בעולם

בצל המלחמה: כך יראה ליל הסדר בקהילות היהודיות בעולם

בצל המלחמה והאיום האיראני, הקהילות היהודיות ברחבי אירופה נערכות לליל הסדר עם רמת אבטחה וערנות מוגברת. נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט העביר מסר לראשי הקהילות היהודיות לקראת חג הפסח: "דווקא ברגעים הקשים ביותר לעם היהודי וכשליבינו עם משפחות החטופים והמשפחות השכולות, עלינו לשמוח בחגינו. שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו, וה׳ מצילינו מידם"
מערכת ice | 
ליל הסדר (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
הקהילות היהודיות באירופה וברחבי העולם נערכות לחג הפסח שברקע בולט האיום האיראני שהתעצם בשבוע האחרון ולצידו גם גורמים התומכים בארגוני הטרור של חמאס וג’יהאד העולמי, המקדמים פיגועים כנגד ישראלים ויהודים בחו”ל. בצל משבר החטופים והמלחמה הנמשכת בישראל, מספר רבנים ראשיים הציגו בפנינו כיצד הם נערכים בקהילה לקראת חג הפסח.
 
ספרד: מיצב 'השולחן הריק' להזדהות עם 133 החטופים הכלואים בעזה
הרב הראשי בברצלונה, דניאל אשכנזי מספר שהנושא המרכזי של ליל הסדר יעסוק בחטופים והם ירימו מיצב של שולחן גדול וריק באולם המרכזי בבית הכנסת עם 133 כיסאות ריקים. בני הנוער של הקהילה היהודית יקריאו קטעים הנוגעים לחירות, ותפילה לשלום החטופים וחיילי צה"ל הנלחמים בשדה הקרב. "יהיה אתגר גדול לשלב בין הנושאים האלה לבין שמחת החג אבל בזמנים המאתגרים הללו, חשוב שיעבור לדורות הבאים מסרים של רעות ואחדות הנכנסים תחת המושג 'והגדת לבינך'. מסכם הרב דניאל אשכנזי.
הולנד: "כשהמוסלמים יצאו לחגוג בכיכר המרכזית את ההכרזה על המתקפה האיראנית במוצ"ש, אנחנו התכנסנו בבית הכנסת הגדול לקריאת תהילים"
רב הקהילה באמסטרדם וחבר הועדה המתמדת, הרב שמואל כץ מספר שחלה עלייה באירועים האנטישמיים בעיר ולאחרונה ממשלת הולנד הכריזה על ישראל כיעד אדום שאליו היא לא ממליצה להגיע. "לאחרונה חלה עלייה במתקפות האנטישמיות נגד הקהילה היהודית כמו למשל בהופעה של הזמרת היהודייה לני קור אליה התפרצו מפגינים פרו פלסטינים. האבטחה בעיר תוגברה לאור האירועים האחרונים. בשבת האחרונה בצל ההכרזה על המתקפה האיראנית, עשרות צעירים מוסלמים יצאו לחגוג בכיכר המרכזית. בזמן הזה אנחנו קראנו לחברי הקהילה להגיע לבית הכנסת הגדול לקרוא תהילים ולאחר הנס הגלוי שהתקיים קיימנו תפילה והודינו לה' על הנס הגלוי ועל השמירה על עם ישראל. אנחנו נקיים כמה סדרים ציבוריים בבתי הכנסה בצל ההתראות. גייסנו תרומות מחברי הקהילה בכדי לקיים ערבי על האש בחול המועד לחיילים שסיימנו את משימתם בגזרה הצפונית". כך מספר הרב כץ.
איטליה: הגברת מעגל האבטחה, אירוח משלחות של משפחות חטופים ותפילות מאורגנות למען שחרורם בבית הכנסת הגדול ברומא
הרב הראשי של רומא, שמואל די סיגני מספר שבמוצ"ש האחרון כאשר התרחשה המתקפה האיראנית לישראל, אף אחד מאנשי הקהילה לא נרדם בלילה וכולם היו קשובים לערוצי החדשות ואתרי האינטרנט בישראל. מתחילת המלחמה, הממשלה האיטלקית פעלה להגברת האבטחה סביב בתי הכנסת והמוסדות היהודיים וגם כעת, ישנה עלייה בערנות והדריכות סביב המוסדות הללו, לקראת חג הפסח ולאור הנעשה בישראל. "בשבועות האחרונים אירחנו כמה משלחות של משפחות החטופים שנפגשו עם ראשי המדינה בניסיון לשכנע אותם להפעיל לחץ לשחרור החטופים. ואף קיימנו ערב הסברה שבו דנו גם בפשעי חמאס ב-7 לאוקטובר, כולל העבירות המיניות שבוצעו בשבת השחורה. בבית הכנסת הגדול ברומא אנו מקפידים להרבות בתפילה לפדיון שבויים ולחזרתם בשלום של כל החטופים והחיילים הנלחמים ברצועת עזה. בנינו לבין מדינת ישראל יש שותפות גורל. לחג הפסח הקרוב קנינו מצות וציוד מחברות ישראליות, במטרה לסייע להם עם האתגרים הכלכליים שנגרמו בעקבות המלחמה. נקיים סדרים ציבוריים בבית הכנסת הגדול ובמוסדות נוספים של הקהילה ונרבה בתפילת 'אחינו ישראל' לשחרור החטופים". כך מספר הרב די סיגני.
בולגריה: "בצל המלחמה בישראל, החלטנו לוותר על קיום ליל סדר ציבורי של כל חברי הקהילה"
הרב הראשי בבולגריה, הרב יואל יפרח מספר שהשנה בצל המצב בישראל, לא יתקיים סדר ציבורי וחגיגי של כל חברי הקהילה וכל אחד יעשה לביתו. כל חברי הקהילה קיבלו ערכה והדרכה לקיום ליל סדר כשר עם המשפחה. חברי הקהילה ערכו ערב התרמה במסגרתו גייסו כסף שיועבר למען שיקום יישובי העוטף שנפגעו בשבת השחורה ולמשפחות החטופים.
ארגנטינה: קריאות לאחדות עם ישראל ושחרור החטופים
הרב אליהו המרא, נשיא וועד הקהילות היהודיות בארגנטינה וחבר החטיבה הבינלאומי של ועידת רבני אירופה מספר שבזמן שיגור הטילים, התקיימה תפילה וזעקה הלילה בקהילה היהודית בארגנטינה. המתקפה של איראן נגד ישראל הלילה הביאה מאות מאנשי הקהילה התורנית בארגנטינה לתפילת רבים. בקהילה קראו להיות מאוחדים יותר ויותר הקהילה פרסמה: "אויבינו לא יוכלו להביס אותנו כי כוחנו טמון באמונה באלוהים שמנחה אותנו". לאחר הנס הגלוי שהתרחש בישראל, חזרה הקהילה היהודית לעסוק בהכנות לפסח וקיימה ערב אפית מצות במתחם ה-'לה קאסה' בבאונוס איירס. בני הנוער של הקהילה היהודית אפו מצות מהודרות ושרפו את החמץ ואת 'הדברים השליליים', בתפילה לעתיד טוב יותר לישראל ללא פילוג ולשחרור החטופים. מספר הרב המרא.
נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט סיכם:  "היו רבנים שקראו למעט בחגיגת ליל הסדר  בגלל המצב הקשה שבו שורה עם ישראל עכשיו, גם מלחמה, גם חטופים, למשפחת השכול שגדלה באין שיעור וגם האיום האנטישמי על הקהילות. דעתי היא, שברגעים הקשים ביותר לעם היהודי, בגיטאות ובמחנות ההשמדה, היהודים ניסו בכל כוחם לשמור את זכר החגים ובחוסר כל ניסו לאפות מצות ולחגוג את חג החירות. אשר על כן כאשר אנו פותחים את הסדר עם ההזמנה של ״כל דכפין ייתי ויכול״ כל רעב שיבוא ויצטרף לשולחן החג, גם אנחנו זוכרים ומזמינים וממתינים לכל החטופים והעדרים שיחזרו ויצטרפו למשפחותיהם ולמעגל החיים. עם זאת נמשיך באמירת ״שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו״ אין מילים יותר אקטואליות ממילים אלה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה