פרויקטים

היסטוריה בהתחדשות עירונית: האיש שמביא את בשורת הפינוי-בינוי לפריפריה הגאוגרפית והחברתית

בפרויקט הדגל שמקדמות המדינה ועיריית רחובות בשכונת קריית משה, ניתן היתר הבנייה לפינוי-בינוי ראשון במתחם גבריאלוב. עו"ד יוסי אומיד, המוביל את המיזם: "יש כאן בשורה ברמה הלאומית. חובה לאמץ המודל בכל  רחבי הארץ"
עו"ד יוסי אומיד (צילום באדיבות משרד עורכי הדין אומיד ושות')
באבולוציה של ההתחדשות העירונית בישראל, יירשם ה-2 בנובמבר 2022 כנקודת ציון משמעותית. הפוקוס מופנה אל שכונת קריית משה רחובות, עם מתן היתר בנייה ראשון לפרויקט פינוי-בינוי ברחוב גבריאלוב. בקרב שחקני ההתחדשות העירונית כבר מוגדר המהלך כלא פחות מ"היסטורי" – כזה העתיד לייצר מציאות חדשה בפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל. פריצת הדרך מגיעה אחרי שבמשך כעשור מקדמות המדינה ועיריית רחובות בקריית משה את מיזם הפינוי-בינוי הגדול ביותר בישראל – פיילוט ראשון מסוגו לשיקום וריענון שכונת שלמה מהיסוד.
הבחירה בקריית משה רחוקה מלהיות מקרית. מדובר בשכונה ששורשיה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ומאכלסת כיום כ-6,000 תושבים, רבים מהם בני הקהילה האתיופית ומדינות ברית המועצות לשעבר. בעשורים האחרונים הפכה השכונה הוותיקה לשם נרדף להזנחה, עוני ואלימות – ובזמן שלצידה ניצבות שכונות מגורים חדשות, רחובות ההולנדית ממערב וסלע ממזרח, נשארה קריית משה הרחק הרחק מאחור.
תמל/1086, מכתיבה את החזון למיתוגה מחדש של קריית משה: הריסת כ-1,400 יחידות דיור ישנות לטובת בניית כ-10,000 יחידות דיור חדשות (מתוכן 40% על בשטחי השכונה עצמה ועוד 60% על קרקע שהמדינה הקצתה תוך סבסוד הליכי התחדשות עירונית), הקצאת כ-470 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה, כ-120 דונם לשטחים פתוחים וכ-350 אלף מ"ר למבני ציבור. במטרה לשדרג את הנגישות תחבורתית לשכונה וממנה, יוקם גם מחלף על כבישים 411 ו-410 וכן מסוף תחבורה ציבורית.

מתחם גבריאלוב, שכונת קריית משה ברחובות. "הבניינים רעועים, יש נזילה תמידית וסכנת פציעה מהריצוף השבור" (צילום אליאור תורג'מן)

מייאוש לתקווה
את אקורד הפתיחה להתחדשותה של קריית משה והמעבר משלב ההכרזות לשלב המעשים, מספק כאמור הפרויקט ברחוב גבריאלוב 33-31, עליו אמונה חברת סינקו-כוכב הנגב. העבודות צפויות להתחיל בתוך כחצי שנה, עם הריסת שני מבנים בני 32 יחידות דיור – כשאת מקומן יתפסו שני בניינים חדישים מודרניים ובהם 186 יחידות דיור, לצד 560 מ"ר לגני ילדים ומוסדות ציבור, ושטחי מסחר בהיקף של 1,000 מ"ר.
"עיני כל המדינה נשואות לקריית משה ולפרויקט הזה", מדגיש עו"ד יוסי אומיד, המלווה את המיזם מראשיתו. "יש כאן בשורה ברמה הלאומית עבור מאות שכונות הפזורות בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, שהן החצר האחורית של מדינת ישראל. אמנם נדרש כאן אורך רוח וסבלנות, אך זו ההוכיחה שהמדינה מסוגלת לקדם התחדשות עירונית נרחבת גם בעיירות הפיתוח בצפון ובדרום, וכן בעשרות שכונות מוחלשות בפריפריה החברתית שאין בהן כדאיות כלכלית. חשוב להבין: התחדשות עירונית היא בראש ובראשונה פרויקט אנושי, תפקידו לא רק לחדש מבנים ישנים אלא לתקן עוול היסטורי ולספק אופק אמיתי לתושבים".
עוגן חשוב בהתחדשות מתחם גבריאלוב מהווה תמר טקלה, מי שהובילה את התארגנות הדיירים והקמת הנציגות. "הבנו שאם אנחנו לא נפעל, אף אחד לא ידאג לנו", היא מספרת. "מאז הפרסומים על התחדשות קריית משה, הגיעו לכאן כל מיני אנשים שפיזרו הבטוחות שווא ובלבלו את הדיירים. הזלזול בנו מאוד הציק לי. יחד עם נציג נוסף, מאיר אשר, לקחנו את המושכות: ערבנו את מינהלת ההתחדשות העירונית בקריית משה וערכנו איתם מפגש שהסביר לדיירים מזה זה בדיוק פינוי-בינוי, ומהן הזכויות שלהם בפרויקטים מהסוג הזה. התחדשות עירונית פה היא לא לוקסוס כי אם חובה: הבניינים שלנו רעועים, יש נזילה תמידית וסכנת פציעה מהריצוף השבור".
נדבך מרכזי בדרך להוצאת ההיתר טמון בהשגת הסכמי פינוי-בינוי מול 100% מדיירי המתחם, ובתוך פרק זמן קצר במיוחד. "פגשנו אנשים שבעי אכזבות", משחזר עו"ד אומיד. "הצעד החשוב ביותר היה לבנות גשר של אמון, ולחזק את ביטחון הדיירים בפרויקט. היות ומרבית הדיירים הם בני הקהילה האתיופית, אנו מקפידים שהשיח איתם יהיה באמהרית ובלי מתווכים מיותרים. כאן נכנס לתמונה עו"ד הדיירים, חיים טמיאט, בעצמו בן הקהילה, שמלווה את הדיירים בכל ההליך המשפטי ומקפיד ששום נושא לא ייפול בין הכיסאות".
עם סיום העבודות, במקום דירתם הישנה יזכו הדיירים לדירה חדשה וגדולה: עם מרפסת, ממ"ד, מחסן, חניה ומפרט טכני עשיר. לרשות הדיירים יעמדו גם לובי מפואר ומעליות מתקדמות, ולא פחות חשוב – הם יהיו פטורים מתשלום דמי ניהול לשנים קדימה, כך שיוכלו להמשיך להתגורר בשכונה, ולא יצטרכו למכור את הדירה ולעזוב בשל הקושי לעמוד בעליות הכלכליות הכרוכות באחזקתה.
"כאשר בוחנים את נקודת הפתיחה של הפרויקט, מבינים שעשינו כאן את הבלתי ייאמן", ממשיך עו"ד אומיד. "אנחנו למעשה הסמל של קריית משה החדשה. הפרויקט המוצלח הזה לא יכול היה להתקדם ללא עזרה ותמיכה של משרד הבינוי והשיכון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וסמנכ"לית הרשות עינת גנון, עיריית רחובות בראשות רחמים מלול ומחזיק תיק ההתחדשות העירונית גיא צור, וד"ר אור גולדפרב, ראש המנהלת בקריית משה ועו"ד ליאור עמידור היועץ המשפטי של המנהלת".
החדשות מהימים האחרונים על קבלת ההיתר גורמות להתרגשות גדולה בקרב הדיירים. "חיכנו הרבה זמן לרגע הזה", אומרת טקלה. "צריך להסתכל על התמונה הרחבה ולהבין שאנחנו חלק משכונה שלמה שעוברת מהפכה – הייאוש הופך לאט לאט לתקווה. אני חולמת על הדירה חדשה ומרווחת, ועל איכות חיים אחרת".

תמר טקלה. "חולמת על הדירה חדשה ומרווחת, ועל איכות חיים אחרת" (צילום מתוך האלבום הפרטי)
בעירייה המקומית מדגישים כי בימים אלו מקודמים שורה של הליכים שייסעו במימוש מיזמים נוספים בקריית משה, ובראשם פרסום מענקים בגובה 200 מיליון שקלים לטובת מתחמי פינוי-בינוי. "זהו עוד רגע היסטורי בתהליך ההתחדשות העירונית בקריית משה", מצהיר ראש העיר, רחמים מלול. "פעלנו זמן רב כדי להגיע לשלב שבו התושבים מתחילים ליהנות מפירות הפרויקט. בסיום הבנייה השכונה תכיל דיור איכותי, תשתיות משודרגות ומרחב ציבורי אטרקטיבי. אניי צופה כי הצלחה זו תביא אחריה יוזמות רבות לשלבי המימוש. אני קורא לתושבים ויזמים לפעול עכשיו ולהצטרף למגמה שנוצרה בשכונה".
עו"ד אומיד סבור כי ההצלחה בהוצאת היתר הבנייה לפרויקט הביכורים בקריית משה, מהווה השראה לכל עשרות אלפי המשפחות המתגוררות בפריפריה הגאוגרפית והחברתית. לדבריו, "זו ההוכחה שאפשר לעשות את הדברים אחרת. בכל אזור בישראל אפשר להגשים את חלום הדירה, ובסטנדרט מגורים הראוי למאה ה-21".

הפרויקט העתיד לקום במתחם גבריאלוב 33-31 ברחובות (הדמיה מוססקו אדריכלים, PIVOT STUDIO)
צעד אחד לפני כולם
כפעיל חברתי וכאחד מחלוצי ההתחדשות העירונית בישראל, המלווה את התחום מקרוב כבר כ-20 שנה, פועל עו"ד אומיד להביא מיזמי פינוי-בינוי גם ליישובים הנמצאים מתחת לרדאר. "אני מתמקד במוצהר בשכונות המאופיינות בבעיות סוציו-אקונומיות מורכבות, שם ההתחדשות העירונית הכרחית במיוחד", מבהיר עו"ד אומיד. "התחדשות עירונית היא כלי לשינוי חברתי, ולכן עכשיו נדרש להעתיק את המודל של קריית משה לכל אותן שכונות ברחבי הארץ המשוועות להתחדשות עירונית מושכלת. הפיילוט הצליח וכעת צריך לייצר המשכיות".
ועו"ד אומיד לא רק מדבר. אחד הפרויקטים שהוא נחוש להביא לקו הסיום, שוכן לא רחוק מקריית משה. מדובר במיזם בשכונת מילצ'ן ברחובות, הכולל פינוי כ-500 בעלי דירות והריסת כ-30 בניינים ובניית כ-2000 יחידות דיור חדשות. "הפרויקט מתקדם במהירות במסדרונות הותמ"ל, ומשתלב היטב בתוכניות לרחובות החדשה", הוא מעדכן.
על רקע המצב העגום: מעל 2.5 מיליון יחידות דיור בישראל ללא ממ"ד מציל חיים, איומי הטילים והחשש מתרחיש של רעידה אדמה – עו"ד אומיד כבר חושב קדימה עם גיבוש תוכנית מוסדרת לקידום פינוי-בינוי בכל מוקדי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית, אשר תוגש גם לשרים הרלוונטיים בממשלה החדשה.
"התחדשות עירונית בפריפריה היא יעד חשוב לאין שיעור", מסכם עו"ד אומיד. "ללא פרויקטים של פינוי-בינוי, הפערים בין מרכז ופריפריה ימשיכו להתעצם, ואיתם גם התסכול והזעם של התושבים. חובה ליישם התחדשות עירונית בכל פינות הארץ, זה צו השעה".
 בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן