוג של בית שני, עניין המשתקף בתפקידים החשובים בהם היא אוחזת: מנכ"לית לשכת ראש העיר, לצד יו"ר ארגון העובדים.

ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"את תפקיד יו"ר ארגון העובדים, אני מבצעת במקביל להיותי מנהלת לשכת ראש העיר – לא מעט גבות מורמות כשאני מציינת את העובדה הזו. אני נדרשת ברמה יום-יומית, לנווט בהצלחה בין שני תפקידים דומיננטיים ומרכזיים בתוך מערכת היררכית ומורכבת, אשר מאגדת בתוכה עובדים מגוונים ופוליטיקה ארגונית. היכולת להכיל את כולם ולדעת לשלב הכל יחד בצורה מקצועית ואנושית כאחד, היא ההישג הכי גדול שלי. אני קשובה לעובדים בכל שעות היממה, מכירה את מרביתם ומסייעת לדאוג לרווחתם ולשפר את מעמדם ותנאיהם – מה שמסב לי הרבה נחת".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"מניסיוני, יש מספר תכונות מובילות – ובראש ובראשונה, אהבת האדם באשר הוא אדם. מי שמנהיג עובדות ועובדים מוכרח לדעת לקבל את כולם ללא קשר להשתייכות לקבוצות ייחוס מסוימות, וללא כל מרכיב שיפוטי אחר. בנוסף, מנהיג צריך להיות קשוב ושקול, בכדי להגיע ליעדים שהציב לעצמו. העובדים מחפשים אצל מנהיג קודם כל אוזן קשבת וכתובת – ולכן הוא מחויב לסבלנות, ליושרה ולהגינות. עוד נדרש ממנהיג לדעת את זכויות העובדים בכל הסקטורים, כמו גם יכולת גישור בין מנהלים לעובדים.
כיו"ר ארגון העובדים, חשובה היכולת לתקשר בצורה טובה עם ההנהלה, כך שתקשיב לצרכים של העובדים שעולים מהשטח. אני מאמינה שבתקשורת טובה אפשר להגיע להישגים. במצבים שבהם השיח לקוי ובצד השני קיים חוסר הבנה, אני לא פוסלת מאבקים – נהפוך הוא, אבל רק לאחר שמנסים לפתור את הדברים בצורה נכונה ובדיאלוג".
 
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"לשמחתי הרבה, בשנים האחרונות דאגתי יחד עם חבריי לארגון העובדים לשפר את מעמדם בכל הסקטורים. אנו דואגים לרווחתם עם שלל פעילויות, אירועים, טיולים, הרצאות, סדנאות, לימודי תואר, ואפילו הסכמים מול הבנקים. כדי להנגיש לעובדים את כל המידע הנדרש, פתחנו קבוצות וואטסאפ, דפי פייסבוק ואינסטגרם. גם מבני העירייה, ללא יוצא מהכלל, שופצו למען התושבים ולמען העובדים, כך שיגיעו למקום ראוי ומכבד.
עם זאת, חשוב גם לזכור שעובדי השלטון המקומי עדיין מפגרים משמעותית אחרי עובדי המגזר הפרטי בתנאי השכר. מסיבה זו, שמתי לי למטרה להיות שותפה פעילה בהסתדרות: לפעול ליצירת מענה הולם ומיטבי לסקטורים שעדיין נמצאים מאחור, וראויים להשתכר הרבה יותר. מדובר, בין היתר, בסייעות ומלוות, כשאנחנו כבר התחלנו בטיפול יסודי בזכויותיהן ובתנאי שכרן".  
המעבר לסטטוס של גמלאי והיציאה מהרוטינה שנעה סביב העבודה וההווי החברתי שמסביבו, עלולה להיות עבור רבים קשוחה ומורכבת. מי שפועלת להקל ולרכך את הסיטואציה היא אתי עמית, יו"ר ועד גמלאי הדואר ירושים ומנהלת מועדון הגמאים, פעילה לגמלאי המדינה בפנסיה תקציבית ובגופים נוספים. כגמלאית חרוצה ונמרצת, דואגת עמית לרבים מהגמלאים לסדר יום שוקק – עם חוגים, הרצאות, טיולים ונופשונים.  
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"לעובדה שאני מעניקה לגמלאים מגוון רחב של פעילויות ותכנים, גורמת להם להתלבש ולצאת מהבית – יש משמעות אדירה. לראות את החיוך של אותם גמלאים שמשתתפים בפעילויות שארגנתי עבורם, ואת המשפחות שלהם מעורבות וגאות בהם – מביא נחת גדולה וסיפוק. זה שווה מבחינתי את הכל".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"התכונה החשובה ביותר היא לאהוב את מה שאת עושה. מעבר לזה, מי שרוצה להנהיג עובדות ועובדים נדרשת לסט של תכונות – כגון סבלנות, קשב ואכפתיות. בתפקיד הזה, את באה בשביל לתת ולהעניק, לא בשביל לקבל. בזכות ה'אני מאמין' הזה, אני מעורה בכל מה שקורה ומנהלת מערכת יחסים טובה מול כל הגופים איתם אני עובדת".

היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"היות ואני גמלאית, בראש ובראשונה אני מתפללת להיות בריאה ושיהיה לי את הכוח והאנרגיות להמשיך בפעילות למען ציבור הגמלאים. אני מחוברת ומקושרת לכל הגופים שנותנים לי כוח לנהל. הדבר בא לידי ביטוי בלו"ז שלי, שתמיד מלא".  
כמי שניצבת בשערי הכניסה והיציאה מישראל (כאחראית משמרת ביקורת גבולות, אשכול נתב"ג), ומשמשת במקביל גם כיו"ר מועצת העובדים ברשות האוכלוסין וההגירה – פועלת שני שבתוב, להבטחת תנאים הולמים, אשר יאפשרו לעובדים לבצע את המשימות הרגישות באופן מיטבי.
ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
בכל יום יש הישג מקצועי. ברגע שמצליחים לסייע לאזרחים לצאת מהארץ או למנוע כניסת גורמים שלא צריכים להיכנס לתחומי ישראל, מבחינתי זה הישג. העבודה היא בלוחות זמנים אינטנסיביים וסביב השעון, כולל בערבי חג ובשבתות. לכן, בכל פעם כשאנחנו מצליחים להביא הסכם קיבוצי, הסכם שכר, או לקדם עוד הליך שנועד לייעל את העבודה – זה הישג. כאשר אנחנו פועלים להקל ולסייע לעובדות ולעובדים, זה מעלה אצלם את המוטיבציה ובא לידי ביטוי בשטח בכך שאנו מקלים עם האזרחים והנוסעים".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"סבלנות והכלה. סבלנות, משום שלא פעם לוקח זמן לתהליכים להבשיל ולקרות. הכלה, מתייחסת לציבור העובדים, תוך תשומת לב גם לנקודות השבירה שלהם. בנוסף, חשוב להבין גם את הצורך של השחקנים בצד השני, כך שנדרש לדעת להסתכל על התמונה הרחבה".
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"להתפתח ולהתקדם במקצוע שלי כבקרית גבול, וכן להתפתח מבחינת לימודים. אני רוצה להיחשף לעוד תהליכים, להכיר את כל הגורמים שמשפיעים על מקבלי ההחלטות, ולנסות לייעל את ההתנהלות – לטובת הארגון ולטובת העובדים. בסופו של דבר: כשארגון מצליח, גם העובדים מצליחים".  
אמנה אשקר, היא אחת הנשים העסוקות והפעילות במועצה המקומית כאבול. כמי שעומדת בראש ועד העובדים במועצה כבר למעלה מעשר שנים, היא יכולה לזקוף לזכותה הישגים מוכחים: דאגה עקבית למימוש זכויות העובדים, לצד מגוון פעילויות גיבוש והעצמה.

ספרי על ההישג המקצועי שאת הכי גאה בו.
"כמנהלת קדם יסודי, הסדרתי את כל סוגיית הסייעות, וכן הובלתי את הגנים לממדים חדשים. כיועצת לקידום מעמד האישה, הקמתי מועצת נשים פעילה וגם פתחנו מרכז נשים המאגד את פעילות הנשים ביישוב שלנו".
מהי לדעתך התכונה הנדרשת ביותר עבור מי שרוצה להנהיג עובדים ועובדות?
"אישיות חזקה, אחריות, יחסי אנוש טובים, חוכמה גמישות ותמרון – כל התכונות הללו מתכנסות יחד ליכולת הנהגה".
 
היעד הבא שאת מסמנת לעצמך?
"המטרות הן רבות, ומבחינתי השמיים הם הגבול. השאיפה שלי היא תמיד להתקדם בכל תפקיד – עד להתמודדות וזכייה בבחירות לראשות המועצה".