פרויקטים

"מהרגע שהפכתי למטיסת מל"טים, מצאתי את מקומי"

נעמה היא מפעילת מטוס ללא טייס בתעשייה האווירית, ולמרות שלא חלמה על קריירה בתחום, היא לא מצטערת לרגע. בראיון לאתר ice היא מדברת על המסלול שעברה, על הרצון לעסוק בתפקיד המציע עשייה משמעותית, על נשים במקצוע בעל דומיננטיות גברית ועל היעדים שהיא מסמנת להמשך הדרך

צילום התעשייה האווירית
בשדה הקרב המודרני הפך השימוש במטוסים ללא טייס (מל"טים) למרכיב בולט ומשמעותי. המגמה שהחלה לצבור תאוצה במהלך העשור שעבר, רק הולכת ומתחזקת משנה לשנה – כשהיום מרבית המדינות בעולם מחזיקות (ומשתמשות באופן תדיר) במערך המל"טים כחלק בלתי-נפרד ממערכת הביטחון והצבא.
בחוד החנית של התחום המתפתח ניצבת התעשייה האווירית – הנחשבת לחלוצה עולמית ופורצת דרך בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים – המפעילה חטיבה ייעודית העוסקת בתכנון, פיתוח וייצור מל"טים, כולל מערכות מיני מל"טים ומערכות טקטיות נוספות. בהתאם לכך, כל מערכות המל"טים של התעשייה האווירית הן אוטומטיות לחלוטין. המשמעות: פעולות כגון המראה, נחיתה, הפעלת מטענים ייעודיים (מטע"דים) מתבצעים באמצעות שליטה מרחוק וללא צורך בבסיס קרקעי.
נעמה (מפאת מגבלות ביטחון, השם המלא שמור במערכת האתר), היא מפעילת "הרון" (Heron) – מטוס ללא טייס, שכבר הספיק לצבור רזומה מבצעי עשיר ומוצלח בשירות חיל האוויר הישראלי והגרמני, כמו גם בקרב צבאות נוספים ברחבי העולם.
"ה'הרון' נועד לביצוע משימות אסטרטגיות וטקטיות ממושכות", מספרת נעמה בריאיון לאתר ice. "יש לו יכולת לטוס בתנאי מזג אוויר קשים, לשאת מספר גדול של מטע"דים בו-זמנית ולהעביר מידע בזמן אמת לכוחות בשטח ולמקבלי החלטות. ב'הרון' משולבות יכולות טכנולוגיות מתקדמות – ובהן בינה מלאכותית – המאפשרות בין היתר הפקת מידע מודיעיני בעידן של היצף מידע וזיהוי והתראה אוטומטיים".
"השימוש במל"טים הופך נפוץ יותר ונמצא כל הזמן בעלייה, ובצדק", קובעת נעמה. "בסופו של דבר מדובר בכלי יעיל מאוד, זול באופן יחסי, המייצר תפוקה מבצעית מדהימה ללא סיכון חיי אדם. אין לי ספק שתוך כדי תנועה התחום הזה רק ימשיך ויתפתח, השוק דורש את זה. לצד המל"טים, גם האמצעים שניתן לשים עליהם הולכים ומשתדרגים, כשהעשייה הנרחבת מובילה תוך כדי תנועה לעוד ועוד פיתוחים ופלטפורמות".
 
נעמה (שנייה משמאל). "היעד הוא להתקדם למשרות ניהוליות, ולשלב בין האהבה לעולם המל"טים לבין עבודה עם אנשים והשפעה על היום יום שלהם" (צילום התעשייה האווירית) 
בין שירות לתרומה
המסלול וההכשרה שעברה נעמה בדרך לתפקיד החשוב והמורכב לא היו פשוטים – ואף שבילדות החלומות לא בדיוק נטו לכיוון קריירה ביטחונית, ובטח שלא להטסת מל"טים, היא לא מתחרטת לרגע. "אני ממש לא מאלו שסימנו לעצמם כבר מגיל צעיר את התחום הזה כמטרה", היא מבהירה. "הדבר המרכזי שהוביל אותי לקראת הגיוס היה הרצון לשירות משמעותי ולתרום למדינה. הציונות בערה בי תמיד".
"התגייסתי לקורס טיס ואחרי כשנה נשרתי ועברתי למערך הכטב"מים. עד אז לא ידעתי שיש בכלל עולם כזה", מוסיפה נעמה. "שירתי בטייסות הכט"במים לאורך 5 שנים נוספות, כולל תפקיד במטה המבצעי של חיל האוויר. אחרי השחרור יצאתי לטיול הגדול שנמשך שנה וחצי, וכשחזרתי לארץ התחלתי לעבוד בתעשייה האווירית. עברתי הכשרה על מטוס ה'הרון' ומאז אני מטיסת מל"טים של התעשייה האווירית בארץ ובחו"ל. אפשר אמנם לומר שהתגלגלתי למקצוע, אבל ברגע שגיליתי אותו התחברתי אליו מאוד. אני מרגישה שמצאתי את המקום שלי".
כאשר נעמה מתבקשת להתייחס לאתגרים שמציע התפקיד, היא מציינת כי "מטיסת המל"ט הוא תפקיד מגוון ביותר, כשהפעילויות מתבצעות בפרישה גאוגרפית רחבה: הן בארץ והן מעבר לים. מבחינה מקצועית, לצד העיסוק היומיומי בהטסת המל"טים, ישנה פעילות מעניינת גם בעולמות עסקיים נוספים – כמו הדרכת לקוחות, טיסות פיתוח, טיסות ניסוי ובדיקות מעבדה יחד מהנדסים ומפתחים לבחינת פלטפורמות חדשות ושדרוג תדיר של המערכות הקיימות".
עד כמה היה חשוב לך לעסוק בתפקיד עם עשייה משמעותית?
"מאוד חשוב לי לעסוק בתפקיד עם ערך מוסף. באמת שאני לא רואה את עצמי עובדת במקום שאין בו משמעות בקצה. הערך האמיתי בעיני בתעשייה אווירית הוא התרומה למדינה – גם בפן הכלכלי וגם בפן הביטחוני. הפיתוח והעשייה תורמים לכוחות הביטחון ומקדמים את ישראל בזירה הטכנולוגית בכל פעם מחדש".

(צילום: התעשייה האווירית)
בין אימהות לקריירה
נעמה (32), נשואה ואוטוטו אמא לילד ראשון, מתגוררת במרכז הארץ. לצד עבודתה בתעשייה האווירית, היא גם לומדת לתואר ראשון בפילוסופיה ופסיכולוגיה במסגרת האוניברסיטה הפתוחה. ברשימת התחביבים שלה ניתן למצוא סקי, צלילה וקריאה.
אף שהיא עובדת בתחום המתויג כ"גברי", מדגישה נעמה כי היא מרגישה מאוד בנוח: "תמיד היה לי נוח ובטוח גם בעולם הגברי. בתור ילדה הייתי קצת טום בוי וקצת בת, עסקתי בהכל: מכדורסל וקראטה ועד בלט. בתפקידים שמילאתי בצבא ובאלו שאני ממלאת בתעשייה האווירית, הגברים מהווים רוב דומיננטי – ולמרות זאת, אני לא מרגישה כל הבדל ביחס או בגישה. אנחנו, המטיסות, שוות ערך לכל מטיס. אני מאמינה שהיחס והפידבק שאני מקבלת הוא בזכות מה שאני מביאה איתי מבחינת אישיות ומקצועיות, ולא בהכרח כי אני אישה".
איזה התאמות נדרשת לבצע לטובת התפקיד?
"אני נדרשת לגמישות גבוהה, בעיקר מבחינת לוחות הזמנים. מכיוון שרוב פרויקטים בהם אני מעורבת קשורים גם בפעילות מול לקוחות מחו"ל, הנסיעות הן חלק משמעותי מהתפקיד ונדרש ממני לבצע התאמות מסוימות בחיי האישיים והמקצועיים. התפקיד מצריך ממני להיות פתוחה ומוכנה לפתרונות ושינויים בפעילויות בהתראה קצרה, ולפעמים יש לזה השפעה גם על חיי המשפחה".

(צילום: התעשייה האווירית)


"היום, כשאני מתקרבת ללידה ראשונה ולתואר אמא, ברור לי שהמשפחה היא במקום הראשון אצלי", מחדדת נעמה. "אני גם רואה מסביב, אצל הקולגות שלי, שאפשר להתגמש ולתמרן בהצלחה בין משפחה, אימהות וקריירה".
במבט קדימה, מהם היעדים שאת מסמנת לעצמך להמשך הדרך?
"אני שואפת להמשיך להתפתח מקצועית בתעשייה ובתחום. היעד הוא להתקדם למשרות ניהוליות, כך שאוכל לשלב בין האהבה שלי לעולם המל"טים לבין עבודה עם אנשים והשפעה על היום יום שלהם. אני מאחלת לעצמי להצליח לשלב בין העבודה להורות המתקרבת בצורה מיטבית, ולהתרגש ממה שהעתיד יטמון בחובו".
 בשיתוף התעשייה האווירית